april2011mamma Skrevet 22. september 2011 #1 Skrevet 22. september 2011 og når står de opp om morgenen? mater dere fortsatt på natten? eventuelt hvor ofte? og er det sånn at dere bare kan legge de i sengen og sitte der så sovner de, eller er det noen som må vugge de i søvn ennå? bare lurer litt hvordan andre har det Her sovner tulla sånn 7-8 og våkner 8-9 dagen etter, med 1-2 små måltider på natten..... om kvelden må vi vugge litt før hun sovner... men øver på at hun kan sovne selv mens vi synger og stryker henne på rygg eller hodet....
Endelig mamma:):) Skrevet 22. september 2011 #2 Skrevet 22. september 2011 Her sovner gutten ca. kl. 19. Av og til tidligere alt ettersom når siste duppen er. Av og til sovner han ved flaska ellers legges han våken. Må av og til inn og gi smokken noen ganger, men stort sett sovner han av seg selv ganske fort. Våkner en gang om natta for mat. Står opp alt mellom 6 og 7, men etter nattmåltidet ca. kl 3-4 har han en noe urolig søvn og vi må opp og gi han smokken flere ganger for og unngå at han tar morgen altfor tidlig. Hvordan få han til og sove bedre de siste timene av natta? Noen tips?
april2011mamma Skrevet 22. september 2011 Forfatter #3 Skrevet 22. september 2011 hørtes jo flott ut!! Tulla vår tar ikke smokk derfor sliter vi litt med at hun skal sovne inn selv dessverre, men vi er tålmodige og "øver" hver dag tulla vår har også litt urolig søvn etter siste nattmåltid i 2-3 tiden... jeg har av og til tatt henne i sengen med meg sånn i 4 tiden sånn at hun sover til 8 ca...... kanskje han trenger enda mer mat til det siste nattmåltidet? slik at han sover bedre? hare hørt at dersom man gir mer mat på dagen sover de bedre på natten også... gir dere han noe fast føde enda? hvis dere ikke gjør det kan dere jo kanskje prøve det?--.....
Endelig mamma:):) Skrevet 22. september 2011 #4 Skrevet 22. september 2011 Han drikker 120-150 ml MME på natta. Vil ikke ha mer. Det virker nesten som han blir for våken og ikke klarer roe seg igjen. Av og til er han våken en time før han klarer og sovne igjen. Er nødt til og ta han ut av rommet for og gi han mat da det er altfor kaldt på soverommet til og sitte der og mate han. Han får grøt på kvelden, og nå er vi også sånn smått begynt og innføre grøt til lunsj også. Samsoving klarer verken han eller jeg, men kanskje det er som du sier at når vi begynner med mer mat på dagen, så sover han bedre på natta:) Vi sliter med og få til den siste duppen, og av og til kan denne bli i seneste laget. Selv om han sover mellom 17.00 og 17.30 er han stuptrøtt før kl. er 19...men det kan vel kanskje allikevel ødelegge nattesøvnen..
Valiana Skrevet 22. september 2011 #5 Skrevet 22. september 2011 Tuppa vår, som er 5 mnd og 2 dager, er som regel i seng klokken 19 (+/- 20 min). Da får hun pupp på sengekanten, pusser de to ørsmå tannebissene og legges våken i sengen (bedside crib). Hun får da smokk og en tynn gasklut over ansiktet. Synger So ro lillemann (eller lille venn som vi synger), og Trollmors vuggevise, og går så ut. Må ofte inn et par ganger og putte inn smukken den neste timen, men ikke alltid. Har egentlig aldri trengt å vugge henne i søvn, annet en liten periode som nyfødt hvor vi måtte gjøre dette på natten etter måltid. Hun spiser som regel to ganger i løpet av natten , rundt halv to og kl fem. Står opp mellom 06.00 og 07.30 (helt unntaksvis kan hun sove til åtte-halvni). I det siste har hun vært mer urolig etter et av måltidene, og da hjelper det at jeg holder litt hånden litt fast over magen hennes til hun roer seg (veldig enkelt siden sengen hennes henger fast i foreldresengen), noen få ganger må hun tas over i sengen vår for å klare å roe seg. Hun får forresten bare pupp, med unntak av diverse smaksprøver av frukt og grønt på formiddagen (1-2 t-skjer om dagen).
