gutt 2011 <3 jente 2013 Skrevet 23. september 2011 #1 Skrevet 23. september 2011 Skal fra 1. november begynne å jobbe igjen, å da blir sønnen min 10 mnd. Er det nødvendig at jegbegynner å pumpe meg eller begynner å gi mme da? Vet ikke hvor stor han må være for å kunne drikke bare vann i løpet av 8 timer? Spiser både grøt og middag med vann til,men er veldig avhenging av puppen ennå. Eller er det annen drikke han kan få som erstatning?
Gjest Skrevet 23. september 2011 #2 Skrevet 23. september 2011 Vann er den beste tørstedrikken, for melk er jo egentlig mat for de små. Jeg tenker å fortsette å amme en gang på kvelden f.eks selv om jeg er i jobb. De trenger jo ikke veldig masse melk lenger når de er så store. Kanskje du rekker å amme før, etter jobb+ ved kveldsmsat. Men hvis du skal slutte å amme nå så bør du vel gi mme og vann. De vet at du har rett på ammetid? Tror det er 1-2 timer per dag i fullstilling. Du må ha legeerklæring tror jeg. Noen arbeidsgivere lønner under den ekstra fritiden du får hver dag pga amming, men det er ikke lovpålagt for arbeidsgiver å lønne i ammetid med mindre du er statlig ansatt. Du kan gå fra jobb fler ganger i løpet av dagen for å amme eller ta ut fritiden så du begynner/slutter senere eller tidligere på jobb.
Gjest Skrevet 23. september 2011 #3 Skrevet 23. september 2011 Mange på 10 mnd får melk bæren gang om dagen så bare vann i løpet av 8 timer er ikke noe problem, babyen din begynner å bli stor
gutt 2011 <3 jente 2013 Skrevet 23. september 2011 Forfatter #4 Skrevet 23. september 2011 Jeg har tenkt å fortsette å amme ja. Men jobber til 8 på kvelden 2 kvelder i uka, så blir vel dårlig med kveldsmat...Bruker det bare som drikke nå ja, for blir ikke mett uten vanlig mat lenger. Har rett på 1 times ulønnet ammetid tror jeg. Så skal se kordan d går ,ellers må vel far og sønn komme på jobb de dagene han har permisjon ihvertfall
lillenims Skrevet 23. september 2011 #5 Skrevet 23. september 2011 Du har rett på den ammefri du har behov for, se http://ammehjelpen.no/artikkel/54/Ammefri Arbeidsgiver kan kreve bekreftelse på at du ammer (fra helsesøster), og det er jo lurt å legge opp ammefri i samarbeid med arbeidsgiver. Ammefri er lønnet kun om du har avtale (personlig eller tariff-) om det. Ellers går det fint å bare drikke vann og få fast føde i en 8-10-timersperiode, men om du har mulighet for det så er det jo bra om han kan få litt pumpemelk. Vær forberedt på at han kanskje vil ammes oftere når du er hjemme, dvs at han kan begynne å våkne om kvelden/natta, og da kanskje primært for mammakosen (altså er det ikke sikkert det hjelper å gi flaske med etellerannet). Det kan også hende du ikke merker noen forskjell Når det gjelder behovet for pumping i løpet av dagen så varierer det. Pass på at du ikke får tilstoppinger/kuler i brystene, og ellers er det greit å ikke pumpe mer enn ungen faktisk vil ha. Det er lurt å pumpe for å opprettholde melkeproduksjonen, kanskje spesielt greit med tanke på de dagene du ikke jobber og da muligens kommer til å amme på dagtid i stedet. Men produksjonen justerer seg etter etterspørselen, så om du ikke pumper på dagen så minsker melkeproduksjonen da, mens den opprettholdes resten av døgnet (dvs når du ammer). Jeg pumpet vel 1-2 ganger om dagen da jenta mi var 7-8 mnd og jeg jobbet (ammet kl 6-7 og 1530, pumpet mellom der), men det gikk ned til 1 gang om dagen før hun var 9 mnd, fordi da ville hun knapt ha 150 ml i løpet av dagen - og fryserlageret vokste. Da hun var 10-11 mnd ville hun bare ha slurker med melk, så vi droppet det helt da. Men jeg ammet altså fremdeles morgen, ettermiddag og kveld. Nå (18 mnd) ammer vi morgen og kveld.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå