Gjest poäng har fått baby <3 Skrevet 22. september 2011 #1 Skrevet 22. september 2011 Minsten min skal være hjemme med meg på fulltid til han er 2 år. Etter det skal han ha 50% bhg-plass frem til han er 3 år. Deretter blir det fulltid, men ca 80% av plassen blir brukt (ikke mulighet for å bare få en 80% plass dessverre). Hvordan er det med dere?
Babyønske �� Skrevet 22. september 2011 #2 Skrevet 22. september 2011 Jeg hadde min eldste hjemme nå til han var 2,5 år. Nå er han i barnehgan 80%, dvs 1 fridag pr uke. Jeg er hjemme med baby, så han har også korte dager, ca 6 timer. Jeg hadde tenkt å ha han i 50% plass fra han var 1,5 år, men fikk ikke plass. Så da ble det til at jeg ble hjemme et år til. Han var egentlig klar for noe annet enn å bare være hjemme sammen med meg, så jeg forsøkte å få barnehageplass når han var 2, men det var ikke noe å få. Jeg var på den tid gravid. Det var en lang og tung vinter, men det gikk da. Etter at babyen kom så vi igjen at han var veldig klar for bhg. Kjedet seg mye, veldig oppmerksomhetskrevende(også reaksjon på babyen) og veldig på å teste grenser. Det er ikke blitt en dans på roser nå etter barnehagestart heller, litt div reaksjoner er det(bl a testing av grenser), men håper det går seg til. Han får i hvertfall mer stimuli og utfordringer i løpet av dagen enn hva jeg kan gi han. Men er samtidig veldig glad for å hatt muligheten til å ha han hjemme så lenge. Hadde vært verre å ha han i barnehage når han var 1 år. Lillesøsteren må nok i barnehagen når hun er ca 1 år og 4 mnd. Det ser jeg IKKE fram til. Men det kan til tider være tøft økonomisk med bare en inntekt, så jeg bør nok ut i jobb igjen da. Men håper jeg kan jobbe 50%.
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 22. september 2011 #3 Skrevet 22. september 2011 Jeg skal også være hjemme med lillesøster et år til, sånn at hun ikke begynner i barnehagen før hun blir 2 år gammel neste høst, akkurat som sin storesøster:) Hun er veldig sosial, så vi er i åpen barnehage og babysang, i tillegg til besøk av andre hjemmeværende mødre med barn. Synes det er veldig fint å kunne utsette barnehagestarten hennes litt, og samtidig kunne gi storesøster på 3 år kortere dager i barnehagen og 1 fridag i uka hjemme med oss
Anonym bruker Skrevet 22. september 2011 #4 Skrevet 22. september 2011 Dere som går hjemme med barn et år til: Når tok mannen ut sin permisjon og er dere 100% enige med mennene deres om den løsningen dere har? Jeg kunne tenkt meg å jobbe noe mer redusert, men her er vi veldig uenige..
Babyønske �� Skrevet 22. september 2011 #5 Skrevet 22. september 2011 Nå hadde vi permisjon i 2009 og da var det bare 6 uker til far. Min mann tok disse ukene fordelt gjennom året, en uke nå og en uke da. Jeg hadde da ulønnet uke når han hadde sin permisjon. Vi hadde ikke så mye annet valg enn at jeg gikk hjemme etter at min permisjon var over. Vi flyttet da til et nytt sted og det var ikke mulig å få barnehageplass midt i året. Vi håpte på barnehageplass til høsten slik at jeg kunne begynne å få litt inntekt, men det fikk vi ikke. Så da ble det bare til at jeg gikk hjemme et år til(som nå er blitt til to pga ny baby). Økonomisk har det gått rimelig greit siden mannen min har hatt god inntekt. Her har vi hvertfall vært enige om det. Jeg kan tenke meg å jobbe redusert når jeg skal ut i jobb igjen. Mannen min hadde helst sett at jeg jobbet fullt, han vil ha mest mulig penger. Men kjenner jeg meg selv rett så trekker jeg det lengste strået, jeg er nemlig ikke interessert i å jobbe dobbelt(har dessverre en mann som ikke er så flink å gjøre noe i huset).
