Hilko Skrevet 21. september 2011 #1 Del Skrevet 21. september 2011 Hvordan samkjører/fordeler dere økonomi? Vi leier foreløpig men er ute etter å kjøpe hus. Har en datter på 6 måneder, og jeg tjener ca 14000 (i 80% stilling), mens han tjener ca 19000 (i 100% stilling). Mulig jeg har et høyt forbruk på mye "tull", men jeg sitter ikke igjen med noenting i slutten av måneden, og da har jeg ikke klart å spare 5 øre. Det jeg ikke skjønner er hvordan folk klarer å ha huslån på 2 mill osv, og samtidig ha billån og opptil flere barn ++ Vi vil jo i utgangpunktet fordele alt på 2 men det går jo ikke iom at jeg tjener såpass mye mindre enn han. Så jeg bare lurer på, hvordan gjør dere det? Hva er deres faste utgifter ca i mnd osv. Lever dere etter budsjett? Hvor mye bruker dere på mat i mnd for eksempel? Hva burde et par med en liten baby klare seg på i mnd? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143600896-utgifter-i-forhold-til-bolig/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sekretøsa Skrevet 21. september 2011 #2 Del Skrevet 21. september 2011 Jeg tjener 15000(80%) og han tjener 27000. Vi setter inn all lønna på regningskontoen, og fordeler pengene deretter. Har sparekonto, matkonto og budsjettkonto. Bruker ca 6000 i mnd på mat. Har forøvrig lån på totalt 3.2 mill Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143600896-utgifter-i-forhold-til-bolig/#findComment-143601039 Del på andre sider Flere delingsvalg…
mamman til to gutter Skrevet 21. september 2011 #3 Del Skrevet 21. september 2011 Vi tjener mer enn dere og har dermed mer penger å betale lån med (vi har ca 2,4mill) og fortsatt penger igjen til å spare. Vi har det sånn at selv når begge jobbet fullt tjente mannen min mye mer enn meg. Vi ble enige om når vi kjøpte hus sammen at vi skulle gå for helt felles økonomi. Uten det hadde vi måttet ta hensyn til min inntekt når vi valgte hvor stort lån vi ville ha og som et par som planla barn, var det for oss veldig rart å skulle ha dine og mine penger og ikke felles. Nå har vi i tillegg valgt at jeg skal jobbe deltid for å få dagene til å gå opp. At jeg jobber deltid er delvis fordi det er jeg som trives best med det og delvis fordi inntekten hans er såpass mye høyere enn min at vi ville tapt mye penger på at han skulle gjort det. Det at jeg jobber deltid gjør jo at dagen vår tilsammen går opp, så det skal jo også "gå ut over begge" like mye og det ville vært enda rarere at vi ikke skulle hatt felles økonomi. Vi er ikke veldig flinke til å lage budsjett, så kan ikke hjelpe deg så mye der, men det jeg har gjort er å gå gjennom regningskontoen vår som vi betaler alt av regninger fra, da har jeg fått veldig god oversikt over hva vi betaler til hva der. Når det gjelder matbudsjett har jeg ikke oversikt i det hele tatt på hva vi bruker, men jeg har stadig en plan om å ta vare på alt av kvitteringer en periode for å se hvor mye vi bruker og hva vi faktisk kjøper av nyttige og mindre nyttige ting. Da er det også lettere å se hva man kan kutte ned på. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143600896-utgifter-i-forhold-til-bolig/#findComment-143601108 Del på andre sider Flere delingsvalg…
fjellgeita♀09 ♂10baby14 Skrevet 21. september 2011 #4 Del Skrevet 21. september 2011 Vi tjener litt mer enn dere og har et lavt boliglån da vi bor på en liten og billig plass. Men likevel går mye av lønna til å betale tidligere gjeld, pluss to billån. Vi er avhengig av to biler når vi har 3 mil til jobben og vi jobber turnus begge to. Og det finnes ingen kollektivtrafikk. Vi har en stk gammel bil fra 1996 eller noe, pluss en nyere bil (2007 modell). I tillegg til billån og forsikring, kommer veiavgift, vedlikehold og reparasjoner. Blir dyrt når man har to biler. Vi har et byggelån på 200 000 som vi betaler på, men regner med at taksten stiger en del på huset, slik at vi kan bake inn byggelånet. Det vil minske utgiftene vår per mnd. Vi får også inn 1800 kr i barnetrygd. Har to barn på 9 mnd og 2 år. Når man