Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 24. september 2011 #26 Skrevet 24. september 2011 Første ble ammet i bare 2 mnd, mens minsta ammes fortsatt (1 år gammel). Med førstejenta var ammingen bare stress, så da føltes flaske som en lettelse. Med minsta har ammingen gått som en drøm helt fra start, så denne gangen har ammingen vært superlettvint og kjempekos! Tenker først og fremst på det praktiske, at det er digg å slippe flaskevask osv- den helsemessige effekten av morsmelk kontra MME er vel noget oppskrytt.
Junifrue Skrevet 24. september 2011 #27 Skrevet 24. september 2011 Jeg må innrømme at jeg ikke tenkte tanken på å ikke amme engang. Men jeg er heller ikke en av dem som absolutt skulle amme, koste hva det koste vil. Ammingen gikk veldig fint helt til det sa stopp da hun var 3-4 mnd gammel, hadde da ingen dårlig samvittighet for å begynne med flaske. Ble jo litt mer styr med en gang da, må alltid planlegge hvor lenge man skal være borte og huske å ta med flasker, så jeg har lengtet litt etter amminga, men jo eldre hun blir jo mer "styr" blir det med maten uansett. Mener faktisk å ha lest et sted, uten at jeg finner det igjen, at morsmelkerstatning er ernæringsmessig like bra som morsmelk. (Men vil ikke være for bastant i den påstanden) Er forresten selv flaskebarn, så kan jo hende det har noe med holdningen min å gjøre:)
Matrosen og Meg:) Skrevet 24. september 2011 #28 Skrevet 24. september 2011 Dette var mye godt lesestoff:) Jeg har opplevd at det til enhver tid er så mye fokus på at mm er bra, og mme er ikke bra! Synes det er fint å lese fordelene og ulempene ved begge ting. selv ammer jeg, men skal etterhvert gå over til flaske av personlige årsaker. Jeg ser at noen synes det er slitsomt med flaske fordi man da må planlegge mer i forhold til borte,hjemme osv.. Min søster har gitt flaske til begge sine barn og hun koker vann, heller over på brusflaske, kjøler ned, koker vann og har med på termos. da kan man blande slik at man får riktig temperatur. Så maten blir mye fortere ferdig. Et lite tips! om ikke alle med flaskebarn har tenkt tanken:D Jeg opplever forresten stort press av familie som HELE tiden skal fortelle meg hvor flott det er at jeg kan amme. Men for alle funker det ikke å amme, selv om en har melk. Og da er det jo fint at vi har mme
gulda Skrevet 24. september 2011 #29 Skrevet 24. september 2011 Men nummer en ammet jeg -det bare ble sånn, he he. Men bortsett fra veldig sårhet i begynnelsen, så var det masse kos og veldig lettvindt! Denne gangen slet vi skikkelig i starten! Men skulle på sommerferie, og ville helst slippe å styre med flaske, pluss at jeg tror at MM er aller best (uten at jeg tenker noe nedsettende om MME..). Så hadde veldig lyst til å få det til denne gangen også. Og nå er det bare kjempekoselig! Han våkner lite om natta, så synes nattamminga også er koselig denne ganga, faktisk.
helene0: jan09+jun11 Skrevet 24. september 2011 #30 Skrevet 24. september 2011 Jeg har hele tiden tenkt at det er en selvfølge for meg å amme, dersom vi fikk det til. Og det har vi gjort etter små starproblemer. Grunner til å amme for meg er: Enkelt når man først kommer igang Maten er klar når man trenger den og man slipper å vaske og styre Trenger ikke våkne så alt for mye på natta Om jeg skal bort og det passer dårlig å dra frem puppen pleier jeg å pumpe et måltid på forhånd, eller bare gi mm det ene måltidet. Gutten min er ganske forutsigbar og sovner heldigvis greit uten pupp og bruker det ikke som trøst. Når det gjelder kostnader har jeg kjøpt noen få ammegensere (bruker mest singlet under genser) en tube med krem, har selv strikket ammeinnlegg i ull som jeg har engangs under. Bytter ikke hele tiden, så er ikke store kostnden det heller. og pumpa er lånt. vil tippe at jeg når jeg er ferdig med å amme mine 2 barn har jeg brukt under 3000 kr tilsammen. Synes det er fint at det finne et godt alternativ til de som ikke kan eller vil eller orker å amme
Smil123 Skrevet 25. september 2011 #31 Skrevet 25. september 2011 Delammet frem til snuppa var 3,5 mnd. Hun har måtte ha ekstra MME helt fra sykehuset. Hadde KS og mistet mye blod så melka kom sent. Hun veide 4 kg ved fødsel så trengte også mye mat. Jeg klarte aldri å gi henne nok bare ved å amme. Man er en god mor så lenge man gir ungen sin mat til den blir mett. Det har aldri vært et valg...
