kjærevene Skrevet 23. september 2011 #1 Skrevet 23. september 2011 Min lille skjønne gutt på 4.5 mnd er liten og rund. Han er frisk, kvikk og smilende, men for å si det rett ut, tjukk. Jeg er glad han har noe å gå på, men får stadig kommentarer på hvor rund han er etc. Han ligger helt øverst på sin percentil på vekt, og litt under på lengde, så jeg vet jo at han er rund og god. Han får 400 ml mme og en halv posjon grøt, og det lille jeg har av mm per dag. Grunnen til at vi begynte med grøt er at mange sier babyer blir for tykke av mme, så istedet for enda et mme måltid ble det grøt. Vekten har ikke endret seg etter innføringen av grøten. Hvor mye spiser/drikker deres babyer på ca samme alder?
Gjest Madolyn Skrevet 23. september 2011 #2 Skrevet 23. september 2011 Min gutt er også veldig rund og god... Gruer meg til å veie/måle lengde når vi skal på 5 mnd kontroll om en ukes tid, spesielt da HS virker å ha liten erfaring med annet enn gjennomsnittsbabyer. Lille Muffin får en porsjon grøt på kvelden (1 dl grøtpulver tilsatt passelig mengde kokt vann), og ca 50 g grønnsaksmos på formiddagen, ellers er det bare amming som gjelder her. Ganske sikker på at dette bunner ut i søvnproblemene hans. Han sover 3-5 timer mindre per døgn enn babyer flest på hans alder (10-11 t pr døgn), så det utgjør jo to måltider... Han våkner også 2 ganger per natt og roer seg ikke uten mat Prøver å gi ham så mye vann som mulig på flaske da, for å fylle opp magen litt, men kan bare glemme å gå lengre enn 3 timer per måltid på dagtid, og da har jeg allerede båret og byssa ham en halv time fordi han er sulten og irritabel. Og han veier over 9 kg så det er IKKE fordi jeg har for lite melk...
Gjest Skrevet 23. september 2011 #3 Skrevet 23. september 2011 Min lille tulle var 7 kg på 3 mnd kontrollen, og vokste ca 1 kg i mnd til hun var 5 mnd gammel, og var 10 kg på 8 mnd kontrollen. Hun er forresten litt lang også (72 cm på 8 mnd kontroll). Til jente å være, ganske stor. Jeg begrenset mat inntaket i den grad jeg fikk til å drøye så det ble 3 timer mellom måltidene mens hun ble fullammet, og nå begrenser jeg også mengde til det jeg mener er normalt for en baby på den størrelsen. Jeg får også høre at hun er rund, tror ikke folk tenker over det når de sier det, og jeg har blitt opphengt i det selv. Og folk er også flinke til å føye til at det er godt å ha noe å gå på, men jeg er liksom redd for å overfore jeg da. Men kan virke som noen babyer bare blir tykkere enn andre. Når min var like gammel ble hun kun fullammet og var ca 8-8,5 kg. Kanskje gullet ditt stagnerer litt i vekt nå også kan du jo heller tenke over litt mengden av mat på fast føde nå når han snart spiser mer av det og blir eldre? Ikke at han skal slankes men bare at vekta kan stå litt stille mens han strekker seg i lengde. Min øker mindre i vekt nå som hun får mer fast føde (er jo eldre også da).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå