Gå til innhold

Hvor mye mat til 10-kg tung baby?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor mange måltider, og mengden til måltidet?

Spør ikke om alder i tittelen her, for tenkte for meg selv at kanskje hvor mye mat babyen trenger like så gjerne henger sammen med kroppsstørrelse som med alder ettersom de kan være så ulike i størrelse om de er samme alder. Men om dere svarer på spørsmålet, så skriv gjerne alder til babyen i tillegg!

Min tulle er snart 9 mnd og 10 kg. Hun er sulten hver 3-4 time på dagen. Jeg prøver å begrense mat-mengde ved måltidene for at hun ikke skal gå opp så mye i vekt og ikke gulpe så mye. Aner ikke hvor mye hun hadde spist ellers, hun gaper nesten uansett virker det som. Men vet ikke om hun nå spiser mye eller lite ift det som er "normalen". Er i grunnen det jeg lurer på :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sønnen min er 9 kilo og spiser 3 flasker 235ml mme, to posjoner grøt og litt frukt/grønnsagsmos til grøten eller melka en gang om dagen. Han sier som regel fra når han er sulten, men om han ikke gir noen tegn til det gir jeg han mat om det går 4timer imellom.

Nå er han snart 5mnd, så mulig det ikke kan sammenlignes med jenta di. Jeg må også begrense matinntaket. Jeg gjør det ikke på grunn av vekt, men på grunn av gulping som du beskriver. Vet at han får nok mat, for han sover 12-14timer om natten. Det viktigste er vel å se om jenta di trives :)

Skrevet

Min lille tulle veide 10,5 kg ved 6 mnd kontrollen, så jeg ble ganske forbauset når hun nå nettopp ble veid og ligger på samme vekt. Er nå 8 mnd. Jeg tenker at matinntaket styrer hun selv. De siste to mnd har hun spist mindre enn tidligere men jeg stresser ikke med det. Vår daglige rutine er den samme... Grøt og vann til frokost, 230 ml mme til lunch, middagsglass til middag og grøt til kvelds... I tillegg til en flaske før hun legger seg kl 18. Mao så er det 4 måltider for dagen. Jeg prøver ikke å tenke på vekten, men jeg gir henne sjeldent noe å spise utenom måltidene...og heller aldri mer enn en tilmålt porsjon.

Det trenger hun ikke, og hun gir ingen signal på at hun vil ha det heller... Men som du ser så ser det ut som vekten har begynt å jevne seg litt ut, og hun styrer mengden selv. Det eneste jeg synes som er litt dumt på hennes vegne er at størrelsen på kroppen ser ut til å være en liten hindring i når det gjelder det fysiske. Tungt å bevege seg...skyver seg bakover og rundt i sirkel men klarer ikke å dra seg fremover... For tungt... Men det kommer det og...

Skrevet

Min er 11 kg og 7 og en halv mnd. Spiser 4 ganger til dagen + ca 400 ml mme

Skrevet

Takk for svar jenter :) kom gjerne med flere eksempler hvis det er flere som har noe å dele!

Skrevet

Har en sønn på straks 9 mnd og 10 kg.

Jeg gir mat etter klokka og han spiser "alltid" opp alt.

09 en brødskive og 150 ml mme

13 ett glass middagsmat og vann

17 1 1/2 porsjon grøt og vann

19.30 220 ml velling

Jeg gir også ett beger fruktmos tilsammen i løpet av dagen + et par kjeks.

Etter at han begynte å krabbe har han blitt mye slankere så jeg er veldig spent på vekta hans nå.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...