Ulykkesfuglen=lykke aug-11 Skrevet 25. september 2011 #32 Skrevet 25. september 2011 Tenkte å legge inn et innlegg selv til dere med flaske. Hvordan gjør dere det på by tur? Kan man lage istand flaske med nan hjemme og evt varme den ute på kafe eller hva gjør dere? Mannen min vil veldig gjerne at jeg skal amme pga immunforsvaret og bla bla. Merker selv jeg beg å bli litt lei av og amme, og har beg å gi erstatning ca. 1-2 ganger per dag, får også i ungen d-vitamin dråpene i seg. Synes noen ganger det er lettere å gå pupp da jeg ikke orker å høre på hysterisk gråt den tiden det tar å koke opp vann og så avskjøle den igjen.
MammanTilMax Skrevet 25. september 2011 #33 Skrevet 25. september 2011 Mme skal ikke gjøres klart i forkant for så å varme opp igjen.. Enten koke vann, ha det på flaske og oppbevare det i kjøleskap, så du bare kan varme det opp til riktig temp i microbølgeovn, eller blande avkjølt kokt vann med varmt kokt vann (som du har på termos).. Det er de enkleste måtene
MammanTilMax Skrevet 25. september 2011 #34 Skrevet 25. september 2011 Men jeg har kjøpt sånn termo flaske "veske" med plass til 1 flaske i, som holder vannet varmt på tur, så er det bare å putte pulver oppi
fjellgeita♀09 ♂10baby14 Skrevet 25. september 2011 #35 Skrevet 25. september 2011 Hva vi gjør når vi drar på tur på byen eller lignende, eller på natta: Har en liten termos med kokt, lunkent vann, og pulver i en liten boks eller på selve flaska. Ellers så har vi pakker med ferdig-NAN som vi bare åpner og heller direkte i flaska. Den er som regel romtemperert og det har ikke vært noe problem å gi romtemperert melk til babyene mine. Ikke alle som liker det da. Ellers finnes det spesielflasker på f.eks lilleprinsen.no som har varmelement i seg, eller varmepatroner, som varmer opp melken på 1-2-3 i helt rett temperatur. Synes ikke det er noe stress å ha med flaske. Den første tiden etter ammingen, så kunne flasking føles litt stressende, men det tok ikke mange dagene før man ble vant og godt rutinert og da føles det utrolig lettvint. På sommeren kan man amme hvor hensom helst hvis man er ute og det blir krise, men flaske er utrolig kjekt dersom det er kaldt, da kan man bare gi babyen flaske mens han/hun ligger i vogna
ToneC Skrevet 25. september 2011 #36 Skrevet 25. september 2011 Mange forskjellige meninger her:-). Jeg selv ammer, men jeg reagerer litt på "ammepress" i Norge. Man blir ikke spurt på føden om man vil amme, babyen blir "smacka" rett på. I tillegg tar alle det som en selvfølge at man VIL amme, det er ikke sikkert alle ønsker det. Det kan være forskjellige grunner til dette. Ser i endel andre land så aammer de ikke så lenge, bl. a enkelte stater i USA. Tror da det blir folk av dem også:-). Jeg er absolutt for amming om man klarer det og har lyst til det! Men mange sliter veldig, synes ikke det er så stor åpenhet om det. Det er bare forventeet at man ammer om man har nok melk. Føler i hvertfall at mange tenker sånn. Jeg har hatt diverse soppinfeksjoner og tette melkeganger og det er VONDT. Så jeg har lyst til å skrike når jeg har ammet. Men nå begynner det å gå seg til med det da:-). Synes bare folk bør tenke seg om før de spør om hvorfor man ikke ammer.
