Gå til innhold

er EL ALLTID 14dager etter første mensdag uansett hvor kort/lang syklusen er?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det utsagnet er også en sannhet med modifkasjoner, Annie 02:42. Hvordan kroppen fungerer er basert på biologi og ikke matematikk, derfor er det variasjoner fra person til person.

To personer med like lange og regelmessige sykluser, behøver ikke å ha eggløsning på samme dag. Hormonene hos den enkelte varierer, derfor vil eggløsningen også variere. Man kan derimot vite sånn ca. når en person vil ha eggløsning.

Dette hadde vi forelesning i på sykepleien, og det var gynekolog(med over 20 års erfaring som foreleste). Det er direkte sitat at eggløsning ALLTID er 14 dager før neste mens.

Hva andre tror og mener får være opp til dem.

Ja, nettopp. Hva får deg til å tro at den gynekologen vet bedre enn andre. På grunn av utredning ved barnløshet, er det to dyktige gynekologer med lang fartstid som har forklart meg at kroppen ikke er et basert på matte, og at ting kan variere fra person til person.

Jeg har 35 dager lang syklus (regelmessig), og har påvist et par ganger at min eggløsning havner på dag 16. Da er det altså 19 dager før min menstruasjon! Sånn er det bare... Få gynekologen der til å forklare den hvis mensen ALLTID kommer 14 dager etter eggløsning.

Når man foreleser for sykepleiere, må man nødvendigvis forenkle sannheten litt. I utgangspunktet er EL 14 d før mens, men det finnes kvinner som f eks har kort lutealfase(fasen mlm EL og mens). Dette kan man finne ut ved å tempe eller teste med eggløsningstester f eks.

Hilsen lege

Annonse

Nei. EL er derimot ALLTID samme antall dager før neste mens +/- en dag for samme kvinne. Men det behøver ikke å være 14 dager før selv om det er mest vanlig. Alt fra 9-16 dager før er normalt. Men det varierer altså ikke for samme kvinne. Dersom du har 12 dager før, så har du alltid 12 dager før (+/- en dag i ny og ne, dvs det kan noen ganger bli 13 dager før, og noen ganger 11 dager før). Du kan finne ut av hvor mange dager før ved å finne eggløsning din ved hjelp av å ente ta el-tester, eller målte temperatur hver morgning, da får du vite hvor mange dager før neste mens du normalt har el.

Og for hun lenger oppe som bastant mente at det er 14 dager før uansett fordi det lærte hun på skolen, så har jeg spurt 2 ulike gynekologer om dette, og begge bekrefter det jeg har lært om at det er samme antall dager før, men at normalen her varierer fra 9 til 16 dager.

Vi lærte også på sykepleien at lutealfasen (fasen fra EL til mens) alltid var på 14 dager. Jeg sa dessverre ingen ting da, det burde jeg, for det er jo feil. Selv har jeg en lutealfase på stort sett 11 dager, men har variert de siste årene mellom 11 og 13 dager. En skal være forsiktig med å bruke ord som "alltid", kanskje spesielt når det gjelder helse og mennesker? Vi lærte også at pankreas cancer aldri rammet noen under 40, og da var det akkurat ei som bor i byen her, som var under 30 (!) og akkuratt født som døde av det.

Men når det gjelder sykluser, er det mye rart, de fleste kvinner har også en og annen syklus uten eggløsning også. Og fasene før og etter eggløsning kan variere, både fra syklus til syklus og fra kvinne til kvinne. Men det vanligste er at el kommer 14 dager før mens, men det er absolutt ikke slik at det gjelder alle. Men har en en regelmessig syklus på 28 dager, ville jeg ikke tvilt på at EL var midt i syklusen.

Den eneste sikre måten å finne ut når en har EL er å tempe hver morgen og føre statestikk over tempraturmålingene (Evt se det på ultralyd da).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...