Malene & 2 1/2 små Skrevet 24. september 2011 #6 Skrevet 24. september 2011 Hei! Godt å høre det er flere som velger å være hjemme Jeg er hjemme med 2, ei på 2 og en på 4 mnd. Hadde 2 års perm med 1mann, og har nå sagt opp jobben. (det var også pga av en litt kjip jobb) Deilig med rolige dager hjemme, og vi kan gjøre det vi har lyst til Vedr permisjon 1 gang, så tok min mann ut sine uker da tulla var 9 mnd. Jeg tok ut 1 ekstra år, og han var helt enig. Ble så klart mindre inntekt, men vi følte det var viktigere å ha det litt stabilt og rolig når barna er helt små. Det blir hektisk nok uansett etterhvert. Kommer nok til å ha tulla i bhg når behovet melder seg, men foreløpig har det ikke det. Mvh meg
katta76.med 2 store og 2 små. Skrevet 24. september 2011 #7 Skrevet 24. september 2011 Hei:) Sønnen min på 14 mnd er sammen med meg og pappan sin. Mannen min jobber ettermiddag/kveld og jeg er fødeklar med nytt barn. Planen er å ha barna hjemme til dem er 3 år. Passet dårlig at kontantstøtten forsvinner for 2 åringene:(
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 24. september 2011 #8 Skrevet 24. september 2011 Her tok pappan 5 av ukene sine i sommer, mens jeg hadde ferie. Lang, koselig sommerferie sammen alle 4 De siste 5 ukene tar han gradert nå; dvs han er hjemme hver fredag, helt til februar. Veldig fin løsning synes vi begge, og vi bruker dagen til å sette barna i fokus (vi deler oss ofte, slik at jeg f.eks finner på forskjellige ting med storesøster, som får en fridag fra barnehagen- viktig med litt mamma-og storesøster alenetid også, mens pappan passer lillesøster). Vi er begge veldig enige om at dette er en god prioritering, og planen er at jeg går hjemme enda noen år- mens jentene er små
katta76.med 2 store og 2 små. Skrevet 24. september 2011 #9 Skrevet 24. september 2011 Her tok far ut 4 uker i juli, resten mistet han pga ny graviditet så tett.
4 ♥ Skrevet 24. september 2011 #10 Skrevet 24. september 2011 Her er minstemann 17mnd og vi har tenkt å ha han hjemme til neste høst ihvertfall. Ingen av våre 4 har begynt før 2,5år. Barnehage før denne tid er et foreldrebehov, ikke et behov barna har før de blir rundt 2 år. Er godt med rolige dager uten stress, vekking på tidlige morgener , forte oss hit og dit, støy og uro igjennom barnehagehverdagen, sliten liten, sliten mamma og pappa på ettermiddagen før plutselig det er kveld og det er på`n igjen. Nei vi nyyyter dagene vi har nå! Pappa`n har tatt permisjon en dag i uka og tok 4 uker i sommer. All ferien er altså spart til neste år :-)
Gjest poäng har fått baby <3 Skrevet 24. september 2011 #11 Skrevet 24. september 2011 Hei, så artig å se at der er såpass mange som også er hjemme! Mange spør meg om lillemann går i barnehage og når jeg sier nei, så virker det nesten som de synes jeg er rar. Jeg synes det er flott at jeg kan være hjemme med lillemann, det skaper ro og en stabilitet i familien. Jeg kjenner ingen andre hjemmemødre og tenker sånn smått på å gå i åpen barnehage. Hva synes dere om det? Tenker det kunne være en fin måte å treffe andre på, men så vet jeg ikke om det er så mange som bruker det? Siden det nå er så "sært" å være hjemme med sine små...
Vicky 83 Skrevet 24. september 2011 #12 Skrevet 24. september 2011 Min gutt er ikke i barnehagen. Vi utsatte og graderte pappapermen slik at han har to dager i uken over et halvt år. Resten av tiden er det farmoren som passer han. Når pappapermen er over blir det enten bare farmor som passer eller så får han noen dager hos farmor og noen dager hos mormor. Jeg synes det er veldig fint at han får etablert en tett kontakt med besteforldrene. Satser på at han starter fulltid i barnehagen når han er drøyt to år. Han er en veldig aktiv og sta gutt allerede nå, så jeg tror nok han trenger barnehage etterhvert. Jeg har veldig lyst til å jobbe ihvertfall litt redusert når han begynner i barnehagen, men vi får se... Det er jo denne økonomien, og prioriteringer. Mannen mener vi ikke har råd, mens jeg er villig til å ofre mer enn han for å få roligere dager...
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 24. september 2011 #13 Skrevet 24. september 2011 Vi går i åpen barnehage en dag i uka, og det er kjempebra for oss begge:) Loppa er veldig sosial av seg, så hun elsker å treffe andre jevngamle barn, og det er kjempestas med nye leker, sangsamling og å leke med de andre barna. Vi går også på babysang en dag i uka, og det er også veldig poppis- da danser hun til musikken, klapper og ler, og koser seg med de andre babyene:) Men jeg kjenner meg veldig igjen i det du sier; folk detter nesten av stolen når jeg forteller at hun ikke skal i bhg før hun fyller 2 år... Selv om de synes det høres veldig bra ut for barna, så sier de fleste at de ikke hadde holdt ut hjemme så lenge, at de ville savnet jobben for mye osv. Så man føler seg litt "annerledes" ja, men annerledes på en veldig bra måte synes nå jeg;)
desembergutt09 + ?? 31.1.12 Skrevet 24. september 2011 #14 Skrevet 24. september 2011 Jeg anbefaler åpen barnehage på det varmeste! Der jeg bor er det mange som bruker det og de var nødt til å stenge dørene noen ganger fordi det ble helt fullt. Sønnen min begynte i barnehage nå i august da var han 19 mnd. Vi søkte om barnehageplass fra han var 12 mnd, men det fikk han ikke og jeg er veldig fornøyd med å ha vært hjemme de ekstra månedene. Med neste som ventes i februar kommer vi til å søke fra august. Overgangen til barnehage har gått helt supert og jeg er sikker på at det å ha vært mye i åpen barnehage og bli vant til å være med mange barn på en gang gjorde det lettere.
Lemonia Skrevet 26. september 2011 #15 Skrevet 26. september 2011 Jeg hadde sønnen min hjemme til han var 2 år, da begynte han i barnepark (dvs maks 5 timer om dagen, 4 om vinteren) og går der fremdeles (han er snart 3). Planen er at han skal fortsette i park så lenge som mulig (jeg er hjemme med minstemann) da jeg synes det er mye bedre enn barnehage. Nå skal jeg være hjemme til lillebror er 2 år han også. Det blir uansett ikke aktuelt med fulltidsplass i barnehage. Jeg ønsker å jobbe deltid for å ha roligere dager for både barna og oss.
Gjest Sensitiv har blitt mamma! Skrevet 26. september 2011 #16 Skrevet 26. september 2011 Jeg har vært hjemme med sønnen min til nå. Har ikke ønsket å ha ham i barnehage ennå. Han er 1,5 år. Han skulle egentlig begynne i barnehage denne høsten, men jeg fikk ikke noe godt inntrykk av barnehagen. Så vi er hjemme. Får nå litt barnepass, så jeg skal prøve å studere litt. Håper jeg får nok tid. Om ett år så blir det kanskje barnehage.
4-søte-små Skrevet 26. september 2011 #17 Skrevet 26. september 2011 Jeg er også hjemme med minsten, som er 16mndr. Har to andre barn 60% i bhg og en på skolen. Planen er at han skal være hjemme med meg til han er 4... og det er det ihvertfall mange som reagerer på! Jeg tenker vel at vi tar et år om gangen, hvis jeg ser at han trenger noe annet, så får vi vurdere bhg fra han er 3 år. Men han vil alltid ha minst et søsken hjemme 2dgr i uka fram til han er 4, og vi går i åpen bhg minst 2dgr.
FanteGuri Skrevet 27. september 2011 #18 Skrevet 27. september 2011 Blander meg litt inn her, fint at mange har lyst og mulighet til å være hjemme med barna sine til de blir både 2 og 3 år. Men, som en her nevner, barnehagestart før 2 år er et foreldrebehov.. NEI, nei og atter nei!!! Hvordan kan noen uttale seg slik uten å vite noe om de enkelte familier? Blir så provosert! Selv har jeg bare 50% stilling for tiden, og Gud skal vite hvor jeg kunne ønske at jeg bare kunne jobbet 50% og vært hjemme med minstejenta på 1 år resten av tiden.. Men, nå har vi prøvd det noen mnd, og det går bare ikke! Vi har et normalt hus, en gammel bil, handler mat for ca 1 uke om gangen, får mye klær til ungene, kort sagt så er vi ganske flinke til ikke å sløse penger.. Det er bare slik at vi tjener ikke store penger som bilmekaniker og sykepleier, så vi må jobbe begge to, og jeg må jobbe minst 70% for at det skal gå rundt. Heldigvis, så betyr det noen fridager både på meg og barna, og kortere dager, når jeg jobber kveldsvakter.. Så dere som har mulighet til å være hjemme på heltid, og det går bra, dere er kjempeheldige, og trenger ikke å rakke ned på de som må jobbe. Amen
4 ♥ Skrevet 27. september 2011 #19 Skrevet 27. september 2011 Da er det jo du som voksen som har behov for bhg-plassen for at dere må jobbe. Ikke ungen som har behov fordi at de "kjeder seg" hjemme , måå ha en pedagogisk riktig hverdag, bli sosialisert osv.. Er også som nevnt over her at mange foreldre ikke vil gå hjemme fordi de har beov for noe annet...altså voksenbehov ikke barnas behov. Det er ikke å rakke ned på noen det. Uansett godt å se at vi er flere som er hjemme og blir sett rart på :-))
2 Mini oss Skrevet 28. september 2011 #20 Skrevet 28. september 2011 Jeg har også hatt jenta mi hjemme frem til hun ble nesten 2år, da fikk vi 100% bhg plass og jeg venter andremann. SÅ vi kommer til å bruke bhg etter behov. Hun er der 3-4ganger i uka, og alt fra 3-5.5time om dagen. Følger hennes behov og trvisel. Blir nok hjemme med nestemann til ca 2-årsalder også hvis det lar seg gjøre økonomisk.
Evigheten Skrevet 28. september 2011 #21 Skrevet 28. september 2011 Lille skal være hjemme til ho er 16 mnd. Jeg begynner å jobbe når ho er 13 mnd, da skal ho være hjemme med pappa i 3 mnd til. Så blir det barnehagen! Eller, vi får se når den tid kommer...
Huldretussa ' en av hver sort' Skrevet 28. september 2011 #22 Skrevet 28. september 2011 Eldste begynte i bhg da han var 2,5år. Lillemor blir nok også 2 el 2,5 når hun begynner i bhg. Her har vi en bestemor som liker å stille opp og har frøkna av og til så jeg kan jobbe litt...
mamsen30 Skrevet 29. september 2011 #23 Skrevet 29. september 2011 Jeg er hjemme med ei jente på 16mnd og lillesøster på 6uker. Storebror er 8år, så han går i 3kl. Jeg er så heldig at jeg har muligheten til å ta permisjon uten lønn frem til barna begynner på skolen, så her blir det ikke noe behov for barnehage Vi finner på masse gøy og storkoser oss
Anonym bruker Skrevet 30. september 2011 #24 Skrevet 30. september 2011 Jeg er hjemme med barna til de har fylt 2,5 år. Synes det er helt supert selv om det krever endel! Denne tiden kommer aldri tilbake og jeg ønsker virkelig denne tiden sammen med barna, de har det trygt og godt. De sosiale behovene blir tilfredstilt i åpenbarnehage, på lekeplass og lekedate med venner osv. I tilegg til at vi finner på mye med de, men de lærer seg også å leke selv osv. Føler meg heldig som har denne muligheten, og det kommer av god planleggning hva gjelder jobb og oppsparte middler.
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2011 #25 Skrevet 1. oktober 2011 Fint å se så mange som er hjemme med barna:) Føler nok at vi blir sett rart på, av mange grunner... Har en på drøyt 2.5 og en på snart 1.5 år, begge trenger aktivisering ja, men leker også mye alene (sammen og hver for seg), vi er mye ute, inne tegner vi, maler, bygger duplo, leser bøker, synger, hører musikk, lager mat, danser, teller, osv. osv. osv.... Er krevende ja, men dette er jo "jobben" min for tiden, og samtidig den aller mest givende jobben jeg har hatt:) Er supertakknemlig for at jeg -og pappaen deres - får tilbringe så mye tid sammen med barna våre, nyter hvert minutt!! Må si jeg blir litt undrende når mødre knapt klarer en hel uke hjemme med barna sine (ferier osv.), fordi det er så slitsomt, for både liten og stor... og ja, det er vel slitsomt om man tror man samtidig skal være superhusmor, gå på kafeer, shoppe, og gjøre andre ting man gjerne skulle gjort om man hadde en friuke- uten barn... tar man utgangspunkt i barnas behov og heller prøver å plotte inn egne mer private ønsker innimellom om det funker, så vil jeg tro en uke alene med barna skulle bli fin- travel ja, men kun positiv!? Ser det litt an fremover, men blir sansynligvis uansett barnehage for eldstebarnet, kanskje begge- til neste høst...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå