Gå til innhold

ARG!!! Er så fortvilet....

Anbefalte innlegg

Har jobbet som ekstrahjelp/vikar i over et år i samme firma. Nesten 100% prosent, men har ingen kontrakt.

Ble så sykemeldt i 2 uker og nå kommer sjefen min og sier at jeg kun har rett på sykepenger for de dagene jeg var satt opp på liste, og ikke de dagene jeg ikke var satt opp. Og sjefen min skriver folk på liste kun 5 dager frem i tid.... Men hadde jeg ikke blitt syk, så ville jeg jo jobbet alle dagene i de to ukene. Har forsøkt å lete meg opp på Internett etter noen lover som sier noe om dette, men det virker som at det er litt forskjellig syn på dilemmaet.

Er det noen her inne som VET noe om dette? Eller har vært oppi sammesituasjon?

Jeg er jo avhengig av disse pengene! Har lån og regninger å betale. Fortvilet :(

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143607885-arg-er-s%C3%A5-fortvilet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Arbeidsgiveren din har rett. I de 16 dagene som er arbeidsgiverperioden får du kun sykepenger for oppsatte vakter og ikke for hva du ville jobbet om du ikke var syk. Er du sykemeldt ut over 16 dager tar nav over utbetalingene og du vil da få utregnet fra det du jobbet tidligere.

Jeg har erfaring med dette, har jobbet deltid pluss masse ekstravakter tidligere og da er det sånn at i arbeidsgiverioden (de første 16 dagene) får man kun betalt for de vaktene man er satt opp på.. Er man sykemeldt utover 16 dager overtar nav og betaler da et snitt over siste 3/6/9 mnd...

Så arbeidsgiver er fullt i sin rett, skal du gjøre noe med dette må du jobbe for å få mer forutsigbarhet i vaktene slik at du vet hvordan du jobber mer enn 5 dager fremover...

Annonse

Det er ikke riktig. For beregning av sykepenger, skal arbeidsgiver bruke samme regelverk som NAV.

Beregning av sykepenger finner du i folketrygdloven som ligger ute på nav.no. Reglene er kompliserte og det er mange "men" og "dersom", men regelverket er altså likt både for arbeidsgiverperiode og for de resterende ukene etterpå.

Du kan få veiledning av nav. Dersom du mener at arbeidsgiver ikke betaler det han skal, kan du søke NAV og forskuttering av arbeidsgiver perioden. Dette er imidlertid en lang og komplisert prosess, men lokalkontoret kan hjelpe deg med søknaden.

Er du organisert, kan du be om juridisk bistand fra fagforeningen din.

TULL!

§ 8-28. Sykepengegrunnlaget i arbeidsgiverperioden

Sykepengegrunnlaget som nevnt i § 8-10 fastsettes i arbeidsgiverperioden etter en beregnet aktuell ukeinntekt, se § 8-29.

Den aktuelle ukeinntekten skal beregnes etter den gjennomsnittlige arbeidsinntekten pr. uke som arbeidstakeren har hatt i arbeidsforholdet i en nærmere bestemt periode før han eller hun ble arbeidsufør (beregningsperioden). Lovlig fravær uten lønn skal holdes utenfor beregningsperioden.

Beregningsperioden fastsettes slik:

a) I et arbeidsforhold med fast arbeidstid og timelønn skal de siste fire ukene legges til grunn.

B) I et arbeidsforhold med fast arbeidstid og månedslønn skal den siste måneden legges til grunn.

c) I et arbeidsforhold som har vart mindre enn fire uker, skal dette kortere tidsrommet legges til grunn.

d) I et arbeidsforhold der arbeidstakeren har fått varig lønnsendring i løpet av de siste fire ukene, skal tidsrommet etter lønnsendringen legges til grunn.

e) I et arbeidsforhold med skiftende arbeidsperioder eller inntekter skal et lengre og mer representativt tidsrom enn fire uker legges til grunn.

For timelønnede arbeidstakere med skiftende arbeidsperioder omgjøres den aktuelle ukeinntekten til et sykepengegrunnlag pr. dag i arbeidsgiverperioden ved at inntekten fordeles på det gjennomsnittlige antall arbeidsdager pr. uke i beregningsperioden.

HI kommer inn under punkt e) og AG er forpliktet til å gjøre en gjennomsnittsberegning utfra hva du har tjent tidligere utfra "t lengre og mer representativt tidsrom enn fire uker". Som hovedregel skal da de siste 6 eller 12 månedene legges til grunn - utfra hva som blir mest representativt.

Som en annen her sier, kan NAV utbetale dersom din arbeidsgiver ikke vil utbetale i arbeidsgiverperioden:

§ 8-22. Trygdens ansvar når arbeidsgiveren ikke betaler

Dersom en arbeidsgiver ikke betaler sykepenger som han er forpliktet til å yte i arbeidsgiverperioden, skal trygden utbetale sykepengene. Beløpet som er utbetalt, skal trygden kreve tilbake fra arbeidsgiveren.

Beløpet, med renter, kan innkreves etter bestemmelsene i bidragsinnkrevingsloven. Vedtak om tilbakekreving er tvangsgrunnlag for utlegg.

Bestemmelser om anke over sykepenger i arbeidsgiverperioden finnes i § 21-13.

Jeg var i samme situasjon for lenge siden (14 år siden...) og da var det ihvertfall noe med hvor mye mer enn man hadde kontrakt på man hadde jobbet de siste 3 månedene.

Jeg hadde jobbet mye mer enn det jeg hadde kontrakt på, men sjefen ville ikke høre (jobbet på Mega-butikk).

Jeg undersøkte reglene, tok kopi av de siste lønnsslipper og skrev et brev til sjefen for hele coop-området hvor jeg forklarte hva jeg hadde krav på og at daglig leder ikke ville høre på meg. Det gikk ikke lang tid fø jeg hadde pengene inn på konto...

Undersøk videre du, om det kanskje fins noen slike regler som gjelder nå også. Spesielt om du har faste vakter.

Kjenner jeg blir så provosert når det er så utrolig mange her på dib som uttaler seg uten at de har peiling!! Da må man jo i hvert fall si at man er usikker, men TROR det er sånn og sånn.

Så utrolig mange som bastant mener at HI ikke har krav på noe. Jo, som de to over her sier. Hun HAR krav på sykepenger utover det som står på timelista. Var i akkurat samme situasjon som HI for ett par år tilbake og jeg ringte da NAV og fikk beskjed om at jeg hadde krav på sykepenger ut i fra hva jeg hadde tjent tidligere i denne jobben. Daværende arbeidsgiver satte opp timeliste for en uke av gangen og gjerne kun ett par dager før neste periode...

Og TROR (ganske sikkert, hehe ;)det er sånn at når man har arbeidet 6 mnd et sted så blir man automatisk fast ansatt, selv om man ikke har noen kontrakt. Men arbeidsgiver er faktisk lovpålagt å gi deg en kontrakt innen 1 mnd etter at du startet i arbeidet. Krev det!!

Lykke til HI og god bedring ;)

Tusen takk! Og takk for mange og konstruktive svar! Er ikke rart man blir forvirret når alle så bastant mener de har rett, men egentlig bare tror... :P

Jeg og finner på NAV sine sider at de beregner sykepengene utifra et gjennomsnitt fra tidligere måneder. Men fant òg på Lovdata sine sider at sykepenger fra arbeidsgiveren ytes bare for dager som det skulle ha vært utbetalt lønn for. Så hva skal man tro på og hva skal jeg si når jeg står face to face med sjefen, som tydelig ikke vil betale en krone mer enn han må!?!

Det er mye som gjør at sjefen min er en elendig sjef og jeg tror arbeidstilsynet skulle tatt seg en tur ut her. Har som sagt jobbet her i halvannet år, og sjefen sier det ikke er ledige stillinger å gi meg. Ergo blir jeg ikke noe annet enn en vikar uten noen form for kontrakt som jobber tilsvarende 100%. Jeg liker godt arbeidet mitt, men denne situasjonen her er uholdbar.

Nå vil jeg ikke annet enn å få det jeg har rett på av sykepenger, bli frisk og finne meg noe nytt!!

Dere som HAR litt peil; hvordan søker jeg NAV om å betale sykepengene for arbeidsgiverperioden, slik at DE får etterbetalt? Tipper sjefen ikke blir veldig glad hvis jeg gjør det...

HI

Annonse

Det som skjer her (og garantert mange andre steder). De utnytter folk som er deperate etter å tjene penger, som holder kjeft og ikke får fast ansettelse. I tillegg lar sjefen være å skrive timelister for mer enn 5 dager frem i tid, sannsynligvis for å slippe å betale mye i sykepenger om det skulle bli aktuelt.

Men ut i fra det som står på NAV sine sider har jeg vel med eller uten oppsatte vakter, rett på betaling for begge ukene i sykemelding? Og da et gjennomsnitt av det jeg HAR tjent??

Eller...? HI

Det er ikke noe krav om fast ansettelse etter hverken 6 mnd eller ett år. Arbeidsgiver har mulighet til å benytte midlertidig ansatte både i engasjement eller som vikarer etter gitte forutsetninger. Du kan lese mer om dette i arbeidsmiljøloven.

Litt lenger oppe HAR jeg faktisk gitt deg henvisning til lovteksten i folketrygdloven. Der kan du lese hvordan sykepengene blir regnet ut i arbeidsgiverperioden.

Takk for det, Kamomille! Og ut i fra den teksten skulle en jo tro jeg var sikret. Men når det står i Lovdata at man ikke har rett på sykepenger for annet enn det man er satt opp på, hvem skal jeg stole på da?

Synes det er greit å ha noe å slå i bordet meg, for dette gir jeg meg ikke på!! Avhengig av inntekten, og synes det er blodig urettferdig om jeg skal få mindre i sykepenger kun fordi jeg er vikar, men har jobbet like mye som alle andre!!!!

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...