Gå til innhold

Kan man amme for mye?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har lest at det bare er å amme ivei så mye man klarer. Så jeg har da ammet ved behov, så han får når han vil og hvor lenge han vil. Det går nok ca. 2-3 timer mellom hver gang, men dette varierer, han er snart 4 uker gammel. Grunnen til at jeg spør er at han har lagt på seg så mye. Gikk fra å være 3700 gram ved fødsel til 4900 gram på 17 dager.. det er mye :) han har fått gode bollekinn og dobbelthake. Han får bare morsmelk.. Er dette grunn til bekymring?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I følge helsesøster jeg snakket med for to dager siden kan man ikke amme for mye. Jeg har også fått baby med valker og bollekinn, men var visst bare å amme så mye baby ønsket det. Har ei venninne som jobber i ammehjelpen og hun sier det samme. Du har kanskje bare fløte i puppene som meg;-)

Skrevet

Både ammebarn og flaskebarn skal regulere selv, dvs spise så ofte og mye de vil. Ikke tenk på at han ikke skal få for mye, da er det lett å få en god ammesituasjon til å gå skeis.

Forskning viser at det ikke er noen sammenheng mellom å være god og rund som fullammet barn, og fedme i voksen alder, tvertom så virker det som om amming beskytter mot fedme.

Det er mulig du bør være bevisst på at han får bevegd seg nok når han skal begynne å krype, IKKE for å "slanke seg", men for å få bevegelsestreningen. Så det kan være greit å legge leke akkurat utenfor rekkevidde, legge han så han må strekke seg litt osv. Når de begynner å gå så forbrenner de utrolig mye energi, så da jevner det seg som regel helt fint ut, og innen omtrent 4-årsalderen er alt "morsmelkfett" borte.

Jeg er ammehjelper forøvrig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...