Gå til innhold

Har dere opplevd at barn skriker og gjør ting i søvne?

Anbefalte innlegg

Sønnen min har vært litt ekstrem på det i det siste. Forrige uke så begynte han å gråte. Trodde at han drømte noe og våknet. Så jeg gikk inn for å trøste han. Han satt seg opp i sengen og så ut som om han var våken, bare at han gråt. Plutselig begynte han å hylskrike, som om noen drev å stakk han med et eller annet. Han gråt og skrek og skrek. Og plutselig reiste han seg opp og begynte å klore på veggen samtidig som han fortsatte å skrike og sa noe som jeg ikke forsto.

I går gjorde han det samme, bare at han reiste seg fra sengen mens han sa: mamma et eller annet. Hørte ikke for han snøvlet frem ordene. Altså, han reiste seg fra sengen og gikk bort til bokhyllen. Begynte å legge et par ting om hverandre, før han gikk tilbake til sengen samtidig som han gråt og sa navnet på en veldig god kompis.

Det har skjedd flere episoder før, men ikke så "ille". Det har ikke skjedd noe nytt eller at han har sett noe skumle filmer. Har noen av dere opplevd det samme med barna deres?

Fortsetter under...

Sønnen min har drømt fælt og grått og skreket i søvne en del. Har stille og urolige perioder. Men han går ikke rundt eller noe.

Men det som sønnen din gjør minner om natteskrekk:

- Nattskrekk er ikke det samme som normale drømmer eller mareritt. Typisk ved nattskrekk er at barnet plutselig reiser seg opp i sengen og skriker høyt. Når en prøver å trøste barnet oppnår en ikke kontakt, og det kan være utrøstelig i flere minutter før ”anfallet” går over. Ikke prøv å vekke barnet, da noen barn bare blir enda mer stresset av det. Foreldre kan prøve å være nær barnet og snakke lavt og beroligende. En kan prøve å forebygge nattskrekk ved å ta god tid før barnet skal i seng, og prøve å få en rolig atmosfære rundt leggeritualet.

wow, det er akkurat det du beskriver som skjer her. Når han får disse la oss si anfallene, så får jeg ikke kontakt med han i det hele tatt. Når jeg prøver å ta på han, så skriker han enda mer som om jeg er et monster som tar han. Han skriker mamma flere ganger, og når jeg tar på han blir det verre.

Også plutselig så roer han seg, og ser litt forundret ut. Som om han ikke skjønner hvorfor han har tårer i øyene. Så blir han kjempe rolig og legger seg ned og sover.

Jeg blir så skremt hver gang det skjer, og gruer meg litt hver kveld når han legger seg. Syns det er skumelt. Jeg syns vi har en ganske rolig leggerutiner.

Men takk for at du fant ord på dette ;) Skal google litt på det.

HI

Min eldste jente slet en del med natteskrekk som liten.Nå erhun 5 og snakker mye i søvne,går også rundt mellom rommene oppe.

Finner henne på gulvet med dyna rundt seg...

minste på 1 har og disse tendensene.

11åring bonusjente går i søvne,gikk ut her i sommer.Gikk rett forbi oss og ut døra. Måtte sette opp ekstra lås.

Far er også ille.... Arvelig???

Bare hyggelig!

Leste litt om det selv da jeg syns mitt barn drømte så fælt. Da dukket dette opp.

Det er heldigvis ikke farlig (så lenge barnet ikke utgjør noen fare for seg selv). Men at det er ekkelt tror jeg nok.. =/ Går nok over etterhvert. Men google det ja, så finner du nok litt info :)

I begynnelsen trodde jeg at dette var vanlig mareritt, for før når han drømte så våkner han og gråter. Men da kan vi snakke til han og høre hva det er han har drømt om.

Men til nå, så trodde jeg at dette med nattskrekk var vanlig mareritt, bare at han har drømt noe skikkelig ille. Men nå som jeg har lest litt om dette og vet mer, så føler jeg meg litt mer rolig, hehe. Er ikke så nervøs lenger, for nå vet jeg hva jeg skal gjøre.

Skikkelig lettet nå, hehe.

Hi

Han er forresten 6 år.

Annonse

Eldste her har hatt mye nattskrekk fra hun var ca. 2,5-3 år og opp til nå 6 år.

Virker veldig ille når det står på, men hun husker ingen ting neste dag.

Ikke noe å gjøre med det annet enn å være tilstede og passe på at de ikke skader seg.

Vi har en roligere periode nå så håper hun holder på å vokse det av seg.

Tror dere små babyer på 5-6 mnd kan få nattskrekk? Altså at dem plutselig skriker mye uten all den aktiviteten?

Jeg var på besøk hos kusinen min for par mnd siden, og hun har en datter på 5 mnd. Datteren er en veldig rolig jente, og sov mye og veldig lett. Hun gråter veldig sjelden. Men iløpet av den uken jeg var hos henne, satt jeg barnevakt 2 ganger. Og den ene dagen lå hun og sovnet som vanlig i vognen, og plutselig begynte hun å skrike kjempe høyt. Veldig ulik henne, for hun gråter ikke engang når hun våkner fra luren sin. Hun ligger og pludrer for seg selv. Men 2 ganger så våknet hun med en skikkelig skriking. Kan det være nattskrekk?

Jeg er 23, og har enda ikke vokst det av meg. Det roer seg i perioder, men i perioder med mye stress, eller psykiske påkjenninger så er det flere ganger hver natt. Helt forferdelig, og håper sønnen din vokser det av seg!

Det håper jeg også. Får helt grøssninger inni meg når det skjer, hehe. Sikkert fordi jeg ser mye på skrekkfilmer og innbiller meg mye.

Håper det går over for deg snart også 22.19.

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...