Gå til innhold

Hvordan er leggerutinen deres?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har prøvd litt forskjellig her, men blir ikke helt enig med meg selv.

Skal man gi grøt før stell eller rett før senga? Jeg gir jo ikke mye grøt enda, bare noen ts. (Hun er 4,5 mnd)

Og hvis man da gir rett før senga. Går man da ut på kjøkkenet igjen etter koseseansen på badet?

Jeg har pleid å gi pupp i sofaen før stell/bad og så mer pupp på sengekanten.. Men puppen på sengekanten skal nå sakte men sikkert bort ;)

Hvordan gjør dere det med pupp og mat i leggerutinen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

vi bader alltid rundt klokken 18 og frem til 18.30 ca.... så spiser vi grøt etter bading ( dette siden det ikke er særlig behagelig å bade når man er mett..... ) , etter grøt ser hun på drømmehagen i ca 30 minutter... som vi tar opp...... hun blir rolig av det..... så går vi inn på rommet og gir pupp og så legges hun i sengen for å sove, men hun må fortsatt vugges i søvn så vi gjør det mens vi synger, men vi holder på å øve på å sovne selv nå ... og idag har det gått fint!! :) så da er hun i seng sånn nærmere 19.30 ca.... grunnen til at vi ser drømmehagen etter grøt er for at maten skal synke litt.... hun spiser alltid grøt på kjøkkenet uten forstyrrelser... pluss at jeg synes det er greit å allerede nå lære at det er ved kjøkkenbordet vi spiser... hun sovner rundt 8..... :)

Skrevet

hun er foressten 5 og en halv måned :)

Skrevet

Grøt i halv seks-seks-tiden, en liten pause der maten får synke (da ligger han på gulvet eller er der vi er), ny bleie, pysj og tannpuss av de to minitennene på badet og deretter amming på rommet sitt. Legges våken over i egen seng og sovner innen fem minutter. Er alltid utrolig trøtt på kvelden, så tror han liker å legge seg.

Han er 7,5 måneder, og vi har gjort dette i en tre måneders tid. Ser ikke på ammingen før legging som noe problem, jeg liker den kosestunden, så jeg ser for meg at jeg bare gjør det til han ikke er interessert lenger. I dag ligger han på eget rom for første gang, og det gjorde ingen forskjell at jeg ammet han der i stedet for i senga vår, slik vi har gjort frem til nå. Han sovnet, han.

Skrevet

Her bades det forresten ganske sjeldent, så bading er ikke en del av kveldsrutinen. Det bare putter vi inn når det passer. Han var typisk for trøtt til å bade på kvelden, ble bare gnåling.

Skrevet

Er det kjipt å bade om man er mett? Vet ikke jeg, vi har ikke noe grøt på kveldstid enda (6,5 mnd...). Men ser også for meg at det blir litt rart å såise ETTER at man har badet/tatt kveldsstell?! Kanskje jeg som har en ekstraordinær grisunge. Men iallefall emd tanke på når man kommer opp i full grøtposjon. Så nekter jeg å tro at ungen klarer å ikke søle noe? Og da er det vel mer lettvint å bade etter maten? =) Og så pupp på sengekanten? :)

Lykke til uansett valg:)

Skrevet

Jeg som voksen liker ihvertfall ikke å hoppe i et varmt bad når jeg er skikkelig mett! og da tenker jeg at lille tulla mi kanksje heller ikke er så glad i det, dessuten sies det( og det stemmer med meg) at man får bedre matlyst etter å ha badet eller dusjet...... :) vi har på smekke og har en klut ved siden av bordet så grising er ikke noe problem.... om det blir grøt på klær får man skifte, men det er jeg som pleier å mate: ergo da har jeg rimelig kontroll... og skulle hun spytte ut så er den store smekken der og fanger det opp.. henden holder jeg bort....

Jeg mener at det er viktig å se hva man som voksen liker og tenke at kanskje det samme gjelder for de små? at man ikke gjør ting bare for at det blir lettest sånn... de små kan ikke tale sin sak .... men uansett så får man gjøre det man vil :) lille her spiser ihvertfall kjempegodt etter bading og da er hun halvtrøtt så hun griser ikke mye.... Hun sovner godt fornøyd<.) kanskje ikke det mest lettvinte for meg, men det tenker jeg ikke på:)

Skrevet

og hun spiser full grøtposjon og drikker rett fra kopp :) ikke no problem :)

Skrevet

Godt svar april2011mamma:) !!!

Ditt svar og dine tanker skal jeg ta med meg videre når vi snart forhåpentligvis får litt annet enn pupp i magen hos mini:):):)

Skrevet

så hyggelig å høre mamma050311 ... jeg er selv pedagog og mener at man skal ha i bakhodet hva man selv ville likt... barn ønsker og liker ofte det samme .... de fortjener det ihvertfall:) så lenge de er fornøyde er det det viktigste :)

Skrevet

ja, det ga du meg noe å tenke på april2011mamma :)

Er forsåvidt enig i det du skriver om å spise etter bad, da er man ikke stappmett før man hopper i badet :) Men ser også det som blir sagt om grising, hun lille her i huset griser noe fryktelig! hmm...

