Tuppelura83 - Gravid <3 Skrevet 21. september 2011 #1 Skrevet 21. september 2011 Hei. Skal til med prøverør, og har lest at henting av egg kan vere ubehagelig/smertefullt. Dere som har vert igjennom dette, hvordan var det? Bruker alle lokalbedøving, eller praktiserer de narkose noen plasser? Gruer meg, samtidig som jeg ser frem til å forhåpentligvis få hjelp...
Ulykkesfuglen=lykke aug-11 Skrevet 22. september 2011 #2 Skrevet 22. september 2011 Du får lokal bedøvelse i kjeden, det er litt ubehagelig, liker ikke sprøyter. Husker ikke så mye, men synes ikke det var så ille, kanskje litt vondt. Gjorde dette i november i fjor og sitter nå med en liten gutt som er fire uker idag. All smerte er verdt det:0)
TanteTroll Skrevet 22. september 2011 #3 Skrevet 22. september 2011 Hei Ulykkesfuglen=lykke! Gratulerer så mye med gutten:-) Husker deg godt, tror vi hadde forsøk samtidig. Ang uthenting av egg, så har jeg synes det har vært litt vondt, men ikke så vondt at jeg har gruet meg til å gjøre det igjen. Hva du får av premedikasjon varierer litt fra klinikk til klinikk. På Riksen hvor vi hadde de offentlige forsøkene, fikk jeg smertestillende og avslappende intravenøst, men ikke lokalbedøvelse i skjeden. Nå er vi på Aleris, og der fikk jeg en liten "pillemiks" og lokalbedøvelse i skjeden. Begge deler fungerte fint for meg, men synes vel det siste uttaket var minst vondt. Et godt tips uansett hva du får av premedikasjon, er å forsøke og slappe av og puste godt med magen. Synes ikke du skal grue deg så veldig til dette. Noen har litt vondt, andre har veldig vondt, mens noen ikke kjenner noe i det hele tatt. Uttaket er som regel fort gjort. Lykke til!
Krystallen Skrevet 22. september 2011 #4 Skrevet 22. september 2011 Første gangen var svært smertefullt for meg, grunnen var at morfinpillene var for svake for meg, andre gangen fikk jeg mer og da gjorde det ikke vondt. Man blir litt ør i hodet av morfinen og gjør at man slapper fullstendig av Fikk også lokalbedøvelse i underlivet. Om det gjør vondt eller ikke er inviduelt, men uansett så er det verdt det Jeg sitter ihvertfall her og ammer en liten ICSI prinsesse på 4 mnd nå Masse lykke til! Er godt å endelig få hjelp
Sibabyno Skrevet 22. september 2011 #5 Skrevet 22. september 2011 Jeg syns ikke egguthentingen var noe smertefull i det heletatt. Var bare ubehagelig. Jeg fikk morfin en time før uttak sammen med kvalmestillende siden det er mange som reagerer på morfin. en halvtime før så fikk jeg noe flytende blandet i saft som mellom annet var beroligende. Så når jeg kom inn til legen, så fikk jeg lokalbedøvelse i kjeden. Masse lykke til iallefall!!!
MoraTeNora Skrevet 22. september 2011 #6 Skrevet 22. september 2011 For meg har det vært to veldig forskjellige opplevelser - samme klinikk, men forskjellige leger. Jeg følte at legen jeg hadde første gang var litt "hardhendt", men allikevel gikk det helt greit. Hadde ganske vondt etterpå. Nå siste gang gruet jeg meg litt, fordi jeg tenkte det kom til å bli som forrige gang - men ble veldig positivt overrasket! Jeg tror det er veldig individuelt, men også veldig stor forskjell fra lege til lege. Uansett - dette er så fort gjort, så ingenting å grue seg til Personlig synes jeg den psykiske delen har vært den værste. Lykke til
nyttårsprins Skrevet 22. september 2011 #7 Skrevet 22. september 2011 Jeg syntes egguthenting var noe av det verste jeg noensinne har vært med på. Men...det er mest sannsynlig fordi kroppen min ikke tar opp morfin-preperater. Jeg var overhodet ikke forberedt på at det skulle være så smertefullt. Er vant med smerter fra før, har født før og var i tillegg helt avslappet på forhånd. Likevel...tror mitt tilfelle var veldig spesielt. De unnskyldte seg voldsomt i etterkant (siden jeg hadde informert om ineffektiv morfinmetabolisering), og jeg slapp heldigvis unna med dette ene uttaket. Er nå 27 uker på vei, og kan vel ikke si annet enn at det selvsagt er verdt det, selv om det høres veldig klisje-aktig ut.
Tuppelura83 - Gravid <3 Skrevet 25. september 2011 Forfatter #8 Skrevet 25. september 2011 Tusen takk til dere alle for flotte svar! Tror egentlig at grunnen til at jeg lurer, er for å vere forberedt psykisk på hvordan det kan være.. Tror det hjelper for min del.. Uansett må jeg bare ta det som det kommer Er kjempeglad for at det endelig er en plan, og at jeg/vi skal få hjelp! Er en liten stund til vi skal starte, men uansett kjenner jeg at det hjelper psykisk at vi nå er i systemet. Gratulerer så mye til dere som har hatt vellykka forsøk, kjempekoselig å høre "solskinnshistorier" der prøverør hjelper! Gruer meg til den psykiske biten, stresset - eventuelle skuffelser osv.. Men tenker at uansett er det verdt det! Enten vil jeg sitte med en liten i armene mine etter en tid, eller visst vi ikke skulle få det til - så vil jeg iallefall vite at vi har gjort det vi har kunnet for å klare det.. *krysse-fingrene-for-meg-selv* ;o)
HH72 Skrevet 26. september 2011 #9 Skrevet 26. september 2011 1. gang: overhode ikke vondt(lokalbedøvelse i skjeden, som heller ikke var vondt) 2.gang: vondt for hvert stikk, men ikke noe problem(lokalbedøvelse da også, virket dårligere?) Bare be om å få det de har å tilby av smertestillende hvis du er nervøs. Mest sannsynlig vil du bli positivt overrasket. Etter uttak er det vanlig å være ganske øm i magen, godt å ligge og slappe av.
☆☆☆ Skrevet 27. september 2011 #10 Skrevet 27. september 2011 Fikk intravenøs smertelindring (petidin) og lokalbedøvalse. Ble skikkelig uggen av petidin, utover det var ikke opplevesen ille. Mye mer traumatisk for samboeren min
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå