Gå til innhold

Hva skal jeg svare banken?

Anbefalte innlegg

Vi så på en leilighet som banken sa at ja, ikke noe problem å få lån til den. Fant en annen leilighet også igår så viste dama i banken prospektet før vi hadde sett på leiligheten. Hun sa at denne var for dyr og da sa vi at det er greit, for vi kommer nok til å gå for den første vi har sett på. Da fikk jeg dette svaret nå:

"******* er en helt annen type sammensetning, med lavt innskudd og høy fellesgjeld.

I enkelte tilfeller fraråder vi slike leiligheter. Andel fellesgjeld på kr 860 000,- er en gjeld dere overtar og skal betjene med renter og avdrag.

Det er en forholdsvis høy husleie, som kommer i tillegg til lånet dere får i banken.

I tillegg er det utfordringer når det gjelder vår sikkerhet i leiligheten – andel fellesgjeld har nemlig pant i leiligheten med prioritet FØR oss og vi får sikkerheten oppunder ”pipa”. Det er ikke bankene veldig glad i. Det hjelper NOE med pant i mor’s konto, men det hjelper ikke nok for at vi skal få sikkerhet innenfor 90%."

Hva skal jeg svare? Føler at de ikke vil gi oss lån plutselig

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143602375-hva-skal-jeg-svare-banken/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dere skal spørre banken om hva slags rammer de mener dere skal holde dere innenfor når dere skal kjøpe leilighet, om de kanskje har noen eksempler på leiligheter de mener dere har råd til, og du bør undersøke om du kjenner noen som kan gi dere sidesikkerhet slik at du lettere får lån.

Men bankens råd ER fornuftig, å kjøpe en leilighet med diger fellesgjeld kan fort bli ett mareritt, spesielt nå som renta er lav og man ikke tenker på hva utgiftene kan bli på en slik fellesgjeld om 4-5 år.

Nå er ikke jeg noen spesialist på lån ect, men vi har nettopp vært igjenom dette med boliglån og huskjøp selv.

Bankene låner til inntil 90 %, men de siste 10 % (opp til pipa lån) er de ikke særlige hissige på å ta.

Virker utifra svaret du refererer til, at de anser lånet dere måtte få hos dem som over 90 % og derfor at det blir vanskelig å gi.

Slik forstår jeg det i hvertfall.

Det går evt an å søke om etableringslån hos kommunen, de dekker slike topplån.

Verdt et forsøk.

Håper det ordner seg for dere :)

Vi har sidesikkerhet, altså min mor stiller som kausjonist.

Det som plager meg er at hun først sa vi kunne fint på lån på leilighet med totalpris på 1.450 000 ,- Så sier hun idag at vi kun får 1.4 mill og den leiligheten jeg viste til i innlegget her har hun sagt at det ikke var noe problem med og plutselig endrer ho mening

Kanskje hun har satt seg bedre inn i vilkårene for fellesgjeld ol. når dere har bestemt dere for leiligheten, og på den måten kommet frem til at risikoen er for høy? Ikke vet jeg, men jeg synes stort sett banker er veldig reale og åpne hvis man bare kommuniserer godt med dem. Derfor: spør dem om hvilke prospekter de mener dere har råd til!

Annonse

jeg vet heller ikke så mye om dette her, men jeg vet at bankene helst vil ha 1.prioriteten .

hos oss ga de oss en god rente(til å begynne med) for at vi skulle la være å ta opp lån i husbanken.

de ville vi skulle være totalkunde.

og bankene har aldri helt rett....de skal tjene penger de også, som alle andre, så de skal en ikke stole helt på.

Har bestilt samtale hos en annen bank nå for å se hva de sier. Moren min kan stille med nesten hele kjøpesummen så jeg skjønner lissom ikke helt hva problemet er. Vi har også BSU som det settes inn 2500 hver mnd. og vi har faste jobber begge to og ingen betalingsanmerkninger eller noen ting

Vel, Hi, du er vel antakelig litt av den blonde og dumme sorten??

Hva er det ikke du skjønner med at "banken ikke vil gi dere dobbelt lån".

Du har søkt og fått innvilget et lån på 1,4millioner for kjøp av enten selveier eller andel med lav, minimal eller ferdigbetalt felleslån.

Hva er det du IKKE skjønner med den forutsetningen???

Hvis du så ønsker å kjøpe deg en annen leilighet med kjempehøyt felleslån i tillegg til kjøpesummen, så kjøper du deg ikke en leilighet til 1,4 millioner, men kanskje en leilighet som koster dobbelt så mye, og det er jo IKKE i forutsetning til lånetilsagnet ditt.

Er da vel ikke så veldig vanskelig det???

Og ellers, så er det slik at hvis f eks du havner i Luksusfellen og IKKE greier å betale gjelda di, og banken må tvangsselge, og markedet er gått ned, så skal fellesgjeld dekkes FØR bankgjeld, og dermed TAPER banken penger hvis du kjøper en slik type leilighet.

Er da vel ikke så veldig vanskelig å skjønne dette heller.

Uansett hvilken bank du spør, og uansett hvor mange kausjonister du har, så vil banken vurdere hvor meget det er forsvarlig at dere låner totalt, og her er det vel snakk om inntil 1,4 millioner.

Neste bank kan kanskje gi dere 1,5 millioner.

Veldig, veldig enkelt, og ingenting å synes synd på seg selv for.

Har man ikke lønn til å dekke mer, så får man lete til man finner et kjøpsobjekt til 1,4millioner, eller så får du utvide leteområdet ditt, og eventuelt flytte litt lengre unna ditt primærområde hvor det da er billigere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...