MammaMø med to små Skrevet 22. september 2011 #1 Del Skrevet 22. september 2011 Noen som har erfaring med høyt blodtrykk så tidlig som uke 14? Er 13+2 idag og etter kontroll hos legen har jeg blitt sendt på sykehuset for kontrolltime til uka. Hadde blodtrykk på 165/85... -Noen som har erfaringer med dette? -Hvordan oppfølging fikk du? Hva ble gjort/ikke gjort? -Måtte du ta det med ro i svangerskapet? -Hvordan er det med trening? -Gikk du på medisiner for blodtrykket? -Fikk du føde vanlig likevel? mange spm, håper noen kan svare Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143603588-h%C3%B8yt-blodtrykk-tidlig-i-svangerskapet/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ella78 m/ A&M Skrevet 22. september 2011 #2 Del Skrevet 22. september 2011 Heisann! Jeg har vært borti dette, ja... (Jeg syns jo ikke undertrykket ditt var så skrekkelig høyt, men flott at legen passer godt på deg! ) Jeg har fått to barn, og hadde noe forhøyet blodtrykk allerede før jeg ble gravid med førstemann, men gikk ikke på medisiner. Med førstemann var BT rundt 140/90 mye av svangerskapet, steg noe mot slutten, spesielt overtrykket. Jeg fikk veldig god oppfølging på sykehus, var på kontroll ca hver 4. uke fra starten av, mot slutten annenhver uke og til slutt hver uke. Jeg fikk aldri noen medisiner. Gikk i fødsel 8 dager etter termin og fødte vaginalt, med epidural. Med andremann var BT høyere fra starten av, og jeg låg ofte på 150/95. Jeg fikk god oppfølging også denne gangen, fra jordmor og sykehus. Jeg begynte tidlig med kontroller annenhver uke på sykehuset. BT var høyt, men jeg hadde aldri "grums" i urinen eller andre problemer. Slapp unna medisiner lenge. Ikke før ca en måned før termin, da begynte ting å "balle på seg". BT steg sakte. To uker før termin ble jeg lagt inn for observasjon over natten. Noen dager senere ble jeg lagt inn og fikk beskjed om at jeg ikke fikk dra hjem før babyen var ute. Jeg fikk blodtrykkssenkende medisiner, uten at det hjalp nevneverdig, og de såg på det som begynnelsen på svangerskapsforgiftning. Jeg ble satt i gang, og vesla ble født en uke før termin (da gikk det så raskt at jeg ikke rakk epidural en gang). BT er fremdeles høyt, syv måneder etter fødselen, men det er nok bare sånn det er for meg. De færreste har det sånn, altså. Jeg er nok disponible for det teite blodtrykket. Men uansett, jeg fikk jo føde vaginalt begge gangene, andre gangen ble jeg riktignok satt i gang, men pytt. Jeg følte meg utrolig godt ivaretatt som gravid med høyt blodtrykk. Lege og sykehus tok meg på alvor, og jeg følte at barnet hadde det fint i magen. Jeg fikk jo utallige ultralyder, og det føltes veldig godt. I ettertid ser jeg at det var bra, fordi vesla (nr 2) ble født med knute på navlestrengen. Hun hadde ingen problemer med dette, men oppfølgingen ville også ha plukket opp dette dersom... :-) Jeg ser det positive i det. Lykke til! Håper du også vil få masse oppfølging, du kan jo evt be fastlegen henvise deg til fødepoliklinikken på ditt sykehus. Og jeg var forresten sykemeldt mye av første svangerskap, og hele andre svangerskap. Du må nok regne med å måtte ta det med ro, ja. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143603588-h%C3%B8yt-blodtrykk-tidlig-i-svangerskapet/#findComment-143603981 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ella78 m/ A&M Skrevet 22. september 2011 #3 Del Skrevet 22. september 2011 Øh, langt? Jaja.... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143603588-h%C3%B8yt-blodtrykk-tidlig-i-svangerskapet/#findComment-143603982 Del på andre sider Flere delingsvalg…
MammaMø med to små Skrevet 22. september 2011 Forfatter #4 Del Skrevet 22. september 2011 Tusen tusen takk for langt og utfyllende svar:) Setter veldig pris på at det var langt ;-) Dette roet meg veldig! Det hjelper jo litt på nervene å høre at det har gått så bra med andre:-) Jeg hadde begynnende svangerskapsforgiftning på slutten sist og morkakesvikt. Noe som endte i at gutten min har cerebral parese. Har litt angst for at ting skal gå galt igjen siden det var helt tilfeldig at dette ble oppdaget i uke 38. Jeg vil som sagt veldig gjerne føde vaginalt og har litt angst for at det skal bli nødvendig med keisersnitt, men blir det nødvendig så sier jeg selvfølgelig ikke nei... Fastlegen henviste meg til føde-barsel poliklinikken på sykehuset i dag. veldig glad for det, da blir det i allefall gjort noe med:-) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143603588-h%C3%B8yt-blodtrykk-tidlig-i-svangerskapet/#findComment-143604429 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå