Gå til innhold

Grunnstønad. Skal Jeg ha hele etterbetalingen eller MÅ jeg dele med far?

Anbefalte innlegg

Ja, men han har stor bil nå, men kan kanskje bytte til liten bil pga økonomien, men da er det ikke plass til hjelpeutstyret til datteren vår. Rullestol og diverse utstyr.

Fortsetter under...

Men bilen til datteren skal følge henne. Så hvis han kjøper en mindre bil, og ikke får plass til rullestol ol, må bilen bli med henne når hun skal til far.

Og så må du kjøpe deg en lite sak som du har den tiden handicapbilen er med datteren.

Ja, det har jeg og tenkt til.Ikke noe problem det. Men det må han og for han er avhengig av bil for å komme seg på jobb de to ukene han jobber i måneden. De ukene jeg har datteren vår. Når han har henne jobber han ikke.

Den står på datteren vår, men det er Nav sin bil

----------------------

Da forutsetter jeg også at ungen er den som får grunnstønaden?

I så tilfelle;

http://www.nav.no/rettskildene/Rundskriv/%C2%A7+22-1+Hovedregel+om+hvem+ytelsen+skal+utbetales+til.147796.cms

I henhold til folketrygdloven § 22-1 og tidligere praksis har utbetaling av grunn- og hjelpestønad til barn skjedd til den konto som var oppgitt av verge.

For at utbetalingsrutinen skal være i overensstemmelse med vergemålsloven, skal grunn- og hjelpestønad utbetales til en konto i barnets navn. Kontoen skal disponeres av vergene i fellesskap etter finansavtalelovens § 25. Avtaler om disponering av kontoen anses å være utenfor NAVs ansvarsområde. Endringen trer i kraft umiddelbart og gjelder nye saker.

I løpende saker må NAV, dersom en av foreldrene ber om det, sørge for at ytelsene blir utbetalt til en konto i barnets navn. Det er opp til foreldrene å komme til en enighet om disponeringen av midlene.

Da er det rettferdig å dele først utgiftene lik samværsbrøk, så inntektene, dvs grunnstønad lik samværsbrøk.

Ved etterbetaling skal beløpet deles lik samværsbrøk.

Kan du imidlertid bevise at far ikke har betalt hittil påløpte utgifter jfr samværsbrøk er pengene dine.

Ja, jeg sitter med alle kvitteringer her. Han har kun vært inne i bilen for å si hadet til datteren vår ved byttedag. Det er det eneste han har hatt å gjøre med bilen. Han jar heller ikke en eneste kvittering på noe som helst som har med bilen å gjøre da jeg har hatt den hver eneste time i døgnet.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...