Gå til innhold

Morkaka i veien..... erfaringer?

Anbefalte innlegg

Har vært på UL i dag. Alt er bra med den lille, men morkaka mi ligger ganske langt nede og "skjuler" åpningen (livmorhalsen?). Morkaka er festet på bakre vegg, så jordmoren antok at det ville være rimelig sannsynlig at morkaka trekker seg lenger opp når magen vokser. Hvis den ikke gjør det er "worst case" keisersnitt. Det er - til tross for en forferdelig forrige fødsel - noe jeg OVERHODE ikke ønsker.... Så litt blanda følelser her, men selvsagt veldig glad for at alt stod bra til med den lille!

Noen med erfaringer med morkaker som ikke ligger helt "riktig" an?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143606149-morkaka-i-veien-erfaringer/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette lurer jeg også på! Jeg har morkake fremme, men den låg litt nede, så skal inn på en sjekk i uke 28. Jordmor sa hun trodde den kom til å trekke seg opp, men at de måtte forsikre seg. Har heller ikke lyst til å ende opp med keisersnitt. Kanskje fordi dette er første gang, og jeg ikke vet hva jeg går til ;-)

Jeg har en fødsel bak meg - en traumatisk opplevelse, men vil fremdeles helst føde vaginalt. Først og fremst fordi jeg tenker det er veldig tungvindt med keisersnitt når man har en 2-åring fra før...

Får satse på at den flytter seg. Er visst som regel det som skjer - slik jeg har forstått det. Jeg skal ikke inn før i uke 33 for ny UL så lenge å vente!

Morkaken min har hele tiden vært plassert over åpningen, og jeg skal derfor inn til kontroll på fødestedet i uke 31. Er nå i uke 27. Har fått beskjed om at den i mange tilfeller flytter seg, men om den ikke gjør det så blir det planlagt keisersnitt. Morkaka har lagt slik gjennom hele svangerskapet, så jeg er selvsagt litt spent jeg også. Fikk beskjed om at de tar en ny kontroll i uke 36 dersom den ikke vil rikke på seg.

Jeg har født vaginalt før, og håper på å gjøre det samme nå - så jeg er som dere, ganske nervøs. Samtidig vet jeg at siden jeg hører til Norges mest rigide sykehus hva angår keisersnitt, så vil de selvsagt ikke bestemme seg for dette om det ikke er helt nødvendig. Jeg føler også at jeg får ta den utfordringen med ks når den eventuelt dukker opp. Det viktigste er jo at man ikke forblør under fødsel, noe som er grunnen til at de tar ks ved slike tilfeller når morkaken ligger slik. Slikt sett er det jo bra at man har kontroll på dette, slik at det er noe vi får vite før fødselen. Godt at det finnes et alternativ, tenker nå jeg. Alternativet før i tiden var jo å dø i barsel...

Vi får krysse fingrene og satse på at livmoren trekker morkaken oppover, slik at vi alle slipper et inngrep. Men det er jo selvsagt en bekymring ekstra, som man ikke nødvendigvis trenger under svangerskapet.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...