Gå til innhold

En barndomsvenninne av meg har barn som sykler uten hjelm..

Anbefalte innlegg

Og min første tanke da er at barna ikke har hjelm, men det vet jeg ikke noe om, da jeg svært sjelden er på besøk hos henne..

Barna er 3 og 7 år, og jeg har observert dem flere ganger i gata uten hjelm..

Er det frekt av meg å kjøpe dem en hjelm hver i julegave? Vi bruker å gi hverandre julegaver, men er litt usikker på om jeg beveger meg inn i en sone jeg ikke burde dersom jeg kjøper hjelm??

Hva synes dere?

Fortsetter under...

Ville bare ha spurt henne. Kanskje hun ikke har råd til å kjøpe hjelm.

Jeg har ikke råd til å kjøpe hjelm til mine barn, så hvis noen av mine venner hadde spurt meg så hadde jeg blitt glad. Det betyr jo at du bryr deg om henne og barnet.

Annonse

Kanskje hun har vært så heldig å ha fått arvet sykkelen fra noen andre.

Det kommer jo an på hvor de bruker syklen også. Hvis de sykler der hvor det er lite trafikk og det er trygg, så går det jo bra.

Herregud, enkelte klarer ikke å tenke lengre enn nesa si....

Dritt kjerringer.

Min erfaring er at det er vanskelig å kontrollere. Hvis barna har fått det for seg at det er tøft å sykle uten, så tar de av hjelmen så fort mor ikke ser dem fra kjøkkenvinduet.

Og barn får oftest for seg at det er tøft hvis de ofte ser voksne som sykler uten....

Så jeg ville nå spurt før jeg handlet, i alle fall.

Forresten så finnes det foreldre som er imot sykkelhjelmer, hun kan jo være en av dem.

Tror du virkelig at det er hjelmen som beskytter barnet i tilfelle kollisjon med bil?

Hjelmen beskytter ved fall fra sykkel, uavhengig av trafikk.

Du er svært optimistisk om du tror barnet overlever en kollisjon med bil, hjelm eller ei.

"Dritt kjerringer"??

Du ber de som mener barn ikke skal sykle uten hjelm å tenke lengre enn nesa si. Hva med de idiotene som lar barna sykle? Kanksje de bør tenke litt, ikke minst på barna sine. Selv om en sykler et sted uten mye trafikk kan stygge ulykker skje.

Uansvarlig rett og slett.

Annonse

En gang når jeg gikk på skolen ville en forelder i klasse at sønnen hennes skulle få slippe å sykle uten hjelm til og fra skolen, begrunnet med at; Han sykler jo så pent. Faller ikke av...

Pisspreik! Man skal ha hjelm når man sykler, det faktisk påbudt.

Det er ikkje på budt med hjelp hverker for voksne eller barn .

Det er i grunnen bort i mot vekkasta å kjøpe hjelm til barn og skal barna bruke hjelmen bør der vere foreldre til stede. For barn som faktisk bruker hjelmen tar den ikke av når dei går for å leike i leikeaparat eller trær.

Da blir det å velge : Barn som kan skade seg når det velter på sykkel eller barn som blir hengt fordi dei blir sittende fast med hjelmen.

Min 4-åring tar den av når sykkelen settes ifra seg. Er ikke lov å leke med hjelm verken i bhg eller hjemme.

" For barn som faktisk bruker hjelmen tar den ikke av når dei går for å leike i leikeaparat eller trær.." Snakk om å ta alle barn under ett.

Takk for svar til dere som har svart! Synes det blir litt ekkelt å spørre henne jeg, akkurat som jeg tråkker over grensen til hva de skal/burde skjønne og bestemme selv.. Møter henne heller ikke ofte, så blir vanskelig å finne en naturlig sammenheng for å spørre.. Men jeg kan spørre eldste jenta, hun møter jeg ofte?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...