Gå til innhold

hjelp meg med tips. babyen min er FOR aktiv!!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg holder ikke ut lenger!! jeg gråter og h ulker hver dag av utmattelse fordi babyen i magen ALDRI ligger stille!! og jeg mener aldri. Jeg prøver å gå det i søvn, vugge frem og tilbake i senga eller sittende, varme bad, varm drikke, regelmessige sunne måltider, slappe av, puste teknikker osv osv!!

jeg er i uke 32 og sover kanskje fire timer i døgnet fordelt i etapper. jeg er utslitt og makter det bare ikke mer!!! jeg får ikke fred! det gjør også utrolig vondt når babyen beveger seg hele tiden. er ikke snakk om små hikk eller dult, men vridninger og kraftge spark hele døgnet!

hva gjør jeg nå?? jeg orker det bare ikke mer! begynner å kjenne at jeg nå begyner å misslike livet jeg bærer og er livredd for å avvise det etter fødselen fordi dette plager meg i så stor grad :( hvordan i pokker får jeg denne ungen til å ligge rolig så jeg får sovet LITT om ikke annet? kommer jo ikke til å orke noe etter fødselen og det er 8 uker igjenn!

TIPS og RÅD taes i mot med en enorm stor takk!!!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Uff... Dette hørtes ikke gøy ut. :( Har du prøvd å snakke med jordmor om det? Kanskje det er nå jeg bør være glad for at jeg enda ikke har blitt vekket av spark og bevegelse? Men nå er jeg bare 28 uker da.

Skrevet

Hei, Det er veldig forskjellig hvor mye og hvor aktivt fostrene beveger seg, men for deg høres det jo spesielt voldsomt ut!

Jeg regner med at du har vært til vanlige kontroller, og at alt har vært normalt, også på ultralydundersøkelsen. Er du likevel urolig, kan du godt be lege/jordmor om en ekstra vurdering, enten hos gynekolog eller ved fødeavdelingen.

Min gutt var veldig aktiv i magen helt siden uke 17, og har vært en svært urolig kar med lite søvnbehov siden han ble født (er nå 5,5 mnd) :P Håper det blir annerledes for deg!

Stoor klem

Skrevet

Jeg vet AKKURAT hvordan du har det. Jeg fikk ribbeinsbrist allerede i uke 30 påfulgt av betennelse i ribbeina noe tid etterpå. Ribbeinsbristen blir jo sparket i konstant, så det føles ikke ut som om den har grodd som den skal.

Gutten i magen min skal i følge teorien sove 95 % av tiden, men ut fra det jeg har funnet ut så er han VÅKEN minst 95 % av tiden. Han holder det gående konstant, men har nå heldigvis i de siste ukene (jeg er nå i uke 36) funnet ut at han kan sove fra rundt midnatt til ca kl 04-05... Jeg har også fått beskjed om at det blir for lite plass nå på slutten slik at han ikke får inn noen fulltreffere lenger... Det er FEIL! Han sparker fortsatt med full styrke og jeg får skikkelig smertefulle spark og vridninger minst 10-20 ganger i døgnet.

Ja... tips! Glemmer meg helt bort her. Hold deg langt unna sukker. Ikke drikk brus og tren masse. Under trening er han alltid veldig rolig og jeg trener rundt en time daglig (kun lange gåturer og styrke). Da er han også veldig rolig en periode etterpå :-) Puh!

Ja, og så nekter han meg å ligge å sove på høyre side (fordi der er ryggen hans og det liker han ikke).

Lykke til! Og hold uuuuuut!

Skrevet

En liten ting til. Jeg har vært veldig bekymret for at babyen er FOR aktiv. Pulsen hans er opp mot 180 når han holder på å sparke og han gjør jo det i lange perioder uten stopp. Det er tatt ultralyd av han i uke 32 pga ribbeinsbristen og da synes de bevegelsesmønsteret hans så "utmerket" ut! Jeg har vært på sykehuset og hos lege/jordmor for å sjekke at alt står bra til og alle skryter av den aktive babyen og kaller han "robust". Det skal dermed ikke være noe å bekymre seg for...! Bare så synd at det er så smertefullt... :-(

Skrevet

Dette er ikke noe hyggelig nei :/ har store poser og er blå under øynene. Sur og grinete i tilleg noe som ikke akkurat forbedrer situasjonen. Skal jo alltid finne det positive i det negative, men blir vanskelig når man er så sliten...