C.L.H85 Skrevet 25. september 2011 #37 Skrevet 25. september 2011 Jeg hadde bestemt meg på forhånd for å amme... Selv om jeg da antageligvis ville holdt meg inne i 6 mnd...Nekter å vise frem puppen i offentlighet.Veit jeg er rar sånn, men har aldri synes det har vært naturlig for meg å vise puppen;) Blir i tillegg helt rar når andre ammer, prøver bevisst å se bort- noe som selvfølgelig ikke går he he- tror jeg er litt "mann" på det området;) Det ble en liten digresjon;) Gikk i hvertfall inn for å amme med "brask og barm". Tenkte at hvis jeg ikke fikk det til så er jo mme tingen.... Meeeeen den gang ei! Helvete fra første stund og bare ammepress å oppdrive, så begynte ganske fort å bli deprimert. Hadde i tillegg en baby som skreik mye. Etter iherdig prøving, grining osv, fikk jeg beskjed av hs om å slutte, siden jeg så mørkt på alt.....Hormonene gjorde meg koko og noe lettet når jeg sluttet å amme;) Ungen ble noe roligere også fordi jeg ble roligere;) Det var "kort" fortalt;) He he
Jomfruen76 Skrevet 25. september 2011 #38 Skrevet 25. september 2011 Hei. Jeg synest det er altfor mye fokus på amming, følte meg nesten som en krimminell på fødeavd da jeg nektet og amme babyen mer etter 2 dager. Det kom ikke en dråpe melk, og jeg gav klar beskjed om at jeg ikke ønsket å fortsette med ammingen. Dersom jeg blir gravid flere ganger kommer jeg til og gi tydelig beskjed i forkant av fødselen om at jeg ikke ønsker å amme. Både jeg og sønnen min har trivdes godt med mme på flaske. Han vokser og legger på seg normalt. Ble selv ikke ammet mer en ca 2 mnd, var aldri syk som liten. Broren min blei ammet som liten, og var ofte syk. Er ikke helt sikker på om amming har som mye og bety som forskningen tilsier. Jeg bestemmer selv og kommer til og gjøre det jeg selv synest er best også i fremtiden.
Håpefull77 Skrevet 25. september 2011 #39 Skrevet 25. september 2011 Jeg delammet i 4,5 mnd. I de siste 1,5 mnd var det en kamp for å få jenta vår til å ta puppen. Hun snudde seg unna, nektet å suge, til slutt ga jeg opp. Har alltid hatt alt for lite melk, så hun fikk mme allerede på sykehuset. Hadde hastekeisersnitt og pupper som aldri vokste under svangerskapet eller etter fødsel. Jeg skulle gjerne ha bare ammet, fikk en ekstra dag på sykehuset for at jeg skulle få mer hjelp. Fikk masse akupunktur på sykehuset og gikk og fikk akupunktur privat når jeg kom hjem. Drakk amme te, alkoholfritt øl (som resulterte i kollik på småen) masse hvile. Ingenting hjalp. Som flere skriver, så endte jeg opp med å spise veldig lite variert, for jenta vår reagerte på mye. Men kolliken var borte så lenge jeg holdt meg borte fra visse matvarer, så det var definitivt verdt det. Så for meg var det ikke et faktisk valg. Og skulle gjerne ammet lenger. Det er et styr med disse flaskene, selv om jeg har kokt kaldt vann og kokt varmt vann på hver sin termos. Avent posjonsbokser og vasker opp flaskene i oppvaskmaskin på 70 grader(selve smokken vasker vi opp og koker). Men prøver å se det positive i det. Jeg kan nå slanke meg, spise hva jeg vil, mannen og småen har veldig god kontakt da han kan ta mye mer del i måltidene. Men jeg er fortsatt flau når jeg drar frem flaska!