magpie Skrevet 22. september 2011 #6 Skrevet 22. september 2011 Vårres tar kveld i syv tia..av og til tidliegere (som idag). Enkelte kvelder kan vi bare legge han våken og så sovner han helt av seg selv om en liten stund, andre må vi bære og synge og hysje og holde handa oppå og gud vet ka..har ikje funnet noe logikk i dette. Er bare litt redd for å ødelegge med all bæringa og hysjinga det at han faktisk klarer å sovne selv. No er han inne i en periode da han begynner å sutre med en gang vi prøver å legge han ned..sukk.. Han spiser fremdeles MANGE ganger i løpet av natta, men kansje det har blitt lite grann bedre denne uka. Vi har bynnt så smått med grøt, men han får fremdeles meste parten av ernæringa fra mm. Vi sliter også med at han sover veldig urolig fra 4 tia..så står han opp mellom 6 og 8 engang..alt etter som. Vi håper no at det blir bedre når han begynner å spise mer mat (er fem og en halv måned no) og så skal vi nok snart legge han over i sitt eget rom. Har bare ikje orket tanken en gang mens han spiser så ofte om natta enda..
oslo37 Skrevet 22. september 2011 #7 Skrevet 22. september 2011 Vår på fem måneder sovner kl 19 sånn ca. Han får grøt kl 18 og pupp før han skal sove. Synger et par sanger, får kosekanin og smokk og sier natta. Han sovner som regel i løpet av 10-15 minutter, i dag etter 15 sekunder! Sover til ca 07-0730, men våkner for mat hver tredje time. Håper det skal bedre seg nå som vi har fått faset inn et fullt grøtmåltid, men foreløpig er han like presis som en klokke. Han sover på eget rom så jeg må opp og ut av senga og inn på et annet rom. Fikser ikke samsoving, da sover jeg ingenting. Han er heldigvis en rask spiser, det tar bare fem-ti minutter og han sovner vanligvis med en gang jeg legger ham ned. Men krysser fingrene for at han sover lengre og lengre snart!
april2011mamma Skrevet 22. september 2011 Forfatter #8 Skrevet 22. september 2011 ja..... lille her får pupp etter grøten på kvelden hn også..... merker at det hadde vært lettere om hun hadde tatt smokk for da kunne hun sovnet av seg selv med den på kvelden.... blir litt vanskeligere uten smokk tror jeg... ulempe! men men........ forsåvidt må ikke stå å vugge henne så lenge, men det blir slitsomt ettersom de veier endel etterhvert:) hehe..... vi sliter også litt med siste dupp som av og til er sånn 5... da blir alt ødelagt, men klarer ikke holde henne våken til syv da heller.... jeg tenker som så at det går seg alltid til etterhvert.... så lenge man holder seg nogenlunde til samme rutine hver kveld tror jeg de sovner mer og mer av seg selv ettersom de blir klare for det.. de er jo ikke 6 mnd enda:)
Gjest Madolyn Skrevet 22. september 2011 #9 Skrevet 22. september 2011 Her bestreber vi at gutten sovner kl 20, men det blir alt mellom kl 1950-2020, alt ettersom hvor trøtt han er. Vi har en temmelig strikt kveldsrutine: 1915: 1 porsjon kveldsgrøt og litt vann på tutekopp Ca kl 1920-25: kveldsbad Ca 1935: får på bleie, pysj + tannpuss Ca kl 1945: kveldspupp i stua med dempet lys Ca kl 20: gutten legges i sprinkelseng på eget rom. Synger fola blakken og trollmor, går så rolig ut. Av og til sovner gutten ved puppen, av og til mens jeg synger, av og til babler eller småklager han et par minutter etter at jeg har gått ut før han sovner. Vi driver sakte men sikkert og skrur frem leggetida; for ca 2 mnd siden la vi ham kl 19 og hadde 6-8 oppvåkninger per natt, og urolig søvn fra kl 03-04 og morgen senest kl 06. Begynte å legge ham kl 21 da han ble 4 mnd, og oppnådde mye mer søvn. Har gradvis skrudd leggetid frem, og nå legges han som sagt kl 20, og våkner 2-3 ganger per natt: 1 gang på fornatta for trøst og en liten sang, da tar jeg ham ikke opp. Og to ganger for pupp på etternatta, alt fra midnatt-03 og kl 03 til kl 05. De siste 2 nettene har han dessverre våknet annenhver time natta gjennom, håper virkelig ikke dette blir en vane igjen.. Han våknet annenhver time natta gjennom fra fødsel til han var nesten 4 mnd, så vi trenger ikke mer søvnløse netter her... Brukte forøvrig 1,5 mnd på avvenning av samsoving og av å sovne ved pupp her, så føler vi fortjener gode netter heretter hehe... På dagtid sover han som regel 3 x 30-40 minutter (ca kl 09, ca kl 12, ca kl 15-16). Viser tydelige tegn på tretthet fra kveldsstellet begynner.