Jordmor sier til meg at kjempe bra at babyen beveger seg masse og at mor desverre ikke får så mye sympati for dette. Jeg sjønner jo det, det er jo ikke noe galt med babyen, er bare mor som snart blir vippet fullstendig av pinnen. og med en treåring i hus og bekkenløsning så jeg bruker både rullator og krykker var ikke dette det jeg trengte(i tilleg til gallesteins anfall).

Så trening for meg blir vanskelig :/

Sukker holder jeg meg unna da jeg har høyt blodsukker og står i fare for diabetes (sånn generelt uten for svangerskap også) og fettholdig mat og tungt fordøyelig mat holder jeg meg unna pga galestein.

Er sp sliten av hele svangerskapet og alle plagene jeg har som gjør meg ute av stand til å fungere (slik har det vert nå siden juni) at jeg aner rett og slett ikke hvordan jeg kommer meg gjennom dagene. mye tid går med til grining og forbannelse over alle plagene. Vil ikke bli depremert siden jeg hadde fødsels depresjon sist, men føler dette nå er vanskelig å unngå. Jeg skal jo liksom nyte sparkene og tiden som gravid, men det er jo håpløst sånn som det er nå!

I natt sparket babyen så hardt at jeg skrek av smerter jeg fikk i bekkenet!

Kan det virkelig være bra for barnet at jeg har det sånn?? jeg mener... har mor det bra har barn det bra, men når mor ikke har det bra i det hele tatt har vel ikke barnet det godt heller??

Skrevet

har også en særdeles aktiv baby. Når det pågår om natten (utenom mine nattlige do-runder) kjenner jeg selv at det kan være slitsomt å holde seg motivert. Derimot har babyen rolige timer på fromiddagen, men om jeg velger å sove, sitter jeg med dårlige samvittighet fordi da føler jeg hele dagen går bort i tull.

Vi får være glad for at vi slipper å telle spart og dytte liv. For meg er det en grei motiverende tanke ;)) Må jo også tilføye at man også blir i godt humør av alle de morsomme kromspringene som skjer i magen. Men skjønner at du har det slitsomt- om det er noe trøst.

Skrevet

Huff, det hørtes ut som du har nok utfordringer om dagen!!! Jeg er førstegangsfødende og jeg må innrømme at jeg synes det er imponerende om det faktisk er sant som alle sier... Ja, at jeg kommer til å glemme utfordringene som graviditeten har gitt meg. Jeg hadde en veldig vanskelig start på svangerskapet med sykdom og utfordringer, men heldigvis ble jeg bedre i sommer. Men jeg må innrømme at det begynner å bli slitsomt å være i 100 % jobb når det kun blir noen få timer søvn hver natt. Nå er det endelig fredag og det er kun en uke igjen til permisjonsstart!!!

Ønsker deg virkelig lykke til! Håper du kommer deg gjennom siste rest av svangerskapet uten flere utfordringer! Gir deg i tillegg en fredagsklem jeg!

Skrevet

Huff ja det må være fryktelig slitsomt! Jeg er gravid med 3' og ingen av mine har vært så aktive. Snuppa i magen er veldig rolig, kjenner spark med en gang jeg setter meg ned, og når jeg legger meg. Og de kan være ubehagelige, men ikke som HI skriver her heldigvis. Tenkte på en ting...alle dere som har veldig kraftige spark, har dere morkaken på baksiden kanskje? Jeg har den foran, og sparken vil jo dempes litt av morkaken. Har dessverre ingen råd og gi, bare min sympati, og så håpe at resten av tiden går fort, fort, så babyen kan sparke utenfor magen snart i steden for;)

Skrevet

Jeg er i uke 32 og har forhørt meg om samme "problem".. fikk ihvertfall vite at det man ser bl.a etter er om hvorvidt fosteret får nok oksygen, får det ikke nok gjennom navnlestrengen(dårlig gjennomstrømming), kan fosteret visstnok bli "krakilske" i søken etter luft.. Får så etter tid å bli slapp, og i verste fall få en hjerneskade.. derfor må slikt følges opp.. fikk avkreftet det i mitt tilfelle, men det er av slike årsaker at det skader ikke å spørre en gang for mye, kontra en gang for lite.. Det går helt sikkert bra med alle som lurer her, men ville bare dele det jeg har fått til øret:) dette er sjelden skjer uansett, også er det jo så lett for oss damer å sammenlikne graviditeter med hverandre:-/