Skrevet

ja :) skjønner jo at grising kan bli styr, men invister i en sånn skjorte som du kan ta på.. da er det bare å slenge den i vasken og vaske ansikt og hender på lille :)

Men man må jo orke å gjøre det.... og det er kanskje ikke alltid man orker :)

Skrevet

Her ser det omtrent slik ut:

17.30: Grøt, frukt og litt vann

18.30: Badet, stell, ren bleie, pysj, tannpuss + bad de kveldene han skal det. (Ca. 2 ganger i uken).

19.00: Pupp og sov

Ser det som er skrevet om bad etter mat her, og har ikke merket noe på mini i forhold til at han bader etter mat. Han storkoser seg og plasker i vei. Sover like fint om han har badet eller ikke har jeg inntrykk av. Så en må bare se an babyen og lage seg rutiner som passer både voksne og baby. :-)

Skrevet

absolutt.. man må gjøre det som passer best ;) jeg bare mener at barn er svært takknemlige og klager sjeldent iforhold til det vi voksne gjør... de smiler selv om de har 39 i feber, de ler lett selv om de har vondt osv.. det skal mye til før de sier ifra sånn generellt.. men det beste er å følge det som passer i hver enkelt familie... jeg bare er av den typen som tenker over hva jeg selv liker... ville jeg likt at noen plutselig kom bakfra når jeg satt på en stol og tørket meg rundt munn sånn uten forvarsel? ville jeg likt å sove når jeg var stappmett? osv.... :) men forstå meg rett: jeg mener ikke at det er galt å gjøre ting annerledes :) Gode mødre er vi uansett :)

Skrevet

Her får vesla grøt klokken 18, Deretter bader vi,så stell og kos, kveldspupp på senga, så legger hun seg med smokken i sin egen seng og sovner etter et kvarters tid :o)

Skrevet

19:15 - kveldsgrøt og litt vann

ca 19:25 - kveldsbad på bad med dimmet lys (gutten elsker å bade. Trur ikke det er dumt å bade og slappe av i et deilig, lunkent badekar selv om man er mett, gjør det ofte sjøl jeg, hehe.. Å ta en lang svømmetur i fjorden blir jo annerledes)

ca 19:35 - ny bleie, pysj, tannpuss

ca 19:45 - kveldspupp

19:55 - legges våken i sprinkelseng på mørkt og utluftet rom, synger Trollmor og Fola Blakken og går ut.

Gutten sover da fra kl 20-kl 06 med 2-3 oppvåkninger (inkl 1-2 amminger), dvs ca 9 timer tilsammen per natt. Var oppe i 10 timer for noen uker siden, savner veldig å sove til kl 07 :(

Ser at det kan bli mye mat rett før legging, men da gutten ofte sover 5-6 timer i strekk når vi legger ham, og dårligere og dårligere utover etternatta, så trur vi ikke at det er årsaken til at han sover såpass lite om nettene..

Men kan jo prøve å gi grøt kl 19 i stedenfor 1945, siden de fleste her tydeligvis har mye bedre netter enn oss :)

Skrevet

Er oxo pedagog, og enig i d du skriver:O)

Bader lillemor før kveldsgrøten, oxo med tanke på at varmen fra badet gjør henne litt trøtt og døsig.

Og hva om de så griser litt? Hva har man vaskemaskin for;O)?

Skrevet

har beytter vi til nattdrakt, å gir mat (MME) kl 19:30ca, i stua, å gå går vi opp å legger han i senga si, han sovner da med en gang, uten skriking! helt fantastisk! (slik var det ikke med nr 1, for å si det sånn :P ) åsså våkner han i 6 tiden å får mat, å sovner da videre til kl 8, da er det morgen :)

ps. 3,5 mnd :)

Skrevet

Jenta vår er snart 5 mnd.

Hun får grøt ved fem tiden.

Bader rundt 18 om hun skal det, bleie og pysj ca 18:15 og ei flaske mme i stua som hun er ferdig med ca 18:30.

Da er det nattakos og senga. Smokken og bamsen i senga. Sovner som regel veldig fort. Sover til ca 4 før hun får ei flaske mme på sengekanten. Hun sovner med en gang den er ferdig og sover til ca 7:30. Hun hadde en periode hvor hun sov rundt, men da var jeg så dum at jeg ikke gave henne den melkeflasken på dagen i stedet, så da ble det tydligvis for lite mat.

Har desverre ikke melk.

Jeg hadde tidligere middag ca 17, men fant ut at det var dumt med tanke på om hun reagerte på noe, så da byttet vi grøt og middag. Hun får nå middag i 10 tiden. Resten av dagen melk.

Skrevet

Vi gir en porsjon grøt og så er han vel våken kanskje 30 minutter til før vi kler på pysjamas og legger ham. Ingen melk mellom grøt og sengetid.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...