Honningmelon Skrevet 22. september 2011 #10 Skrevet 22. september 2011 Jenta mi blir 5 mnd på tirsdag, og hun legger seg kl. 19.30. Da varierer det hvor fort hun sovner. Men, stort sett innen en halvtime. Hun legges våken i senga med smokk og koseklut, og da styrer hun med dyna og skravler litt før hun sovner. Sjelden hun gråter. Hun får ei flaske før jeg legger meg mellom kl. 23-23.30 i halvsøvne, og da spiser hun ikke før frokost mellom 08.30-09.00. Men, det hender hun våkner og styrer/skravler på natta eller tidlig morgen. Tar henne aldri opp, men må gå ut og inn noen ganger for å dytte smokk, finne kosekluten og ha over dyna. Da kan det ta alt fra 10 min til 1 1/2 time til hun sovner igjen. Ofte en time. Men, hun kan også sove til det er "stå-opp-tid" uten at jeg må opp. Hun sover tre ganger på dagen. Legges da i vogna, og sovner av seg selv.
april2011mamma Skrevet 22. september 2011 Forfatter #11 Skrevet 22. september 2011 skjønner at de barna som får smokk sovner selv... men er det andre her som har barn som IKKe bruker smokk? sovner de lett av seg selv også? jaja. får trøste meg med at det blir tøffere for oss nå siden hun ikke tar smokk, men da får vi det lettere kanskje i 2-3 års alderen når smokkebarna må avvennes med smokk <,9 huff....
april2011mamma Skrevet 22. september 2011 Forfatter #12 Skrevet 22. september 2011 smokkebarna hørtes ikke helt fint ut ser jeg nå mener barna som bruker smokk for å sove
C.L.H85 Skrevet 22. september 2011 #13 Skrevet 22. september 2011 Vi legger henne kl 18.30.. Noen ganger sovner hun til flaska, og noen ganger må det 20-40 min med synging til;) Av og til må hun taes opp å bysses... Er veldig opp og ned;) Samme med når hun våkner, noen ganger drar hun skikkelig til å våkner 9(deilig) og noen ganger vil hun opp 6-7. Den siste tiden har det vært ett nattmåltid- men hun er ikke sulten, vil bare ha flaskekos;) Så jeg gir tar bare en skje med mme oppi vannet, slik at det blir litt smak på det;) I natt sov hun natta igjennom uten flaskekos! Så håper hun avvenner seg selv;) Hun er forresten 6 mnd;)
Gjest Madolyn Skrevet 22. september 2011 #14 Skrevet 22. september 2011 april2011mamma: vår gutt har nektet smokk absolutt hele veien, og var komplett puppeaddict de første 3-4 mnd. Som jeg skrev så brukte jeg ca 1,5 mnd på å avvenne ham fra å samsove med pupp i munn, til å kunne legges ned og sovne i senga av seg selv når han var ca 4 mnd gammel. Her fikk vi ham plutselig til å ta smokk når han var ca 3,5 mnd, men det føltes SKIKKELIG som juks - smokk er jo nøyaktig det samme som pupp bare at man ikke krever mor tilstede - så vi droppa smokkegreiene og fortsatte treningen med å la ham sovne av seg selv. Tok like gjerne kampen nå, så slipper man smokkestapping hele natten også. Her brukte vi lang tid på å la babyen finne trygghet i andre ting enn pupp; kosedyr, koseklut, varmeflaske i senga før han la seg (tok den jo ut når vi la ham), trøye som luktet mor osv.
