Gå til innhold

morkake som ligger lavt..noen andre??

Anbefalte innlegg

var på ul idag og fikk vite at morkaka ligger foran og lavt.dekker ikke "utgangen" nå,men skal tilbake for å sjekke i uke 28.noen andre som har hatt det?hvordan har det gått isåfall??håper jo på en naturlig fødsel denne gangen og,men er redd det ikke blir sånn...vet jeg må prøve å ikke tenke på det,men klarer det ikke akkurat nå.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143601373-morkake-som-ligger-lavtnoen-andre/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Trollmor og trollungene ♥

Jeg hadde det i mitt forrige svangerskap, og den forble slik gjennom hele svangerskapet. I tillegg ble barnet liggende i tverrleie, så jeg hadde dessverre ikke noe valg når det kom til keisersnitt.

Vet ikke om det er vanlig at morkaken flytter seg, men håper du får en vaginal fødsel!

Det er ikke uvanlig å få den beskjeden på ordinær UL, jeg gjorde også det - min var delvis forliggende. Jeg var på kontroll i uke 32, og da hadde den trukket seg godt opp og helt bort fra åpningen - og det skjer med de aller fleste.

Så det er ikke noe å bekymre seg for før du evt får beskjed om at det fortsatt er et problem et par mnd før termin.

Fra http://nhi.no/foreldre-og-barn/svangerskap-og-fodsel/sykdommer/forliggende-morkake-placenta-previa-2650.html

"Ved ultralydundersøkelse før uke 20 i svangerskapet er morkaken forliggende hos 5-6% av de gravide, mens knapt 1% har forliggende morkake ved termin. Dette er fordi morkaken trekkes opp og bort fra livmoråpningen ettersom livmoren vokser og den nedre delen tøyes."

Fra http://snl.no/.sml_artikkel/forliggende_morkake

"forliggende morkake, placenta praevia, morkake som helt eller delvis dekker den indre mormunnen. Tilstanden forekommer ved 0,5–1 % av alle graviditeter. Ved ultralydundersøkelse tidlig i svangerskapet viser det seg at morkaken ofte ligger lavt i livmoren. I de fleste tilfeller vokser livmoren slik at morkaken etter hvert kommer vekk fra livmorhalsen."

Annonse

Min lå nede og forann , og derfor fikk jeg ny ul i uke 32. Den flyttet seg opp og er nå ikke i veien i det hele tatt. Leste at det er 5 % av gravide som opplever morkake som ligger forann åpniong og at bare 0,5 % av de igjen ligger forann ved termin. Så sjansen for at den fortsatt er i veien når du skal føde er svært liten. Lykke til !

Hm, jeg var på en sjekk ang. noe annet for noen dager siden, og fikk da vite at morkaken ligger veldig lavt. Jeg er i uke 32. På den ordinære UL i uke 20, fikk jeg ikke beskjed om at den lå lavt, da fikk jeg bare vite at den lå foran (anterior), men altså ganske normalt, og ikke langt nede. Nå var den plutselig langt nede, og baby fortsatt i seteleie, muligens fordi han dyttes opp av morkaken.

Skal til oppfølgings UL på mandag (egentlig for noe annet det også), men de skal da undersøke nærmere, om den blokkerer eller delvis blokkerer fødselsåpning. Er i siste fase av vurdering for å få KS (grunnet dramatisk fødsel forrige gang), så om den blokkerer så er det ikke noe jeg bekymrer meg veldig for uansett.

Lykke til da jenter! Håper morkakene flytter seg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...