Gå til innhold

Inspirert: Hva er galt med at f.eks besteforeldre kjøper nyttige ting til barna?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Ser i en annen tråd her at folk reagerer på at man ikke skal ønske ting barna hadde fått av foreldrene likevel, og jeg skjønner ikke problemet!

 

Hva er så galt med at bestefar kjøper sykkel i gave til 3-åringen eller at mormor kjøper vinterdress og barnehagesekk til 1-åringen ?

 

Hos oss flommer huset over av leker og ting og tang, så vi voksne blir veldig glad for nyttige ting (og besteforeldrene er heldigvis flinke til å spørre om det er neo vi trenger), og barna er fornøyde når de får gaver de!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg personlig synes ikke det er noe galt i det. Vi har dårlig råd selv, så hadde besteforeldrene kommet med sånne ting så hadde vi blitt veldig glade. Barna også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle ønske at vi fikk slike gaver, men våre besteforeldre gir oss ikke det. Kjøper leker og litt klær...

De er mer av den oppfatningen av at når vi har valgt å få barn så må vi ha råd til å kjøpe utstyr selv (sykler, dresser, bilseter, dyner osv...). Og det har vi da også, heldigvis ;)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å høre at noen er enige med meg!

 

Vi har også helt grei økonomi og hadde ikke hatt noen problemer med å kjøpe disse tingene selv, men når besteforeldrene uansett vil bruke penger på noe til barna, synes jeg da godt det kan være noe de trenger av og til og ikke bare leker som blir stuvet vekk et sted etter kort tid.

 

Heldigvis er besteforeldrene til barna mine av samme oppfatning. Eksempler på ting vi har fått av dem som faller i denne kategorien er: ulltøy i massevis, sykkel, huskestativ og sklie, lenestol, vinterdress, bunad osv. Og jeg må innrømme at min samvittighet er ren fordi om det er besteforeldrene som har kjøpt dette til barna mine altså...

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke hva som er galt i å gi barnebarna slike gaver.

Såklart bør man ha økonomi til å kjøpe det barnet trenger selv, og ikke basere seg på gaver fra andre. Men dersom morfar kjøper en sykkel og Besta kjøper en vinterdress er da vel det bare koselig vel? :-) Selv er vi kjempeglade for slike "tilskudd". Det er barna også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes at nå til dags er det alt for mange som gir leker og lignende i gaver, de blir brukt i en time og glemt. Jeg har lært mine barn å bli like glad over truser/gensere og slikt i gave, som over lekene. Jentungen synes det er kjempeartig å få rosa klær i gave, og gutten synes det er tøft med sykkelutstyr, sekk osv med et tøft bilde på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva i alle dager er galt med å få sykkel? Det er jo sånt som man ble kjempeglad for å få til bursdag da jeg var liten ihvertfall. Syns ikke det er noe galt i få få ting man har bruk for heller jeg, men det er kanskje litt kjedelig å BARE få vinterdress, votter og ull for eksempel til jul. Skjønner ikke poenget med å få bare leker og "unyttige" ting i gaver. Her er det ihvertfall begrenset hvor mye barna egentlig leker med leker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Supert!

Min far gir alltid klær, og han er kjempeflink. Min mor pleier å gi penger, for hun synes det blir ¨så mye leker og stæsj.

Svigerfar gir også klær, fruen som kjøper. Svigermor spør om det er noe vi trenger, og er det noe spesielt, så får vi det. Innenfor gitte priser vel og merke. Hun er veldig sparsommelig, mot det gjerrige, og kjøper det billigste. Men det er vi klar over når hun spør, så da ønsker vi oss ting deretter - og vet hva vi kan forvente.

 

Er ikke så fan av så mye leker.. merker det veldig nå som hun er blitt litt større. Søstrene mine kjøper lite klær - ingen av de vil ikke være den kjedelig tanten som bare gir klær.. hehe--- Vi har nemlig en slik tante. Hun har gitt de merkeligste gaver da vi var små..

Ene svigerinnen min kjøper stort sett alltid klær, men det er så gøy, for hun er i USA 2 ganger i året, så da får vi klær som ikke "alle" har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja folk er rare!

Vi har absolutt råd til å kjøpe det vi vil til vårt barn, men jeg blir kjempeglad om de kjøper i presang!

 

De ringer alltid i forkant og spør om det er dyre ting. De vil jo ikke at vi skal ha dobbelt opp.

 

Det er vel på grunn av slike holdninger at både vi og foreldrene våre har grei økonomi. Ingen sløsing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mor tenker som så at det må d være koselig for oss også å kjøpe litt gaver av og til :-)

 

Det blir bare så alt for mye, at vi trenger ikke kjøpe noe selv. Dessuten liker jo barna å få nytt utstyr også. Veldig stolte over sekker, og kjeledresser med litt kult mønster på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som var merkelig og snålt i den andre tråden var at HI allerede hadde kjøpt det barnet trengte til barnehagestart og derfor skulle ønske penger isteden. Den er snål og virker som om familien skulle betale tilbake det HI hadde "lagt ut" til barnehageklær.

 

Ting man trenger er flott.

Penger er snålt å ønske til et lite barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Våre barn får utrolig mange gaver til jul og bursdag. Derfor har mine foreldre bestemt seg for at de gir en liten gave + penger på konto. Jeg synes det er et supert opplegg. Mine unger er så små at de ikke har noe forhold til om gaven koster 1000,- eller 10,-. Den beste gaven på 3-årsdagen nå i sommer var noen "englevinger" kjøpt på H&M for under en hundrings. De er så mye brukt at de er gått i stykker. Den dyre gave fra oss er nesten ikke brukt. Ellers er det jo greit å gi bruksgaver til ungene, men jeg tror 4-åringen min blir litt lang i masken om hun bare får ullundertøy til 5-årsdagen som er like om hjørnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ser ikke noe galt i det... Men synes det er litt rart å høre foreldre som sier at 2åringene deres ønsker seg ull-klær. Det hender at jeg også kjøper slike gaver, men ikke som den "ene gaven", da kjøper jeg ett eller annet lite ved siden av. Unger er enkle slik, det er ikke prisen som teller ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg ser ikke problemet med at besteforeldre kjøper ting til unga. men her i huset blir vi aldri spurt om ungene har det fra før, trenger det og om de kan kjøpe det. de tar seg til rette og kjøper det de ønsker selv.

 

jeg skriver opp lister en stund før hver bursdag og til jul. den henger på kjøleskapet. denne har vi når noen spør hva ungene trenger. da kan vi skrive navnet til den som kjøper etter,.. da får vi dekket det meste vi har behov for. personen får velge selv hva som skal kjøpes fra de som gir gave. enkel og grei løsning på at folk ikke kjøper det samme,.

 

vi har alle oldeforeldrene i live, samt besteforeldre på begge sider. så er mange som kjøper. derfor må vi gjøre det lettvindt.

 

mamma og jeg planlegger vinterklær og sommerklær til hver bursdag. kjempe fint. hun har alltid villet kjøpe, og det funker bra.

 

svigermor derimot spør ikke hva ungene trenger, bare løper og kjøper det hun ønsker selv. da også ting vi ikke ønsker og gi barna enda.

3 åringen fikk liten lego til jul når han var 2 år. alt for liten. og har fått flere slike ting som ungene ikke trenger før om flere år.

når ungen faktisk trenger noe,eller er stor nok for noe, da er det ikke så stas.

 

forundrer ikke meg om hun snart kommer med en mobil til ungene.

da blir ejg sur. ungene er 1 og 3.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...