Gå til innhold

noen som er flinke med prosent regning. ??

Anbefalte innlegg

jeg arvet noen penger som vi brukte på egenandel i huset vi kjøpte.

lurer derfor på hvor mange prosent jeg eier mer enn mannen.

jeg arvet 80.000 kr.

vi kjøpte huset for 800.000

lån 720.000

hvor mange % eier jeg

hvor mange % eier min mann?

Fortsetter under...

Hvis dere er gift og du ikke har noe særeie på huset, så eier dere 50/50 uavhengig av hvor mye mer du puttet inn.

Min mann puttet inn hundre tusen når vi kjøpte leilighet. Han eier den ikke noe mer enn meg av den grunn. Vi er likeverdige eiere av huset, og lånet står på begge.

Moralsk sett har bør du få igjen pengene dine ved et evt salg, men jeg tror ikke du kan kreve det uten at det er formalisert. Dere eier 50/50 så lenge dere ikke har formalisert en annen løsning.

21.49 har rett. Du eier 55 %. Men hvis dere har kjøpt sammen og huset står på dere begge uten noen eierbrøk oppgitt i kontrakten så eier han på papiret 50 %.

Hvis dette er viktig for deg så bør dere tinglyse en endret eierbrøk.

Annonse

Arv mottatt underveis i ekteskapet er likestilt med det du hadde med deg inn i ekteskapet og kan skjevdeles- dvs tas ut av ekteskapet igjen uten at mannen din har krav på det så lenge verdien fremdeles består.

Så dersom dere begge står som eiere av boligen i sin helhet, vil du ved en skilsmisse få en slik fordeling:

Salg hus: 2 000 000- 80 000= til fordeling 1 920 000.

Du: 80 000 + halvparten av 1 920 000= 1 040 000.

Han: 960 000.

Har dere satt opp en 45/ 55 fordeling, som jeg ville ha gjort ved tinglysning, så ville du ha fått 55% av husets salgsverdi ved en skilsmisse ( økning i markedsverdien også på din arvede egenkapital) og han 45%.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...