Gå til innhold

Andre her som vet at de må ta planlagt keisersnitt?

Anbefalte innlegg

Gjest Trollmor og trollungene ♥

Jeg måtte ta keisersnitt i forrige svangerskap, pga tverrleie, men da fant de samtidig ut at jeg hadde en veldig tynn livmorvegg på høyre side. Var mye frem og tilbake på om jeg fikk lov til å gjennomgå et svangerskap til, men fikk klarsignal.

Ettersom jeg da ikke kan ha rier (de er redd for livmorruptur), så må jeg ha planlagt ks denne gangen også.... dessverre! Hadde et ganske fælt ks forrige gang, da det gjorde mye feil hele veien og jeg trodde jeg skulle dø.

Så merker at jeg gruer meg fryktelig, og at det ødelegger litt av gleden ved svangerskapet.

Er det flere her som må ha planlagt ks, og hvilke tanker gjør dere dere om dette? Må innrømme at det er ganske skuffende å aldri få oppleve en vaginal fødsel, selv om jeg er overlykkelig over at ks finnes.

Fortsetter under...

Jeg skal ha planlagt keisersnitt på Haukeland. Hadde det i november 2010 også. Den gang skulle det være et planlagt ks, men fødselen startet to uker før og ks ble derfor tatt av akutt teamet. Denne ganen håper jeg at jeg kan få dato i god tid slik at det blir planlagt. Selvom ks av akutt teamet gikk stille og rolig for seg, ble det tatt sent, og jeg måtte ligge på oppvåkning hele natten uten barnet :( Det var også unødog vondt etterpå siden fødselen hadde startet og riene forstatte utover natten selvom barnet var forløst. Det er ganske vondt med rier når man har ks sår.... Jeg gruer meg ikke, denne gang gleder jeg meg. Det kan bare bli bedre tenker jeg. Vet mye mer hva jeg går til denne gang! Sist tenkte jeg veldig på det å ikke kunne føde vaginalt igjen, men denne gang tenker jeg at vi er virkelig heldig som skal få planlagt ks. Det blit tross alt gjort av hensyn til sikkerhet, enten for mor eller barn og noen ganger begge!

Heisann trollmor!!!

Jeg forstår godt den redselen du føler, siden du har dårlig erfaring med ks fra før.

Jeg har fått vite at morkaken min er plassert over åpningen, og at jeg pga blødningsfaren derfor må ta ks om morkaken ikke flytter seg. Jeg fødte vanlig sist gang, og syntes det var helt greit. Hadde egentlig sett frem til det denne gangen også, og håper jo selvsagt i det lengste at morkaken vil flytte seg. Noe som selvsagt ofte skjer. Skal derfor inn på kontroll både i uke 32 og 36 (er nå snart i uke 27).

Det er slik at man alltid blir redd for det man har hatt dårlig erfaringer med. De som har hatt en traumatisk vanlig fødsel, tenker selvsagt på dette når det nærmer seg også. Jeg er helt overbevist om at å føde vanlig er det aller beste både for mor og barn, - og man kommer seg så utrolig mye raskere etterpå enn ved ks. Dessuten har jeg venner som av ulike grunner har vært gjennom begge deler - og de sier at de synes det selvsagt var best å føde vanlig.

Men, når det er sagt...er det jo, som deg, tilfeller der man ikke får lov til å føde vanlig. Da er jo keisersnitt heldigvis en mulighet. Siden keisersnittet ditt er planlagt, så foreslår jeg at du tar en prat med en lege på ditt fødested og forteller om hvilke tanker du har i forhold til det forestående. De kan sikkert berolige deg, med tanke på prosedyren. Du kan sikkert få en gjennomgang og forklaring på hva som gikk galt sist, og en forsikring om ulike tiltak som kan settes igang for å unngå dette denne gang. Dessuten er jeg helt overbevist om at det sikkert ikke blir en like traumatisk opplevelse denne gangen. Sjansene for det er jo egentlig ganske så små.

Det verste er vel å gå med disse tankene for deg selv, ikke sant?

Lykke til, trollmor! Jeg tror at det vil gå mye bedre enn de scenariene du nå har laget i hodet ditt. Det vet jeg alt om...

Hei! Jeg skal ha mitt 4. keisersnitt om en mnd. Har bare gode erfaringer med mine ks. De 2 første var hastesnitt (uten livsfare) og 3. var planlagt. Synes de brukte veeldig lang tid på å forberede 3. altså, selv om det i realiteten ikke tok lang tid. De tok seg tid til å prate og le, sette klyster, kateter, barbere og sette kanyle i hånda, samt presse inn et par liter veske.. KJEEDELIG!!:) Var nesten bedre å bli kastet opp på senga og rushet ned på operasjonsbordet. Hehe.. neida det er jo det beste å ta seg god tid. Savner overhodet ikke å ha opplevd vaginal fødsel, for meg er ks fødsel og sånn er det med den saken.

Lurer på en ting: Får du lov å ha kynnere eller vil det bli stoppet??

Hei jeg er faktisk litt usikker på om jeg må ha keisersnitt eller ikke. Skal til samtale med fødselslege etter ordinær ul en gang. Har ikke fått time ennå....:( Hadde en vanlig fødsel i 2001, og et inngrep hvor de fjernet en del av livmor pga akutt xu i 2007. Hadde akutt keisersnitt i januar 2011 pga styrtblødning pga forliggende morkake. Er nå gravid i uke 17 og vet ikke hva jeg kan vente meg denne gangen. Egentlig er det samme for meg om det blir vaginal fødsel eller ks. Det eneste jeg vil ha bekreftet er at livmoren tåler riene, noe jeg er svært redd for at den ikke gjør!

Hva tror dere? Hva ville dere gjort i min situasjon?

Jeg må legge til at jeg IKKE er redd for et nytt ks, smerten og vondtene er så kortvarig i forhold til den belønningen man får;-)

Annonse

Ikke avklart med denne ennå, skal inn til samtale på mandag... men her en vakumfødsel (nesten styrtfødsel)og et hastekeisersnitt (etter 13 timer fødsel) bak meg, og jeg må si at keisersnitt var en langt behageligere opplevelse. Fikk godt med smertelindring i dagene etterpå, så hadde egentlig ikke vondt, mens etter vaginal med klipping og litt revning og voldsom behandling for å få revet/trykket min eldste ut (én som sto og halte og dro mens en annen lå med all tyngde og presset albuene inn i magen for å dytte ut...) - for å si det enkelt, det var VONDT - og det var vondt lenge, hadde stort sett problemer med å sitte behagelig i seks uker, måtte sitte i grønnsåpebad for å prøve å mykgjøre, sting som skulle løse seg opp av seg selv, hvor tråden mellom knutene løste seg opp, men ikke knutene - ikke er det mulig å se hva det er som foregår der nede - nei, takke meg til et sår på magen som jeg kunne stelle selv og følge greit med på.

Etter første fødsel fungerte forresten ikke vannverket heller, så da var det kateter i en uke, inn og ut mange ganger om dagen.

Min klare tanke nå er at jeg ber om å få planlagt keisersnitt på lokalsykehuset, får jeg ikke det kan jeg godt prøve å føde vaginalt, men da blir det på et annet sykehus hvor de har barneavdeling og barneleger på vakt. Venter i spenning på hva som kommer ut av samtalen på mandag...

arth:

Vet ikke helt om de kommer til å stoppe kynnere eller ei. Har time på Rikshospitalet for å måle livmorveggen neste uke, så regner med at jeg får litt mer info da.

Kan jeg spørre hva legene sier om å ta så mange som 4 ks? Trodde de ikke anbefalte det, men veldig oppløftende å høre at det går an. Må innrømme at jeg alltid har ønsket meg mange barn;)

Oi. Beklager sent svar. Gyn. overlege var ikke veldig begeistret over nr 4 her nei. Han skremte livet av meg, men da var jeg allerede på vei uten å vite det. Faren er jo revning av gammle arrvev. Det er ikke sånnt som skjer ofte, men det haaar skjedd i noen tilfeller. Skulle det skje er jeg så godt som "toast". Ble satt opp til ks-planlegging for 2 uker siden hos en kvinnelig gyn. overlege, som ikke hengte seg spes opp i at jeg var 4. gangs sectio og ville ha ks 7 dager før termin.. Så klok blir man ikke på disse legene. Frustrerende og få forskjellige svar og grad av "farlighet". Har sendt klage og godtar ikke å gå så langt frem som 7 dager før termin da... så nå venter jeg bare på svar!! Må legge til at alle har skrytt arrvevet mitt i livmor opp i skyene, det har vært sååå fint og flatt, helt til det var aktuellt med nr 4, da var det plutselig sååå tynt! Forstå det den som kan:(

Skjønner hva du mener om at du ikke blir klok på legene som sier forskjellige ting. Det er ganske så frustrerende.

Dagen etter mitt første ks kom operasjonslegen inn for å snakke med meg, hun mente at jeg aldri kunne få flere barn. Men nektet egentlig å godta det, og maste meg til en time hos en overlege på Riksen. Han gav meg klarsignal, og sa at det var svært sjelden man fikk livmorruptur. Stoler på han, da han er en av Norges beste.

Enig med deg i at 7 dager er altfor tett på termin. Jeg har blitt lovet minimum 14 dager før termin, så synes det er rart at de praktiserer så forskjellig. Håper klagen din vinner frem, og at du får ks så tidlig som det er forsvarlig;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...