Skrevet

Takker for mye støtte fra dere. Dette er vårt barn nr to. Vi hadde liksom tenkt oss tre barn vi da,men i går tok vi opp temaet om jeg kanskje rett og slett burde sterilisere meg etter fødselen fordi vi (da spessielt jeg) ikke orker tanken på et sånnt svangerskap til...men jeg er bare 25 og ingen svangerskap er like så vi vet ikke helt, men det skal helt klart taes opp med jordmor/lege.

jeg hadde mye bekkensmerter med første, men ikke i nærheten av det jeg opplever nå. da hadde jeg også gallesteins smerter, men heller ikke som dette. men det var også på en måte det. gutten vår var aktiv han også, husker jeg gråt om nettene, men han var vertfall rolig i lengere perioder enn denne babyen,

det skal jo siest at jeg selv har adhd og at gutten vår allerede er innom ppt og bup for utredning etter bekymring fra oss foreldre og barnehagen.

kanskje det kan være noe der som gjør at babyen er så aktiv?

uansett visste jeg ikke om dette som novembergutten skriver om og blir nok å ringe jordmoren min på mandag ja. ikke for at jeg tror det er noe sånnt, men kan ikke unngå å bekymre meg for det.

siste døgnet har jeg i hatt enten kynnere så jeg ikke får puste skikkelig for det tar pusten fra meg eller så har babyen sparket uavbrutt.

er det flere som har et press under ribbeina som et stramt belte konstant som gir smerter bak i ryggen? klarer verken sitte, ligge stå eller gå og presset har gått over til å bli konstant. kanskje jeg bare er anspent? fryktelig ubehagelig vertfall for blir annpusten bare av å snu meg i senga (de gangene jeg får det til når bekkenet samarbeider)... blir lange 8 uker til kjenner jeg :/ men som noen skriver, jeg slipper å telle spark og dytte etter liv...

Skrevet

Kan være at ungen roer seg mot slutten når det blir trangt der inne. :)

Det er veldig forskjell på svangerskap hvor aktive babyene er , det er jo først og fremst fint å vite at det er liv der inne. Husk at kald drikke, koffein, sukker osv gjør vesenet mer aktiv. Ellers så må man nok bare prøve å ta de søvnen man kan få . Venter selv nr 4 og her er det fordelt med første som var svært rolig i magen og som er ganske bedagelig anlagt fortsatt , nr 2 var over -aktiv og er nå en trassen go-jente på 4 som er ganske så livlig, nr 3 var helt normalt rolig og er en rolig gutt på 2,5 år nå og så har jeg nå en kickboxer på vei som gir mye "lyd" fra seg .

Men jeg husker på nr 2 som var veldig aktiv at så snart det ble skikkelig trangt der inne så roet det seg ganske kraftig. Såpass at jeg dro på ultralyd og fikk sjekket at det var liv. For det er viktig å være obs på at ved f. eks morkakesvikt etc der barnet ikke får nok næring og surstoff så vil det bli stille der inne og da er det viktig å oppsøke hjelp fort.

Lykke til med ett aktivt og lykkelig barn som kommer til å vekke morsfølelsen i deg uansett hvor lite søvn du har fått :)

Skrevet

Kan du ikke ringe jordmor eller sykehuset og høre hva de sier? For det høres jo ut som om dette virkelig tar alle kreftene dine og at du ikke har det bra for tiden. Å ikke få nok søvn, ha konstant vondt osv. Kanskje kan du få en ultralyd for å sjekke bevegelsesmønseret og få bekreftet at det står bra til med babyen.

Med hensyn til evt flere barn, så trenger ikke et til svangerskap bli likt. Dette er mitt tredje, og det er helt forskjellig fra de to første. Forrige gang var jeg veldig plaget med bekkenet, denne gangen har jeg knapt kjent det. Forrige gang ble jeg sykemeldt fullt i uke 10 pga kvalme, migrene og bekkenløsning, denne gangen er jeg mye sprekere (kun vært sykemeldt m lungebetennelse) og jobber fortsatt 100% (er 29+6 i dag).

Jeg håper babyen snart skjønner at mor trenger litt ro og hvile, og at formen din bedrer seg. Klem!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...