Gå til innhold

Hvorfor opplever jeg stadig at mennesker uten utdannelse er sjalu på de med utdanning?

Anbefalte innlegg

Som å hasjelere med at de eller andre tjener mer enn noen med høyere utdanning. At de kjenner mange dumme med utdanning osv.

Ja, alle kan jobbe seg fra ground zero til topp og tjene gode penger. Men for meg handlet utdanning om å utvikle meg intellektuelt og sikre en god jobb som ville forsørge barna og meg på en god måte.

Samtidig som jeg ønsket å være et forbilde på den fronten for barna mine.

Må nevne at jeg ser på alle mennesker som likeverdige. Bare lurer på dette.

Fortsetter under...

For meg er kunnskap viktigere enn penger så jeg bryr meg ikke så mye om at folk uten utdannelse tjener mer for jeg har uansett noe viktigere i sekken som de ikke har: Kunnskap og viten.

Det er vel det største tullet jeg har hørt, 23.13.

Jeg har endel venner som har tatt utdannelse som er en smule korte. Jeg har ikke utdannelse, og ser på meg selv som ganske smart, noe jeg har hørt fra flere kanter også. Trenger ikke utvikle meg mentalt for å ha noe å brife med heller, men ja, jeg kunne ønske jeg tok skole mer seriøst når jeg var mindre. Men å si at du har noe å tilby som ikke jeg eller andre har, som feks kunnskap og viten, er bare virkelig teit.

Mange er vel sjalu siden de vet at de ikke ville kommet inn på høyere utdannelse, eller greid å fullføre den.

Blir på samme måte som at mange blir misunnelige på dem som er smellpene.

i mange tilfeller tror jeg at det dreier seg om bitterhet.

Da tar jeg utgangspunkt i meg selv, som er fagarbeider. Jeg skulle ønske jeg hadde en bachelor i det faget jeg jobber med, ikke pga av pengene (lite å tjene på det) men for å lære enda mer, og utvikle meg. MEN, det er faktisk ikke så enkelt når man har opparbeidet seg gjeld og forbruk. En gang skal jeg, men jeg har ingen mulighet nå.

Når det er sagt så mener jeg ikke at jeg ikke unner deg eller andre en god utdannelse, bare at jeg også gjerne skulle ha gjort det. Jeg harselerer ikke med noen, og ser heller ikke ned på noen, hverken med høy eller lav utdanning.

Men det finnes jo selvfølgelig utdanna folk som er dumme som brød på noen områder også.

Annonse

Jeg har selv utdannelse(eller er det lov å kalle 3-årig høyskole for utdannelse her inne på dinbaby?). Uansett, jeg har mye kunnskap innenfor mitt felt. Men det er fortsatt mye jeg ikke kan. Jeg har fler i min omgangskrets som er flinke innenfor sine områder selv om de ikke har utdannelse, men de har erfaring.

Det yrket jeg har valgt så er det umulig å jobbe seg oppover i systemet, der handler det kun om utdannelse. Det stopper opp hvis en ikke utdanner seg videre. Derfor valgte jeg å ta en utdannelse, og senere vil jeg også videreutdanne meg innenfor mitt felt.

Men det er ikke alle har dette behovet og det må vi bare respektere.

Harselerer.. og jeg har bare videregående ferdig ;) Og bruker det ikke i jobben min, engang ;) Og en ting til - lær deg littegranne kommaregler.

Ja, der er faktisk mange dumme med for god utdannelse. Du finner dem over alt.

Altså - intellektetet kan en utvikle uten å få diplom for det. Jeg gjør det hele tiden, men da på fritiden. Kan mye om alt mulig.

Og jeg setter mer pris på ærlige mennesker, samme hva de har som utdannelse.

Og jeg har en IQ målt til 130, selv om yrket mitt ikke tilsier det. Jeg har valgt det jeg liker, og ikke etter hva jeg kunne klart ;) Smart er så mye. Jeg velger penger, for det er det som gir inntekt. Det gjør faktisk ikke en utdannelse alene.

Jeg forsørger mine barn alene, og må få si at jeg alene gjør en utmerket jobb der :)

Ikke det minste sjalu på de med høy utdannelse. Synes det er ganske kjedelig å studere, og føler mange kaster bort mye unødvendig tid på lange studier! Mange av de har gjerne masse studielån. Selv med høy lønn, så må man jobbe ganske mange år for å tjene det de har tapt av å ikke kunne jobbe fullt og i tillegg ha masse lån. Men derimot de som tjener ganske bra, uten å jobbe seg halvt ihjel og som ikke går en høy utdannelse. Ja, de må jeg si jeg er litt sjalu p,å.

Skal ærlig innrømme at ja, jeg er litt sjalu på de med høy utdannelse og god inntekt.

Jeg har lav utdannelse som jeg aldri har fått noe jobb i. Jeg tjener drit dårlig og jeg aner ikke hvor mange ganger jeg har grått og grått fordi jeg har en arbeidssituasjon jeg har. Jeg har gjort det som er mulig for å få jobb.

Jeg skulle egentlig begynne på skolen igjen i høst for å utdanne meg mer, men ble gravid i vinter så må vente litt med utdannelsen.