er i en etableringsfase slik som oss, som tok opp litt lån da vi var fattige studenter og kanskje litt sløsne, ubekymrede ungdommer, så er det klart det slår tilbake på oss nå. Det er ikke farlig mye, men det merkes da det ikke er ett lån, men mange smålån. Kanskje får vi bakt disse også inn i huslånet hvis taksten blir høy nok. Dessuten går det penger når man kjøper hus og pusser opp og skal kjøpe alt inventar til huset, pluss to barn som vokser fort ut av klær og at vi ikke har vært så lur å kjøpt alle klær i nøytralt slik at det kan gå i arv. Snart vil de være ca. like store i størrelse og da må begge få nytt utstyr istedet for at det arves. Så her er det ikke slik at det flommer over av penger akkurat når faste utgifter er betalt. Men vi fordeler utgiftene så likt som vi klarer og vi betaler alle faste utgifter samme dag som lønna kommer, slik at det ikke hoper seg opp med ubetalte regninger til neste mnd. Da ser vi også lett hva vi har å klare oss på resten av mnd. Kan vi sløse litt, eller må vi stramme inn? Tror mye handler om hvor man er hen i livet. De som har vært etablert lenge har nok fått en mye mer stabil tilværelse økonomisk. Spesielt hvis de var godt etablert før de fikk barn. Og kanskje tjener dere også litt mindre enn snittet? Men på en annen side, så er det noen "Luksusfellen" folk ute og går. Det var jo en nyhetssak nettopp om at mange nordmenn har store kredittlån. Noen lever kanskje over evne, slik at det virker som om de har veldig god råd Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143600896-utgifter-i-forhold-til-bolig/#findComment-143601245 Del på andre sider Flere delingsvalg…
fjellgeita♀09 ♂10baby14 Skrevet 22. september 2011 #5 Del Skrevet 22. september 2011 Og jammen tar de ikke opp temaet på God Morgen Norge idag. Nordmenn har rekordhøy gjeld (privat gjeld) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143600896-utgifter-i-forhold-til-bolig/#findComment-143601630 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Huldretussa ' en av hver sort' Skrevet 24. september 2011 #6 Del Skrevet 24. september 2011 Hvor mye betaler dere i leie per mnd slik det er nå da? man må jo kunne unne noe til seg selv av og til, men hvor mye er jo avhengig av hva man har igjen etter faste utgifter og evt litt sparing. Vi tjener omtrent det samme som dere, men har lån på kun 1mill til bolig + ca 700 000 i studielån til sammen. Vi handler dagligvarer til ca 6000 i mnd (to voksne + 1åring og 3åring) )og noen tusenlapper til bil (har to biler). Vi går stortsett i pluss hver mnd. Hadde blitt trangt økonomisk om vi skulle doblet boliglånet.. Da måtte 1bil bort, ingen utenlandsferier og strenge budsjett i hverdagen. Vi drømmer om større bolig, men det får bli til jeg er ferdig utdannet og i fast jobb... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143600896-utgifter-i-forhold-til-bolig/#findComment-143609764 Del på andre sider Flere delingsvalg…
lille sprelle Skrevet 24. september 2011 #7 Del Skrevet 24. september 2011 Regner med at det er etter skatt du henviser til nå. Når du får lån og dermed også begynner å betale renter, blir skatten lavere. For å få en skikkelig overblikk. ta vare på alle kvitteringer og lag regnskap et par måneder. Da ser du "slukene". Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143600896-utgifter-i-forhold-til-bolig/#findComment-143609922 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ellen-propellen Skrevet 25. september 2011 #8 Del Skrevet 25. september 2011 Vi setter alle pengene våre inn på felles konto og fordeler derfra til matkonto og eget forbruk konto.det er ikke mye igjen til fjas i starten,men fra år 2 ble det bedre. Vi har totalt 35 000 inn hver mnd, lån på 1.3. Vi sparer en 50 000 i året som går til vedlikehold på huset. Men vi bruker lite penger på tøy,sko ol til oss selv. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143600896-utgifter-i-forhold-til-bolig/#findComment-143610943 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå