Gå til innhold

Burde jeg kontakte barneværnet??

Anbefalte innlegg

Jeg har ett barn som går i 3 klasse. H*n klager på ei jente i klassen, h*n sier det stinker av denne jenta, det lukter tiss av henne, hun går uten truse under skjørtet, og i dag hadde mitt barn sett skrittet til denne jenta fordi hun hadde et kjempestort hull i skrittet på Strømpebuksen og hadde kort skjørt på seg. Mitt barn sier og at denne jenta er den eneste i klassen ( 3 klasse) som ikke kan alfabetet hun kan da selvsagt ikke verken lese eller skrive... Hun kan bare kjempefå bokstaver sier mitt barn...

Ingen av de andre barna i klassen vil leke med henne, da alle sier det stinker av henne.

I går, på sfo, hadde en voksen mått dusje henne!

Jeg veit at barneværnet har vært i kontakt med denne familien før, burde jeg ringe igjen???

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143599901-burde-jeg-kontakte-barnev%C3%A6rnet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kanskje jenta har tissefeil? Enten ubehandlet, eller ikke klarer å holde seg/glemmer å gå på do. Kanskje skvetter hun i trusa, og derfor tar den av. Kan være flere ting. Ville nok først kontaktet helsesøster og skole, før bv.

Jeg tar det jo som en selvfølge at skolen har tatt tak i forhold til denne jenta, satt i gang tiltak, kontaktet barnevernet osv.

Men om det er så at læreren forsømmer sin plikt burde du absolutt si ifra. Er jo egentlig bare å ringe å si at siden det er så synlig og tydelig for alle at denne jenta har det vanskelig regner du med at de allerede har henne under vingene sine, men siden du ikke vet det tør du ikke annet enn å si ifra. De kan selvfølgelig ikke fortelle deg om hun allerede er i systemet, men din bekymring vil legge seg til de andre de evt har fått og forsterke saken hennes. Hun trenger jo tydeligvis hjelp.

Nei. Du skal ikke kontakte barnevernet basert på hva barnet ditt sier om et annet barn. Og hvordan vet DU at de måtte dusje henne på sfo?? Om det er et problem regner jeg med skolen ordner opp i det. Jeg ville aldri meldt en familie til bv basert på hva min 3. klassing sier om en annen.

Annonse

Barnevernet er der for å hjelpe barnet og dette barnet trenger åpenbart hjelp. Det er tragisk at ingen har reagert tidligere.

At hun går i tredje klasse og ikke kan lese eller skrive og at hun utstøtes andre barns lek viser at denne jenta trenger hjelp.

La hensynet til barnet og ikke foreldrene telle mest.

Jeg veit at hun er/har vært i bv fordi jeg ringte en gang for to år siden. Jeg kontaktet først læreren hennes og fortalte grunnen til at jeg vurderte å ringe bv, og læreren ba meg ringe! Da ringte jeg pga noe denne jenta selv hadde fortalt meg... Læreren sa: det du forteller meg nå, er en liten del av den store helheten, vær så snill å ring å fortell hva hun har sagt til deg"

Jeg veit de dusjet henne, for mitt barn sa det til meg da jeg hentet h*n på sfo, fortalte h*n meg det mens det sto en voksen der og den voksene nikket bekreftene... Det kan høres ut som om mitt barn bare sladrer og snakker stygt, men h*n forteller dette fordi h*n oppriktig syntes synd på denne jentea. Jeg har sagt at om de merker at hun ikke har noen å leke med, kan ko de være snille å leke med henne. Mn h*n sier de har prøvd flere ganger, men det lukter så vondt at de klarer ikke...

HI

Hva i all verden - står ansatte der å nikker bekreftende til slikt?? Det har de ikke lov til!!! Det kan du godt melde fra om. Skolen tar seg av jenta. Om det er noe så er det allerede tiltak på henne. Her var det en gutt som luktet som avføring, mange reagerte. Ikke kunne han lese skikkelig og var veldig utagerende. Mange tenkte foreldrene med en gang - gutten hadde en sykdom som gjorde dette, lærerne hadde ingen rett til å informere noen om den og måtte derfor tie. Alt er ikke nødvendigvis som du tror. Og jeg reagerer forøvrig sterkt på mødre som spør HER INNE om de skal melde til barnevernet og ikke engang kan skrive det riktig. Jeg tar det ikke seriøst her inne overhodet for det er så mye mas om det.

Ja, det burde du, men du burde også være veldig klar på at dette er noe ditt barn har fortalt deg.

Du burde kanskje også ta din bekymring opp med skolen, men ikke forvent at skolen kan gi deg noe informasjon om saken, ei heller om BV i det hele tatt er i bildet.

19:24:

Nå tror jeg ikke du ser hele bildet.

Læreren kan ha bedt HI om å si ifra til BV fordi det er bedre den jenta har fortalt noe til forteller det direkte til BV og ikke gjennom en 3. person. Skolen har kun meldeplikt til BV (og kun i alvorlige tilgeller), ikke opplysningsplikt.

Annonse

Det er klart du skal melde fra til barnevernet!!!

Dersom man tror et barn utsettes for omsorgssvikt skal du selvfølgelig kontakte barnevernet- Det blir så deres oppgave å vurdere om det virkelig er et tilfelle av omsorgssvikt eller ikke. Forhåpentligvis tar du feil, men det det er helt forkastelig å bare lukke øynene for et barn som lider. Det kan du bare ikke ha på samvittigheten.

Rystende å lese de svarene du får som mener at man ikke skal kontakte barnevernet i slike saker..

Læreren hennes ba meg melde fra fordi det hun sa til meg, sa hun utenfor skolen. De hadde også lagt inn bekymringsmelding, hun mente at dey jeg sa vulle gjøre saken sterkere.

Men jeg var og ett barneværnsbarn... En lærer ringre å la inn en bekymringsmelding på meg, de besøkte mamma og meg og hadde absolutt ALL grunn til å lage en sak av det. Men det gjorde de ikke, de henla saken. Helt til moren til ei venninne av meg la inn en mrlding, da ble det sak..., så selv om jeg vet at de allerede har lagt inn melding, så veit jeg jo ikke om det fremdeles er en sak hos de...

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...