Jeg harselerer ikke med de som har høy utdannelse, jeg ha respekt for de. De jeg ikke har respekt for er de som gnir det inn at de tjener såååå bra osv (spes. her på BIM)

Jeg håper at en dag får jeg en jobb jeg kunne levd av og ikke føle at jeg blir spist innvendig fordi situasjonen plager meg

Annonse

Litt utenfor tema men; jeg er nå 31 år og har en bachelor. Har jobbet i noen år i kommunen med vanlig kommunelønn. Og det er jo ikke så himla atraktivt. MEN nå har jeg søkt om å få ta min mastergad, deltid, og jobben sa ja!! Jeg får full lønn og de betaler semesteravgifter, jeg får fri for å lese foran eksamener etc.. Betalt utdannelse med andre ord:)

Så om man jobber i stat eller kommune finnes det gode ordninger for etterutdanning, uten at man trenger å ta opp lån eller sette liet på vent. Verdt å sjekke ut:)

For meg er det bitterhet. Jeg er bare 20, så jeg har begynt å tenke i de baner å ta utdannelse via praksis.

Men jeg er bitter, fordi jeg fikk ikke hjelp fra lærerne mine. Verken på barneskole, ungdomskole eller vidregående. Jeg ba til -og med om å få førsteåret delt på to år.

Så for meg er det klart bitterhet av det grunnlag at jeg gjerne ville ha hatt den utdannelsen i boks i år, om jeg hadde fått hjelp.

Men jeg tror jo ikke at alle med utdannelse er smartere enn meg, og omvendt.:)

Tatt i betraktning at svært mange gråter seg i søvn når eksamensakarakterene deles ut, siden de var så sikre på at de hadde gjort det bra, og mange klassekamerater var enige i at deres forståelse hørtes god ut: Uten utdannelse kan du ikke nødvendigvis vite om du faktisk har forstått det du har ervervet deg av kunnskaper og begrepsforståelser korrekt...

Uten utdannelse har du ellers ikke mulighet til å trekke sammenliknende konklusjoner om dette temaet overhodet, siden du ikke vet hva du eventuelt hadde lært og tenkt etter å ha utdannet deg...

Jeg er forrseten nyskjerrig på hvordan du har fått målt din IQ til 130? Om det er riktig vitner det i så fall om et godt utgangspunkt for utdannelse :).

Men innlegget ditt bærer uansett dessvere preg av logiske brister om området utdannelse og mennesker generelt,og det vitner ofte mer om arroganse og fordommer enn nettopp høy IQ...

JEG er så glad for at jeg gikk på og tok utdanning når jeg hadde muligheten, altså etter vgs, og før det ble familie, hus og utgifter. Jeg ville ikke hatt den muligheten økonomisk i dag dersom jeg ikke tok utdannelse.

"Og jeg har en IQ målt til 130", ja sikkert. Hvis det er en slik gratis nettest du referer til, så er det ganske klart at IQ'en din overhodet ikke er i nærheten av 130 ;)

Det vil alltid være smarte mennesker uten utdanning, og dumme mennesker med utdanning. For meg handler det å ta en høyere utdanning om mestring, tilegne meg hinsides mye kunnskap og selvsagt ha en godt betalt jobb etter endt utdanning. Er så glad jeg går på skolen, selv om det er tøft.

Her handler det om å ta utdanning for å realisere seg selv, ha nye mål underveis ( har man bachleor, tar man master og går videre på doktorgrad osv) Og sist men ikke minst, være i stand til å forsørge ungene og beholde huset om jeg skulle bli alene!

Men alle i samfunnet har sin plass, og ikke alle er lagd for å gå mange år på skole, sånn er det bare:) Først å fremst handler det nok om selvrealsiering for de fleste, så kommer det nok an på mye underveis, hvor flink man er på skolen, hvor mye gjeld man har fra før, hvor tidlig man fikk barn osv.

Jeg opplever ikke at folk er sjalu, foruten DIB da som er et underlig forum der janteloven ligger løst og ingen må komme å tro de er noe bedre enn alle andre, dessuten er det viktig å ta hensyn til hva omgivelsene tenker å tror om deg!

Jeg kan si at jeg nok er del ulik de fleste her inne, da jeg til tross for en utrolig vanskelig og traumatisk oppvekst har klart meg utrolig bra her i livet :)

Jeg har faktisk ikke opplevd at folk er sjalu på meg fordi jeg tar høyere utdanning?? Venner og bekjente av meg er fornøyd med sitt valg. Har alt fra frisører, snekkere og master studenter i min vennekrets. Dessuten hvis de vil kan de jo ta høyere utdannelse senere hvis det er viktig for dem.... Nei har aldri opplevd misunnelse angående det gitt;)

Med fare for å gjenta meg selv fra tidligere, de eneste som bryr seg nevneverdig med status, og da også gjerne titler, er de som ikke har særlig mye å fare med.

Når du i tillegg begynner innlegget ditt, HI, med å skrive harselere(av alle ord) feil, blir det bare komisk.

Jeg er ikke sjalu på de som har utdanning, selv har jeg ikke funnet ut hva jeg vil studere, selv om jeg har prøvd meg på tre forskjellige studier. Så nå jobber jeg heller, og studerer livet! :)

Nei, er ikke SJALU på de med utdanning. Det ville vært veldig, veldig rart.

MISUNNELIG derimot, det kan jeg ta meg i å være. Skulle ønske jeg hadde prioritert annerledes da jeg var yngre.

Men, har en ok jobb der jeg tjener like mye eller mer enn mine kollegaer, så skal ikke klage. Begynner på utdanning snart:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...