Gå til innhold

7,5 mnd og spiser hver 2,5 timer

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har ikke spurt noen om dette før, men har skjønt at gutten min spiser ofte i forhold til "alle andre". Fra 0-3 mnd ammet vi hver 1,5 timer (fra start til start). Han ble stort sett mett og slapp puppen selv (tok begge), med unntak av økeperioder da. selv om han fikk en flaske mme på 180 ml så var han sulten igjen etter 1,5 timer. Han spiste dog bare 0-2 ganger ila 9 timer om natta, så jeg syns det var en bra deal. Etter 4 måneder har det gått ca 2,5 timer mellom måltidene. Han spiser sjelden hele porsjoner (unntatt til kvelds, da går det ned 1,5 porsjon grøt og halvt glass sviskemos), så han blir tilbudt bryst etter måltidet, eventuelt som mellommåltid (da går det 3 timer mellom fast føde).

Syns det er litt rart at han skal spise så ofte og lite.

Han våkner også om natta (i perioder) og spiser (uvisst om han våkner på grunn av tenner eller annet, men litt pupp fungerer altid (og ingenting annet) Kan de fortsatt ha økedøgn i denne alderen?

Vekta er fin, ligger en kurve over gjennomsnitt i forhold til alder og lengde. Er det noe som føde at de ikke bør spise så ofte? Har prøvd å strekke tiden litt, men da blir han så innmari sutrete.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har og en gutt født i februar, og han har siden byrjan spist lenge med ca 2-3 timer mellom måltid. Har ammet ham hele tiden.

Kunne amme han oppimot 1 time i begynnelsen, han bare spiste og spiste... Og fremdeles idag når jeg legger han om dagen eller for kvelden ammes han ca 15-20 min.

Og den siste uken og vel litt til har all fast føde inntak bare gått ned. Han vil ha fruktpure og spagetti på glass fra nestle.

Jeg som har laget så masse forskjellig mat til han, har frysen full men vil ikke ha maten jeg lager... Bare spagetti på glass går nedpå!! av og til skive til frokost eller kvelds, grøt er også bare avogtil....

Uff, syntes det er kjedelig at han spiser så lite nå da han våkner så ofte på natten nå. Går gjerne 1,5 time -2,5 for hver oppvåkning.... Og det er tenner som plager, fikk sin første tann nede på tirsdag og neste er på vei. Så håper etter dette kan vi ta en avvenning på oppvåkningen på natten, hvis det ikke bare går av seg selv da!! *ønske ønske*

Vi begynte å introdusere fast føde da han var 5 mnd og det tok laaaaaaaaaang tid før noe gikk nedpå... Faktisk slukte han skiven første gang jeg gav han det, men ikke nå.. Total matnekt!! Festlig...!!!

Og prøver å få han til å ta mme og nå, gir til frokost og kvelds. Men vil ikke ha... Så håper det går seg til snart.

Men av erfaring av storesøsteren så var det veldig mye opp og ned på maten og søvn i denne fasen. Første året er bare faser...

Vel, ikke mye gode råd jeg hadde å komme med. Lillegutt her er vel mer eller mindre likedan :-)

Skrevet

februarmamma: ofte og lite, er det ikke det som er så bra da? :D hehe...

Så lenge han ikke legger "for mye" på seg, så ser jeg ikke noe feil i at det er sånn. Har selv en kar som spiser veldig ofte, og som jeg må gå og bære og bysse når det nærmer seg 3 timer siden sist måltid fordi han er sulten.. Men mitt problem er at gutten legger så masse på seg... Dobla fødselsvekta etter 8 uker, og har gått fra fødselsvekt på 3410 g til ca 9300 gram som 5,5 mnd gammel (og er ikke spesielt lang). Han ligger dermed på øverste vektkurva :(

- Ellers hadde jeg nok bare syntes det var kos at gutten min koser seg masse med maten, og definitivt får i seg nok næring. Siden gutten din holder normalvekta, og i tillegg sover godt på natta, så syns jeg det ser ut som om dere har en fin ordning :) Kanskje han bare er en kraftkar som spiser masse? :) Skjønner det blir stress å tilrettelegge alle måltidene hans, men bare vent, når de tipper ett år er det jo ikke mange unger som er interessert i mat mer (trøster jeg meg med hvertfall, hehe) :)

Skrevet

Leste innlegget ditt igjen og ser at han i perioder kan våkne på natta. Kan dette kanskje være ifbm utviklingssprang (f eks krabbing) eller tenner, og ikke at han er sulten?

Har du prøvd å roe ham med byssing/sang så han sovner igjen på natta, altså uten å tilby brystet?

Her våkner min gutt i 23-tida og da klarer jeg stort sett å bysse ham i søvn igjen med sang, og slipper dermed å dra frem puppen før neste gang han våkner, som er alt mellom midnatt og kl 03.

Skrevet

Ja, det kan absolutt være både tenner (ser nr 4, 5 og 6 rett under tannkjøttet) og utviklingssprang (syns han lærer noe nytt hver dag - nå igårkveld begynte han å ta noen skritt langs sofaen). Og i natt ved midnatt sovnet han ikke selv etter 2 forsøk med pupp og legge i senga, så da tenkte jeg på det du skrev her og at det faktisk var lengesiden jeg prøvde byssing og synging. Men nå funket det. Nynnet samme sanga som jeg har begynt med når jeg legger ham i vogna på dagtid. (det er en svensk drikkevise men går i moll og er så fin atte). Og det funket! Må prøve det litt oftere om natta fremover!

Skrevet

Haha, svensk drikkevise :D Nå lo jeg godt her <3

Så flott at det funket! Her klarte jeg dessverre ikke å byssesynge gutten i søvn igjen i går når han som vanlig våknet kl 23; etter 40 min med skrik og hyl måtte puppen frem (mannen må jo også få sove stakkar, som skal tidlig opp på jobb), og han drakk grådig før han sovna ila 10 min :P

Skrevet

Ja, og når de er sånn så syns jeg det er vanskelig å utelukke at de er sultne! I natt ble det med den ene oppvåkningen da, så det går kanskje i riktig retning (igjen).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...