Gå til innhold

Dere som er alenemødre eller har menn som jobber på anlegg. Tips til hvordan få hverdagen til å gå opp med mer enn et barn?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg venter nr 2 nå. Førstemann er 2,5 år når babyen kommer. Mannen min jobber på anlegg, så han er borte 2-3 uker om gangen. Nå har jeg begynt å bekymre meg for hvordan jeg alene skal håndtere baby og en 2-åring samtidig. 2-åringen er jo vant til å ha mamma for seg selv, og er rimelig trassig, så det kommer nok til å bli litt texas, ser jeg for meg. Hvordan få til at han også får litt mamma-tid? Eneste jeg selv kommer på er å nytte på når babyen sover, men førstemann var absolutt ingen sover (kanskje 15 min dupper på dagtid hvis vi rugga vogna hele tiden eller han fikk sove i armene, 1-2 timer i strekk om natta), så hva om nybabyen også blir slik?

 

Noen med gode råd til meg om hvordan jeg skal få tid til å ta meg av begge på best mulig måte, og hvordan jeg skal unngå at 2-åringen føler seg for mye tilsidesatt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2-åringen er hjemme med deg?

Jeg har tre barn og mannen min ar 280 reisedøgn i året (sukk). Trikset jeg har lært meg er rutiner!

 

Står opp før barna

Steller meg

Gjør frokost og matpakke til skolebarnet klar

Vekker barna

Steller dem

Spiser frokost

Får eldste på skolen

Mellomste i barnehage

Yngstemann har lur

Husarbeid (dib:p)

Yngstemann våkner

Lunsj

Triller tur

Ny lur for lillemann

Skolebarnet kommer hjem

Lekser

Hente mellomste

Middag

Aktiviteter med barna

Kvelds

Stell

Leggetid

Daffetid på sofaen for en sliten mamma

 

Jaja, sånn går nu dagan...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

 

2-åringen er morgenfugl som regel opp mellom 05.30 og 06.30. Er julaften i hjemmet om han sover til over 7. I perioder er han også våken 2-3 ganger per natt, så det hører til sjeldenhetene at jeg er oppe før han. Han er i barnehage 3 dager i uka nå, og regner med han får fortsette med det selv om jeg blir hjemme i permisjon. Han stortrives i barnehagen og jeg vil gjerne ha mulighet til å sove litt, gjøre husarbeid o.l. om baby nr 2. er litt mer sovevillig enn nr 1 (krysser virkelig fingrene for det)!!

 

Kanskej du har tips til aktiviteter jeg kan finne på sammen med 2-åringen fordi om jeg har babyen i armene eller på puppen også kanskje?

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, skjønner at det ikke er aktuelt å stå opp før barna da, nei. Jeg er heldig, nå må jeg vekke mine klokka 7 (jeg står opp en halvtime før).

 

2-åringen kan tegne, male, pusle, modellerkitt etc mens du sitter ved siden av med babyen. Og andre lignende stillesittende aktiviter. Hva med duplo? Perler? Lage armbånd til bestemor?

Ta trilleturen til en lekeplass, så kan babyen (forhåpentligvis) sove i vogna, mens 2-åringen kan leke og svi av energi på en lekeplass.

Delta i åpen barnehage, så får eldste leke med andre barn, mens du og babyen er sosial med de andre mødrene og deres babyer de dagene han ikke er i vanlig barnehage.

Hvis dere har egen hage, så kan det være greit å investere i noen uteleker, som sklie, sandkasse eller dissestativ. Så kan du og 2-åringen leke der mens babyen sover inne (ta med babycall, Ikea har en kjempefin en som koster 229,- for Ikea Family-medlemmer).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode tips!

 

Duplo og modelleire er populært her i huset, så de blir nok gull verdt! Er egentlig ingen lekeplasser i trilleavstand og ikke noe tilbud om åpen barnehage, men vi har hage med sklie og disse (sandkassen kommer på plass til våren, men i vinter har han jo snø), så såfremt babyen har et bedre sovehjerte enn storebroren kan vi nok kose oss mye ute ja (han er en skikkelig ute-unge han tassen min). Kanskje er jeg heldig, slik at noen av de i barselgruppa har barn på samme alder også.... Og kanskje kan han synes det er stas å få være storgutt og hjelpe til med å bade babyen og slikt også (han er veldig opptatt av babyer han treffer, så det er i alle fall lov å krysse fingrene). ;-)

 

HI

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er veldig lurt å involvere ham i babyen slik at han ikke blir sjalu. Og fremhev veldig at babyen er så heldig som har akkurat ham til storebror! At han er snill og flink som hjelper deg med babyen og at du er så stolt av ham.

Det har jeg gjort med mine eldste etterhvert som vi har fått yngre barn, og sjalusi har aldri vært noe tema. Viktig at du inkluderer ham i babyen, for det er ikke til å stikke under en stol, babyer tar mye tid.

For din egen del bør du ta vitaminer og tran, sånn at kroppen får ekstra overskudd.

Etter jeg begynte å ta tran og vitaminer hver dag så føler jeg meg som et helt annet menneske og har mye mer overskudd og energi til barna mine. Og en energisk mamma, gir glade barn! :-)

 

Og hvis du har en urolig baby, så kan du prøve med sjal til å bære babyen i. Det var gull verdt for meg med yngstemann, samt at jeg fikk hendene fri, mindre smerter i rygg og skuldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så utrolig godt å få litt tips!

 

Takk for at du har gjort dagen min mye bedre. Er ikke fullt så bekymret lenger, men at det vil bli endel tøffe dager, det er nok ikke til å unngå. Men jeg takler nok dem også...

 

Det er så rart med det, hav man takler når man må! Om noen hadde fortalt meg før jeg ble mamma at jeg kunne gå over et år uten å sove en sammenhengende natt eller i 9 mnd uten mer enn tilsammen 3-4 timer søvn i døgnet, hadde jeg jo påstått at det var umulig! Og det tenker jeg egentlig nå når jeg ser tilbake på det også. Men det gikk jo! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for fine ord! Nå har du gjort min dag bedre også :)

 

Ja, det er noe med det. Man vokser med oppgaven og takler det man må! Jeg hadde aldri trodd det jeg heller, før jeg fikk barn. Rart hvordan livet forandrer seg så utrolig mye etter man blir mamma.

 

Og sist men ikke minst, kanskje mitt viktigste råd, ikke vær redd for å få barnevakt til barna dine. Det er utrolig godt å bare være seg selv en kveld. Ikke ha noen å legge eller å lage mat til. Bare slappe av og sove hele natta til morgenen.

Så hvis du har foreldre eller svigerforeldre som vil passe, så bare si ja! Selv med bare minsten hjemme en natt, så vil du føle at det er luksus med bare et barn hjemme ;)

 

Ha en fortsatt fin dag! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...