Gå til innhold

sukk...ble lei meg på helsestasjonen igår... er dette virkelig så gale da?

Anbefalte innlegg

Hs hang seg veldig opp i våre leggerutiner av jenta vår. Brydde seg ikkke så veldig om de andre i gruppen selv om der var ting hun gjerne burde reagert på!

Uansett det hun reagerte voldsomt på var at når vi la jenten vår som snart er ti mnd, så satt jeg eller pappaen i andre enden av rommet til hun er sovnet. Da tar d fem minutter i stedet for flere timer, tro meg vi har prøvd ut den såkalla skrikekuren, men hver gang endte det opp med at hun skrek seg helt vekk..

Leggingen har blitt en koselig situasjon i stedet for stress, og vi synes ikke dette er noe gale i det hele tatt...

Dessuten nyter vi gjerne de fem min stille for oss selv..

Fortsetter under...

Det hørtes da ut som en god og trygg leggerutine!

Drit i hs så lenge det fungerer for dere. Husk hun er bare menneske hun også, også har hun vel en fiks ide rundt det der med legging, da vel.

Annonse

Hvis dere syns det fungerer greit, så gjør dere det sånn. Det er ikke alltid disse helsesøstrene vet best. De uttaler seg ofte utfra egne meninger og ikke hva som er generelle anbefalinger.

Jeg hører hvertfall bare på de med et halvt øre. De må gjerne komme med råd, men jeg gjør det som føles riktig og fungerer best for oss.

gjør det som funker best for dere!

Barn trenger kjærlighet og trygghet. Mest grunnleggende behov etter luft og mat:)

Noen helsesøstre er merkelige. Min hengte seg opp i at datteren min fikk havregrøt, istedet for barnegrøt (posegreier)i en alder av ett år:)

Jeg har en generell holdning til slike ting: Er det ikke et problem for dere, så er det ikke et problem! Det eneste jeg ville tenkt på, er hva dere gjør om dere får et barn til f.eks. Da er det ikke sikkert dere har mulighet til å sitte inne hos henne til hun sovner. Dersom det virkelig bare er 5 minutter, så er det jo minimalt "problem", men vi har venner som kommer til å slite når nr 2 kommer fordi de har rutiner som gjør at 1 forelder (og helst mor) blir sittende opptatt. Dersom det i virkeligheten er 40 minutter så snakker vi om noe annet. En ting er også nå som hun er 10 mnd. En annen ting er nå hun er 2 og har meninger ;-)

Bare noe å være obs på :-)

Gjør det du føler er riktig selv. Ikke hør på andre så lenge det fungerer for dere!

Selv så har vi mini på samme rom som oss, siden han legger seg tidligere enn eldre søsken. Han kan ligge alene, men som regel så legger jeg meg i min seng med ei bok noen minutter. tar max ett kvarter før han sover, og det er bare så deilig med de stille minuttene for meg selv før jeg må ut til de andre ungene

ikke tenk på det hvis dere har funnet det som fungerer for dereså er det kjempebra:-) her i huset gjør vi akkurat det samme, gutten vår er 22 mnd og vi sitter/ligger inne hos han til han har sovnet- det går 5-10 min som regel, ser ikke noe problem med det i motstning til at han skal gråte til han hikster hver kveld...

Helt enig med de andre her.. Jeg er snart 3-barnsmor, mens flere av venninnene mine nå akkurat har fått sin første. De er superraske til å "unnskylde" seg for at de kanskje ikke gjør ting rett når de f.eks ligger inne i senga til datteren har sovnet, puser sønnen sin på kinnet til han lukker øynene, må rugge på hele sengen for at barnet skal roe seg, osv, osv.

Og jeg må si det gang på gang... Så lenge det ikke er et problem for de å gjøre det på den ene eller andre måten så er det ingen som skal komme og si at det er feil å gjøre det slik!! Jeg blir gal av alle "bedreviterne" som skal fortelle foreldre hvordan de skal behandle sine egne barn.... UTEN at de selv ønsker å endre på det selvfølgelig;)

Lykke til!! Dere gjør akkurat som dere ønsker selv, og trenger hverken å ha dårlig samvittighet eller føle dere dumme av den grunn. Vær stolt av at deres leggerutiner fungerer for alle parter i familien =)

Annonse

Synes Anni 10:04 oppsumerer flott; Er det ikke et problem for dere, så er det ikke et problem.

Veldig bra at dere begge kan være den som synger da, slik at hun ikke blir avhengig av bare en av dere for å legge seg.

Nyt tiden, de vokser så fort.

Fem minutter, det er da ingenting. Ingenting å reagere på. Jeg tipper hun hadde bestemt seg på forhånd, og hørte ikke etter på hva du sa. Dere har gode og trygge rutiner.

Kos dere med en GOD leggestund.. Ikke alle helsesøstere som ser at barn er forskjellige.. de bare følger rutiner som er viktig her til lands.. Du vet at i største delen av verden samsoves det.. men da helsesøster hørte at vi sover sammen med poden.. og nei for ett rabalder.. hun begynte med rutiner osv. så sa jeg bare at i vårt hjem så praktiserer vi samsoving som en rutine.. funker helt fint for oss.

Altså... DRIT i hva helsesøster sier i denne sammenhengen, og heller fortsett med det som fungerer for deres familie!!

For en dum helsesøster. Jeg har tro på en legging fylt med kjærlighet og trygghet. Og selvsagt blir man hos barnet til det har sovnet, hvis barnet trenger det. Hvordan var det før i tida? Hadde alle babyer eget rom og måtte sovne alene? Nei. Da var alle menneskene sammen hele tida og alle sov også sammen. Det er veldig naturlig. Jeg tror at når vi fjerner oss så langt fra alt som er naturlig, da går jorda under. :)

Pøh. Mente hun liksom at dere skulle la ungen ligge og skrike da, istedet? Det er da virkelig ikke noen god måte å gjøre det på, etter mitt syn, og gir større grunn til bekymring i tilfelle.

Gjør som dere vil, det som passer dere. Man lager ikke problemer av noe som ikke er et problem. Jeg tenker at det viktigste er at barna er trygge og får den nærheten de trenger, så får vi voksne rette oss etter det.

Vi har gjort det som dere, og har et barn på 2,5 år som nå er null problem å legge. Noen kvelder ønsker hun riktignok at vi skal sitte der litt, men hun sovner fint av seg selv. Jeg synes uansett det bare er koselig.

Er det så gale da? Jeg ammet i søvn til ungen var eldre enn din, og hun ligger fortsatt på vårt rom. Hun nærmer seg 2 år. Var gale det også. Jenta sovner i egen seng på noen minutter uten grining og styr.

Gjør det du føler er best for din unge, det er du som kjenner henne ikke hs. Husk at unger har ikke lest bøkene som hs har, og vet ikke at det er en "mal" som skal følges ;)

Sålenge dere har mulighet til å gjøre dette, ja, så hvorfor ikke?

Jeg verken ønsker eller har anledning til å sitte inne på rommene til barna til de sovner, men jeg har 5 stk da.. Nei, for meg er det bare å legge minste på 5 mdr, og hun sovner raskt av seg selv. Med mange søsken ønsker jeg ikke å gjøre henne avhengig av meg på den måten at jeg må sitte der, slikt er det ikke rom for, og hun har aldri fått det, så hun krever det heller ikke. Kan være hun en sjelden gang gråter til når jeg, eller at jeg må putte smokk et par ganger, men hun er enkel å ha med å gjøre. De større må respektere at stua er "voksenområde" etter leggetid. Dette fungerer supert for oss:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...