Gå til innhold

Kollega med snart 4 barn og mann påstår at de bruker kun

Anbefalte innlegg

2000 kroner på mat i måneden og at det er helt normal husmannskost, det er vel ikke mulig?? Hun mente vi måtte handle mye luksus om vi brukte ca 1500 kroner i uka på mat, handler stort sett på coop obs og noe hos spar siden de har fersvare.

Fortsetter under...

Det går jo ikke.. Vi kjøper fornuftig (rema 1000) middager for hele uka og buker 1500. Da er brødmat/pålegg, bleier, såpe, toalettpapir etc også inkludert. Og litt lørdagssnop og brus;)

Forrige mandag handlet vi for 1500 kr, og det skal godt gjøres at vi må på butikken for å handle noe annet enn brød og melk igjen på hvertfall enda en uke. Men, 2000 kr syns jeg kanskje var litt undervurdert, ja.

Annonse

Hun regner kun ren mat i så tilfelle. Ikke dopapir og alt sånt. Ingen vaskemiddel eller noe.

Og jeg tror hun bare skryter, samme hva de spiser. Da er det kneipp, fårepølse og vann til de fleste måltid... Smør sa du? Nei, det blir for mye.

Jeg har også fire barn og her går det f.eks 12-14 brød i uka, og alle brødskivene skal jo ha pålegg. Alle ungene skal ha tilgang på frukt hver dag og de skal gjerne ha en yoghurt også.

Så er det melk, litt frokostblanding, kjøtt, fisk, fugl, salat, grønnsaker, pasta, ris og poteter.

Vi regner også med vaskemidler, dopapir, bind, bleier osv i matbudsjettet.

Vi lever overhodet ikke med luksusmat, men med vanlig sunn norsk mat handlet på Rema og Rimi.

Budsjettet lyder på 10.000 til 12.000 i måneden...

Samma gjelder her. Vi er to voksne og 3 barn på 12-16 og 18 år her i huset, og handler selv for 3000-3500 kr i Sverige hver mnd.

Så kommer det andre i tillegg her hjemme, så budsjettet er nok 6000 ++.

Og blir noen kr extra siden vi bestiller take away innimellom.

Så den lave sumen tror jeg hu jammen lyver på seg.

Da jeg og mannen min var alene brukte vi cirka 900 kroner i uka på mat. Med ett barn har det økt med et par hundre kroner. Men dette er medregnet snusboksene til mannen, chips og brus, så vi kunne ha brukt litt mindre.

Helt vanlig husmannskost klarer de fint på 2000,- pr mnd. Ekte husmannskost var ikke mye å skryte av. Det var vanlig med grøt, kokt på vann to ganger om dagen, kjøtt kansje en gang i uka og da billige stykker, skulle man ha grønnsaker var det stort sett ting som hodekål, gulrøtter, kålrot og muligens neper osv.

Likevel kan det ikke ha vært sånn at de gikk ned i vekt hver bidige uke. De hadde nok tilgang til melk, ost og smør, poteter og kanskje fisk.

Egentlig lurer jeg litt på hvordan folk overlevde før poteten kom, men på den tida var det mye mer vilt i skogen enn det er i dag.

Tja...Jeg er ikke helt uenig faktisk.

Hvis man regner bare mat..så er det faktisk godt mulig.

Jeg kjøpte middag for 3 uker på mandag. Det kostet meg i overkant av tusenlappen. Handlet på Rema. Valgte bare "normale" merker. Da består middagene av 2 fiske-retter,2kjøttretter og 2 kyllingretter i uka. Den siste retten kan være litt forskjellig.

Vi må jo supplere med melk,og litt pålegg..men hos oss går det lite brød. Spiser musli og havregrøt til frokost/kvelds..eventuelt knekkebrød. Vi har et veldig lavt matbudsjett..men hygieneartikler kommer utenom. Men vi handler jo ikke såpe,tannkrem,sjampo osv hver måned heller

Annonse

Klart det er mulig. Spesielt hvis barna går i barnehage og får frokost, lunch og ettermiddagsmat der. Og man ikke bruker penger på juice, saft, brus, snop, tobakksvakrer, alkohol osv osv.

Men det blir nok mye billig kneipbrød, lite variert med frukt og grønt, lite ordentlig fiske- og kjøttmat osv. Men man overlever jo på kneip, makaroni, og fiskegrateng til 10 kr også......

Vi er en familie på 5 og vi bruker 5000 kr på husholdning hver måned. og da er både mat og andre husholdningsartikler inkludert.

Det var faktisk ikke så uvanlig at de sultet ihjel, spessielt ungene. Mange husmenn hadde en ku slik at de hadde tilgang på melk deler av året, men mange levde på en sultemeny.

Min bestefars onkel frøs for eksempel ihjel da han var omtrent 6 årgammel, i sin egen seng på husmannsplassen. Foreldrene hadde ikke penger nok til både mat og ved.

Husmenn hadde ofte heller ikke så ofte jaktrett, selv om en del hadde det. Det var et beintøft liv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...