Gjest Skrevet 26. september 2011 #40 Skrevet 26. september 2011 Takk for mange fine svar jenter, dette var spennende å lese! Skjønner at mange flaskemammaer ble engasjert her. Godt å høre alt det positive med mme og ikke bare ved amming som man vanligvis hører. Jeg har jo allerede delt noen av våre erfaringer... For meg var det aldri noe alternativ å gi flaske når hun ble født, for meg ville det vært et personlig nederlag, og dette holdt jeg på lenge... (hvorfor skal det egentlig være slik??) Jeg hadde masse mat og alle sa hvor heldig (!!) jeg var som hadde nok melk (jeg var vel det da tenkte jeg...) Og at det var så lettvint... Nei dvere stemte ikke for oss! Eneste på natta, da var det enkelt med pupp. Ellers sleit vi i månedsvis... Ikke med lite melk eller såre brystvorter som mange, men ikke ville jeg amme offentlig så vi kunne gå ut, ikke kunne pappa hjelpe en sliten mamma så jeg kunne få sove, og magesmerter (som vi tror kom pga det jeg spiste) på vesla leeenge gjorde at mitt kosthold ble et mareritt... Noe ingen syntes å bry seg om så lenge jenta la på seg fint... Helt til jeg fikk ny helsesøster som ble alvorlig bekymret for min helse pga kostholdet når jeg nesten ikke fikk i meg noe med næring og vitaminer (mens forrige oppfordret meg til å kutte matvarer). Det ble et mareritt, men jeg var jo så heldig som hadde mye melk, og det var jo så utrolig viktig for barnet mitt at hun fikk i seg mm var svarene jeg fikk når jeg prøvde å utforske med tanken om å slutte å amme. Men- var det egentlig verdt det tenker jeg nå som problemene og den tiden er over. Usikker på hva vi velger å gjøre neste gang, men om vi får et slik mareritt igjen så vet jeg ikke hvordan vi skal overleve... Vi vet jo faktisk ikke om det har så positiv effekt for barnet som man skal ha det til, og er det verdt det å ta den sjansen?? Gikk fort ned i vekt selv da, det var jo positivt med amminga.
junijente2011 Skrevet 26. september 2011 #41 Skrevet 26. september 2011 Jeg ammer. Tenkte som så at om jeg fikk til ammingen og hadde nok melk,så var det det som var det mest naturlige. Og mest lettvinte. Har fullammet jenta mi i 3mnd nå,men de siste par ukene har hun gått lite opp i vekt,så kan hende vi må spe på med litt mme om jeg ikke får opp produksjonen. Og det er helt greit! Viktigste er at bebisen blir god og mett!
Skaubinna Skrevet 26. september 2011 #42 Skrevet 26. september 2011 Her i gården tok jeg ikke egentlig utgangspunkt i hva jeg skulle gjøre, hadde mye plager i tillegg til ekstrem fødselsangst så amming tenkte jeg ikke på. Da ungen var ute og det var dags, kom barnepleieren bærende med ungen og spurte om jeg skulle amme. La vel i grunn babyen ned ved meg før jeg rakk å tenke. Så det ble amming her ;-) Det var et helvete i ca en mnd med brystbetennelser og overprodusering av melk, blåmerker rundt brystvortene og what not...men holdt ut. For min del bestemte jeg meg for å amme først og fremst fordi jeg forsto det sånn at det var det sunneste for babyen. I tillegg tenkte jeg at det kunne være en fin hjelp med å få av meg en del overflødige kilo. Etterhvert ble det også en kosestund og intimstund med ungen som jeg nøt veldig. Hadde en baby som skrek i 3 mnd døgnet rundt, og det eneste som hjalp henne var puppen. Så det ble mye psykologisk rundt alt det der for min del. Fullammet til hun ble 6 mnd. I det øyeblikket hun fikk smake på mat, var puppen long gone for henne. Hun gadd ikke mer. Så jeg begynte å pumpe........det var i månedskifte juni/juli. Og jeg pumper ennå......har laget et stort lager i fryseren som jeg bruker og nå som jeg ikke har motivasjon til å fortsette, har hun en del fremover likevel. Hun får ca 500 ml mm i døgnet. Syns amming har vært enkelt nok, men litt styr også. Har ikke vært naturlig for meg å slenge frem puppen offentlig, så det har vært litt slit å finne ammerom etc. Har blitt noen Essodasser i vinter og vår ja....hehe Slutter å pumpe i løpet av oktober, syns jeg har vært flink lenge nok. Er nå glad og stolt over at jeg har hatt så flinke arbeidsbryst, de har gjort jobben sin utmerket:-D, om jeg har noe sunnere barn enn de som har fått mme har jeg i grunn ingen formening om. Syns nå hver og en mor må få bestemme hva de selv føler for uten at de skal få dårlig samvittighet uansett hva de velger. Syns det er litt vel mye ammepress her til lands. Hvorvidt jeg kommer til å amme med nestemann, dersom jeg får flere, har jeg faktisk ikke bestemt meg for ennå. Må få kroppen min for meg selv noen mnd først i alle fall:-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå