Gå til innhold

Ang katt og flått!

Anbefalte innlegg

Katten har vært ute i hele sommer, nå vil han inn igjen, men han er full av flått!! Kan katten få sykdommer som kan smitte over på oss da? Etter vi har tatt ut flåtten? Kan den bli veldig syk av det?

Håper på svar!! Tør ikke ta han inn før vi vet :P

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143607972-ang-katt-og-fl%C3%A5tt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ta ham inn og få fjernet flåttene! Han kan bli veldig tappet hvis dere lar dem suge seg mette.

Han kan ikke smitte dere med noe, dere blir ikke syke med mindre dere selv blir bitt av flått som er bærer av borrelia.

Behandle den stakkars katten din med flåttmiddel før han går ut igjen.

Han kan ikke smitte deg med flått nei, så selvfølgelig skal du ta den inn. Den kan bli like syk av flått som mennesker kan, derfor bør du jevnlig gi den flåttmiddel. Min katt har sjelden flått etter jeg begynte å gi henne det i sommermånedene

JA, katten kan ha fått eller få alvorlige sykdommer som kan ta livet av den av flåtten! Google borreliose og erlichia.

Kjenner flere hunder som er døde etter flåttbitt. Få fjernet disse, og få på katten flåttmiddel!

Men nei, dere kan ikke bli smittet av katten i seg selv, men om dere blir bitt av flåtten.

Annonse

Katter tror ikke jeg får Borelia. (Dette vet jeg ikke, men har katt som har flått daglig selv, og hun har enda ikke blitt syk - noe som skal litt til, siden de har estimert at 40 % av flåttene her omkring er bærere av sykdommen)

Bare fjern de - ta gjerne litt olje eller smør rundt der flåtten sitter (om dere ikke har flåttfjernere), og snurr flåttkroppen rundt og rundt til hodet kommer ut av skinnet. Drar dere flåtten ut, vil hodet sitte igjen, og da kan det bli betent.

Ikke farlig å gjøre dette, bare pass på at dere knuser flåtten etter dere har fjernet den.

Ja, klart de kan, men det skal litt til at de slipper katten når de først har fått feste- da må det i alle fall være slik at katten har klort den løs på egen hånd.

Vi har funnet noen digre erter på stuegolvet selv, men da har de sluppet seg selv, fordi de er fulle av blod - og ligger egentlig bare å venter på døden;)

Hvis den suger seg fast, suger blod og slipper seg igjen, så kan den nok ikke sprette over, nei.

Om de bare ligger i pelsen derimot kan de komme over på mennesker. Tok en på sønnen min igår, den hadde ikke satt seg skikkelig fast enda heldigvis.

Det er ytterst få som blir smittet med borrelia, det er ikke alle flått som er bærer av den, og den må sitte minst 24 timer for at den skal kunne smitte.

Annonse

Bare å fjerne flåtten, er ikke noe smittsomt. Men har den mange flått så få fjernet den så fort som mulig.

Frontline dryppes i nakken, gnis godt ned i pelsen så den gjern får det på huden. Mener at dyrlegen vi bruker sa at dette avgir en sterk lukt som gjør at flåtten ikke hopper på katten. Grunnen til at det skal gnis i nakken er fordi det er minst sjangs for at katten vasker det av.

Vi gir katta flåttmiddel ca 1 gang i mnd i vår/sommer månedene. Etter vi begynte med dette tror jeg katta har hatt flått kun 3-4 ganger på 7 år.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...