Gå til innhold

Hvorfor opplever jeg stadig at mennesker uten utdannelse er sjalu på de med utdanning?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg lurer litt på hvordan man stadig kommer inn på et sånt tema? Det logiske virker da som at du, ts, tar opp din egen utdannelse og hvor viktig den er for deg? Selv havner jeg hvertfall sjelden i slike samtaler..

Jeg har ingen utdannelse. Jeg har 60 hp fra en førskolelærerutdanning på universitet i utlandet, men de hjelper meg ingenting siden jeg ikke fullførte mer enn et år. Nå prøver jeg å ta norsk ved siden av jobbing og familie. Det er tøft og vanskelig.

Jeg er litt misunnelig på de som har tatt utdannelse. Jeg skulle ønske det var meg. Jeg trives greit nok i jobben min, men det er dårlig betalt og dårlige betingelser. Men jeg har ikke noe behov for å rakke ned på de med utdannelse. Likevel opplever jeg det selvsagt som litt blærete om noen absolutt skal dra frem sin lange og gode utdannelse titt som tett.

Hehe, tror ikke 23:18 vet hva en utdannelse er engang.

Selvfølgelig har en person som utdanner seg innen et felt mer kunnskap enn andre som ikke gjør det. Er jo det utdannelse handler om.

Videre utvikler en seg ¨på andre plan også under studietiden. At noen som ikke har studert velger å bestride dette er jo helt klart, de har jo ikke den samme erfaringen. Og derimot være så skråsikker og ikke skjønne at denne personen med utdannelse har mer å tilby enn deg uten blir latterlig.

Selv har jeg master. Og selvfølgelig har venninnen min som er godt i gang med doktorgrad mer å tilby av kunnskap og viten enn meg.

Annonse

Nettopp, 01:44. 99 % av testene på nettet gir falskt høy skåre og er bare svada. Dette er noe av forklaringen på at de fleste dibbere har godt over 130 i IQ ;). Har man utdannelse innen området eller har blir testet ordentlig, vet man hva som er valide tester.

En skåre på 115 betyr at man er blant de 15 % med høyest IQ i befolkningen, og en skåre på 130 får omtrent 1 av 150.

Tror egentlig ikke de med lav utdannelse går rundt og er missunnlig på de med høy utdannelse. Utdannelsesystemet i Norge er ganske OK, så de aller fleste kan nå den utdannelsen de vil, viss de bare står på og prioriterer riktig!

Jeg har selv huslån og barn, og er student (permisjon nå), og det går superfint med litt prioritering av tid og penger!

Skjønner at medisinstudier og lignende studier med 59 + i poeng er ganske uoppnålig for mange, men de aller fleste studier i Norge ligger innen for rimelighetens grense til å komme seg inn på. Det jeg vil fram til er at de aller fleste kan oppnå det de vil, bare de står på!

Så jeg tviler på folk flest med lav utdannelse er missunnlig, men har bare valgt annerledes. Og viss de angrer på valgene sine, kan de alltids rette opp i dem!

Nei, hvorfor det? Fordi vi har et samfunn som i større og større grad vektlegger utdanning og at mange av dem som mangler denne utdanningen opplever å komme til kort? Kanskje mange av dem uten utdanning har hatt dårlige skoleopplevelser og mange erfaringer med å ikke lykkes? Fordi de har opplevd at "skolelysene" rakket ned på dem og de dermed har opparbeidet en mindreverdighetsfølelse?

Jeg ser flere av dere hevder at utdanningslengde ikke har noe med intelligens å gjøre og at man kan klare seg bra også uten utdannelse. Det siste er selvfølgelig riktig, men på gruppenivå er det flere som klarer seg bra med utdannelse og det er svært få med lang utdannelse som har svært lav inntekt. Det er også ganske høy korrelasjon mellom utdanningslengde og IQ. Men igjen - dette er på gruppenivå. Det er mulig du finner noen med IQ på 85 (minus et standardavvik) som fullfører en profesjonsutdanning på 7 år, men det er ikke mange av dem. Du finner imidlertid mange med IQ på 115 (pluss et standardavvik) i gruppen med 7-årig universitetsutdannelse. Og ja - intelligenstester på nettet gir sjelden et riktig bilde av personens IQ.

Å tro at de som er opptatt av titler og status ikke har mye å fare med, er en ren hersketeknikk og fordom.

Det er naturlig å være opptatt av at ansvar og arbeidsoppgaver gjenspeiles i tittel. Det vil ha stor betydning når du en gang skal søke jobb et annet sted om du har hatt tittelen "sekretær" eller "seniorkonsulent", til tross for at arbeidsoppgavene kan ha vært like. Såpass forstår du vel?

Det vil dessuten bli ansett som diskriminerende dersom en arbeidsplass gjennomgående lar alder og kjønn være avgjørende for tittel, da dette skal baseres på kjønns- og aldersnøytrale kriterier som ansvar, oppgaver, rapporteringslinjer, m.m. I mange bedrifter har menn fått titlene, mens kvinnene på samme ansvarsnivå ikke har dette- og i slike tilfeller bryter bedriften likestillingsbestemmelsene i loven.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...