lillelykkelig ♥ jenten min ♥ Skrevet 22. september 2011 #15 Skrevet 22. september 2011 Er inne i en periode at min søte lille jente på 5 mnd blir lagt kl 2000, men sovner ikke før mellom 2030-2100.. hun har de siste dagen sovet 12 timer, så vi kan vel egentlig begynne så smått å legge henne tidligere og tidligere:) Hun kan spise alt ifra 1-3 ganger etter at hun har lagt seg:) Men her sovner ikke hun av seg selv da. Om dagen sover hun i vognen, og jeg prøver å vugge henne mindre og mindre for hver dag, så lærer hun å finne søvnen selv. Om kvelden tar det litt tid, men hun sovner i sengen sin tilslutt:)
april2011mamma Skrevet 22. september 2011 Forfatter #16 Skrevet 22. september 2011 Madolyn: ja egentlig greit å droppe smokk!! er egentlig glad hun ikke trenger smokk!..... hun har en kosebamse gun liker og så sutter hun på dynesnippen:) vi får nok bare gjøre som deg, bruke tiden så går det seg sikkert til! det er absolutt verdt å bruke tiden på det nå ja, og glad jeg slipper smokkeavvenning itilegg
Gjest Madolyn Skrevet 22. september 2011 #17 Skrevet 22. september 2011 Her fjernet jeg brystet i dèt gutten sovnet/sluttet å suge, og gav det tilbake om han rykket til og ville ha den igjen (no-cry-sleep-solution). Gjenta ca 420 ganger, til babyen sovner uten puppen i munnen, og gjenta hveeer eeeneste gang babyen skal sove til de kan legges ned og sovner av seg selv uten puppen Her har dessverre gutten begynt å bryte vilt med kosekaninen sin, og kosekluten legger han over sitt eget ansikt for deretter å få full panikk og sprelle seg lysvåken med beina Så her er det dessverre soving uten kosemidler enn så lenge hehe
april2011mamma Skrevet 22. september 2011 Forfatter #18 Skrevet 22. september 2011 hehe ikke lett:) min sovner alltid uten pupp hun da... sjeldent hun sovner til puppen... men hun blir rolig av det vi har et annet problem og det er at når hun legges i sengen sin skal hun alltid snu seg rundt på magen.. hehe hun er jo så søt der hun ligger mens mor prøver å holde maska:) men men jeg snur henne bare tilbake på rygg igjen,,,,, haha bryte med kosebamsen:) liten luring han
Mamma1978 Skrevet 22. september 2011 #19 Skrevet 22. september 2011 Her legges frøkna kl åtte og sovner av seg selv etter kort tid- med smokk og koseklut. Hun sover hele natten og våkner mellom halv syv og halv åtte og får mat før hun ofte sover videre i en times tid når hun er mett.
april2011mamma Skrevet 22. september 2011 Forfatter #20 Skrevet 22. september 2011 wow... mamma1978 så heldig du er:) hørtes deilig ut!
fjellgeita♀09 ♂10baby14 Skrevet 22. september 2011 #21 Skrevet 22. september 2011 Begge mine har sovnet rundt kl 19:00 om kveldene ved den alderen og det har variert litt når de har våknet. Noen ganger i 5-tiden, noen ganger i 7 tiden, men som oftest i 6-tiden Jenta hadde et par små måltider for natten, mens gutten klarte seg uten. Av og til måtte han få en flaske, men da kunne han finne på å sove lenger om morgenen
cerababy Skrevet 22. september 2011 #22 Skrevet 22. september 2011 Her legger vi jenta rundt 20.00, og som regel har hun da våknet fra siste daglur mellom 17-17.40. Hun får kvelds flaske på rommet sitt, også er det natta. Ofte sovner hun til flaska, andre ganger ikke, men da sovner hun av seg selv iløpet av 5min uten styr. Det har hun gjort i ca2mnd nå etter at vi brukte "skrikekur" som tok 4dager. Er noe av det beste vi har gjort, har en blid og fornøyd jente;-) hun får mat 1-2 ganger om natten. Bortsett fra når hun glimter til og sover helt til morgen, som har begynt å bli 6tiden(pleide nesten alltid å være mellom 7-8). Hun er 6.5mnd nå;-)
Farrah84 Skrevet 23. september 2011 #23 Skrevet 23. september 2011 Gutten min på 5 mnd sovner som regel rundt 19.00. Han har endelig begynt å sovne av seg selv, så lenge han er helt mett og har bamsene sine. Så sover han hele natta til ca kl 7. Da ligger han å snakker med seg selv og drageuroen sin til kl.8, da han er kjempesulten og må ha mat:)
LilleBjella Skrevet 23. september 2011 #24 Skrevet 23. september 2011 Her er det leggetid klokka 20. Han bruker ikke smokk. Han sovner av seg selv i løpet av veldig kort tid, er blid og fornøyd. Hender han sovner ved puppen, da lar jeg han bare gjøre det. Han sov rundt før, men ikke nå lenger. Våkner ofte rundet det tidspunktet jeg legger meg, og så en gang til i løpet av natten. Sover til alt mellom 6 og 8. Han sov alltid 12-timersnetter før, så håper det skal gå seg til igjen. Storebroren hadde også en periode hvor han våknet tidligere.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå