Gå til innhold

13 uker og nattterror?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Begynt å legge merke til at han etter legging kl. 1900 plutselig gråter, i mørke har jeg da gått inn og satt inn smokk også har det gitt seg.

Og det har jo hørt at han puster som om han sover, meeeen, gikk inn istad siden han hylte, og litt frustrert slo jeg på lyset for å se om han slet med noe..... og han sov...... så våknet han irritert, for å så oppdage hvem som var der og storgliste.

Har lest om nattterror, men trodde det gjaldt litt eldre barn?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja det er noe litt annet. Natteskrekk er et annet ord. Det forekommer hos litt eldre barn (mellom 2 og 3 års alder gjerne). Barnet skriker, og det er umulig å komme i kontakt med det. Barnet virker til å være " et annet sted".

Ditt barn drømmer nok bare:-)

Skrevet

Ordentlig natterror er visst forbeholdt tenaaringer, mens det finnes en "babyversjon" som jeg mener er mest vanlig etter fyllte 18 mnd (fortsatt ikke veldig vanlig, altsaa). Men det er mulig at de faar det tidligere innimellom, selv om jeg synes det virker underlig om det er noe som skjer regelmessig med en saann liten en (natterror er naar det skjer en "feil" i overgangen mellom to soevnfaser, noe som av en eller annen grunn resulterer i voldsom skrekk og hyling mens det paagaar - gjerne ganske lenge, men som ikke huskes etterpaa). Siden han roer seg med smokken, tror jeg kanskje ikke det er natterror dere opplever?

Jeg er ganske sikker paa at lillerusken hadde natterror to eller tre netter da hun var omtrent seks mnd gammel, plutselig midt paa natten begynte hun aa hyle som om vi hadde satt fyr paa henne, og selv naar vi bysset og tok henne med ut av rommet og gjorde alt vi kunne for aa troeste og roe henne ned virket det ikke som at hun enset oss, og ingenting hjalp foer det endelig sluttet mellom en halvtime og en time etterpaa og hun sov videre. Det var kjempeskummelt! Innimellom da hun var mindre hendte det innimellom at hun graat litt om kvelden uten at hun virket vaaken, og at det holdt aa gi smokken og hysje litt - litt som du beskriver? Det virket aldri spesielt dramatisk og jeg antok egentlig bare at det er ganske normalt, og tenkte aldri mye over akkurat det.

Skrevet

Ja, det er noe annet. Natteskrekk kalles det også, og forekommer gjerne i 2/3 års alder. Barnet våkner, skriker og er umulig å komme i kontakt med. Det virker til å være " i en annen verden".

Ditt barn drømmer nok bare:-)

Skrevet

Og for å gjøre det skikkelig, skrev jeg innlegget to ganger ser jeg;-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...