Gå til innhold

I ettermiddag så jeg en far sykle med sin rundt 2 år gamle datter i et sykkelsete midt i sentrum...

Anbefalte innlegg

Helt greit det, men jeg må si at jeg både ble provosert, samtidig som jeg ville fortelle han at han var fryktelig ansvarsløs som ikke tok på datteren sin hjelm! Den lille jenta hadde ikke hatt mye sjanse dersom noe skulle skje, om han bare hadde klart å tippe sykkelen i et kryss eller annet.

Faren valgte selv å ikke bruke hjelm, men jenta har jo ikke akkurat tatt det valget! Dessuten tåler et barn så mye mindre!

Var like før jeg sa noe, og nå angrer jeg egentlig litt på at jeg ikke gjorde det. Skjønne at reaksjonen hans sikkert ikke hadde vært så fin hvis jeg hadde snakket til han om det, men samtidig går sikkerhet først.

Det er kanskje ikke påbudt, men det burde finnes en slags bot for ansvarsfraskrivelse!

Fortsetter under...

Ja, det er utrolig at vi som vokste opp på 70-tallet fortsatt er i live. Da syklet de mye mer rundt med oss enn nå, og i tillegg hadde vi ikke hjelm, og heller ikke samme støtte på barnesetene som vi har i dag.

Barn har nok blitt mer porøse siden du skriver at hun ikke hadde hatt mye sjans om noe skulle skje....

Slapp av og pust rolig, HI. Det hadde helt sikkert gått fint det også.

Og ja, hvis du lurer - jeg bruker også hjelm på barnet mitt, det er en ekstra trygghet, men jeg tror ikke det er alfa omega for å overleve i trafikken.

21.06-du må da være ute etter å provosere! Gidder ikke komme med eksempler engang for det er helt klart at man ikke har stor sjans uten hjelm i en stor ulykke. Det er mange ting man gjorde på 70 tallet som i dag er bevist at kanskje ikke var så smart.

Både belte og hjelm tror jeg er alfa omega for å slippe bedre ut av en evt. ulykke. Det er klart man skal beskytte seg, hvertfall barna sine, når man har slike fine ting som belter og hjelmer!

Skal man ikke bruke refleks heller da eller?

Hvorfor ikke bruke de hjelpemidlene som finnes, når det er så enkelt å gjøre det? De fleste VET jo hvor viktig det er.

Dessuten så vil barnet bli vant med å bruke hjelmen, å da blir det naturlig for barnet å ta det på seg seinere.

Kanskje han hadde glemt hjelmen og "tok sjansen" denne ENE gangen? Kanskje han angret seg som er hund da han kom hjem og innså hva han egentlig hadde gjort? Kanskje han var suuuperstresset etter jobb og skulle skynte seg å hente sitt andre barn på skolen? Hvem vet? Værtfall ikke DU!!

Herregud, selvfølgelig bruker man sykkelhjelm på unga sine! Spør en sykepleier som jobber på akutten, hvor jævlig ille det kan gå hvis man er utfor en sykkelulykke og ikke brukte hjelm!

Jeg vokste også opp på 70-tallet. Mamma røyka hele svangerskapet, og hele min barndom, det har gått heeeelt fint. Men i dag VET VI BEDRE, om så mangt!

Annonse

Selvfølgelig er det ikke alfa omega, det har ingen påstått. Barn overlevde uten bilstoler før også, selv i kræsj, men endrer det på det faktum at man selvsagt skal bruke det fordi det øker sannsynligheten for å overleve betraktelig?

Poenget er ikke at det kan gå bra i mange tilfeller, for det er da ikke nødvendigvis gitt at det går bra. Man har fått en god del kunnskap siden 70-tallet, og den bør man kanskje ta til seg, ellers vitner det vel om litt lav intelligens...

HI

Da synes jeg faktisk at man ikke tar sjansen, da kan man heller gå, eller så får man finne alternative løsninger. Man kan ikke alltid tenke at; "ja, det kan jo hende at det bare er denne ene gangen" når man observerer noe som ikke bør skje.

Kanskje han syklet på vei til legen? Kanksje det hadde skjedd noe slik at han måtte hive jenta på sykkelen og haste seg til legevakta?

Fader kjenner jeg blir provosert av slike som deg som ikke klarer å se lengre enn nesa.

Hehe, det var så absolutt ikke noe alvorlig, han var da ikke på vei til legen i hui og hast kl. 5 om ettermiddagen. Jeg så jo at han stoppet utenfor bygården sin og skulle gå inn, så det var nok ingen legevakttilstander.

Uansett hvilken grunn han har hatt til å gjøre det, synes jeg ikke at det er greit. Det fins andre alternativer. Jeg mener fortsatt at det er fryktelig uansvarlig.

Da må du ikke reise til danmark. I københavn, der alle sykkler i trafikken, såg nesten ingen med hjelm.. små som store.

Jeg har glemt hjelm på mine et par ganger selv. En gang snudde jeg og hentet hjelmen til gutten min, han veltet rett i grøften, slo pannen i en lecablokk. Hjelmen var nyteløs akkurat der ja. :P

Det er litt for sent, vært i København mange ganger, gitt. Det endrer uansett ingenting. Om de er sløvere på bilsikring i Asia enn i Europa, så betyr det ikke at vi behøver å ta eksempelet med oss hjem.

Jeg synes det er uansvarlig og forferdelig når foreldre ikke bruker tilgjengelige hjelpemidler som kan redde liv. Det er synd at det i det hele tatt er et alternativ for noen.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...