Gå til innhold

Lufter navn for dere jeg ;)

Anbefalte innlegg

Tror jeg har landet på et par navn jeg liker, men de er ganske spesielle. Hva synes dere??? (be nice... ;) Har litt spesielle navn til de to andre her også, til her på bygda å være, så må passe litt sammen også (Jardar Elias og Eir Sofie).

Eller så er jeg åpen for forslag også :)

Jentenavn: Ilja Christiane (Har vært inne på Imber også, men det liker ikke mannen så godt, så tror vi har landet på Ilja)

Guttenavn: Eythor Evander (bestefar het Thorvald så hadde vært litt gøy å bruke å oppkalle litt)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143599724-lufter-navn-for-dere-jeg/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Først og fremst er Ilja et guttenavn, så det ville jeg styrt unna ;) Hva med Lilja, Silja eller Milja isteden? Gitt navnene til søsknene synes jeg absolutt at Christiane burde skrives Kristiane. Det passer mye bedre :)

Imber likte jeg, men det passet egentlig ikke til søsknene. Eythor har jeg ikke hørt før, og likte det egentlig ikke, MEN det passer fint til søsknene. Evander blir veldig kræsj til Eythor, så jeg ville funnet et annet navn å bruke til evt.

Annerledes-navn er moro :)

Gjest Hercule Poirot

Eythor er i alle fall brukt på Island, og er et navn med tyngde og innhold, synes jeg. Evander er minst like pinglete, om ikke enda verre, enn Leander og bør puttes aller nederst i søplebøtta. Dessuten fullstendig kræsj med Eythor.

Ilja er guttenavn for meg, mens både Vilja og Silja er ganske så fine. Vilja Kristine blir fint, Kristiane er tuuuuungt... Og bruk K, er du snill...

Takk for respons :)

Ilja er faktisk både gutte- og jentenavn, og passer best som jentenavn synes jeg da ;)

Christiane er etter morfaren til mannen, Christian, så den blir stående. (pluss litt dårlig assosiasjoner til Kristian med K...)

Eythor er islands ja :) Liker norrøne og islandske navn :) Mest guttenavnet jeg er usikker på.. Noen forslag???

Annonse

Ilja er et guttenavn for meg også.

Christiane er greit nok - ikke min favotitt, men det spiller jo ingen rolle.

Eythor - vel, det er jo veldig islandsk da, men greit nok.

Evander - grusomt, harry, pinglete.

Hva med

Frigg Christiane

Freyja Christiane

Iril Christiane

Iris Christiane

Eilif Thorvald

Thor Eivind

Ilja var kjempefint.. (passer best på jente - blir alt for feminint til gutt), passer også veldig godt sammen Christiane - og sammen søsknenes navn :)

Ellers er også Vilja og Lilja fine navn..

Eythor likte jeg ikke, alt for spesielt for min smak!

Eythor er et islandsk navn... På islandsk er ey=øy. Eyjafjallajökull betyr for eksempel øyfjellsisbre. Jeg synes dere bør bruke den "tilsvarende" norske formen. Øystein er Eystein på islandsk.. Eythor ville på godt norsk bli Øytor. Vi har ikke th-lyden som de har på islandsk, men om du vil kan du jo skrive det Øythor...

Jeg syns foresten Ilja var nydelig til jente, det er et navn som fintkan brukes på jenter som gutter.

Jeg syns at Ilja Christiane ble litt for tungt. Det ble litt dårlig flyt, for lett foran og for tungt bak... Om du skjønner.

Men hvis dette skal være oppkalling, hva da med

Ilja Christine

Ilja Christina

Ilja har jeg ikke hørt om. Fint navn, dog. Samme med Christiane. Enig med mannen din om Imber.

Eythor og Evander blir for spesielt for meg, ikke spesielt begeistret for de navnene, men så er det ikke meg som skal velge da. Mulig du vil bli nødt til å stave Eythor for andre i fremtiden. Evander høres hjemmesnekra ut, på linje med Cassander.

Annonse

Jeg likte ikke Ilja og det har kanskje først og fremst å gjøre med at jeg er vant til at det er et guttenavn. Christiane er fint.

Men hva synes du om

Iris Christiane

Silja Christiane

Det er jo også litt spesielle og uvanlige navn, som jeg synes er litt i samme gate?

Jeg er enig med andre her om at Eythor og Evander ikke passer så godt sammen. Får litt Ringenes herre-følelse.

• 3 uker senere...

Syntes Ilja var fint jeg, høres ut som et jentenavn. Er enig i at Christiane er litt tungt, men synes det er fint og synes kombinasjonen Ilja Christiane er ganske bra :)

Synes Eythor blir litt tungt på norsk, men er absolutt for originale navn. Er også enig i at Evander ikke passer.

Ilja Christiane liker jeg ikke. Ilja er ikke fint. Christiane er jeg heller ikke glad i. Litt tungt og ikke så fint. Hva med Kristine, Kristin eller Kristina?

Eythor Evander liker jeg heller ikke dessverre. Eythor var egentlig litt stilig. Thorvald/Torvald er så utrolig flott og stødig! Velg det :)

Ilja Christiane liker jeg ikke. Ilja er ikke fint. Christiane er jeg heller ikke glad i. Litt tungt og ikke så fint. Hva med Kristine, Kristin eller Kristina?

Eythor Evander liker jeg heller ikke dessverre. Eythor var egentlig litt stilig. Thorvald/Torvald er så utrolig flott og stødig! Velg det :)

• 1 måned senere...

Ilja har eg ikkje hoyrt paa verken menn eller kvinner saa svaret mitt er kun basert paa lyd og kva eg syntes passer oten assosiasjonar til personar av noko kjoenn.

Nydelig til ei jente, heilt fantastisk, og super over the top feminint til ein gutt. maa sei at eg kanskje syntes at 6 stavelser er akuratt ein for mange, blir veldig langt naar heile namnet blir sagt med etternamn og det heile... men sidan det er oppkalling forstaar eg. syntes fortsatt det er kjempe fint=)

Eythor og Evander syntes eg begge er svaert flotte namn som eg ikkje har hoyrt om. Syntes kanskje det blei litt mange E'ar. Andre forslag er Isak Evander og Eythor Andreas. dess meir eg tenker paa det dess betre liker eg ogsaa Eythor Evander=)

Det er saa kjekt at folk vaager aa vere saa kreative med namn. Alle folk er forskjellige saa ideelt sett skulle det vert like mange namn som personar=)

Maa ogsaa legge til at eg ikkje syntes Evander kommer under samme kategori som dei andre -ander navnene, krissander carosander, er litt for spesielle, leander er for feminint. Evander er kjempe stilig og eg syntes ikkje at det er feminint i heiletatt, men fortsatt eit nytt og spennande namn=) (begge dei guttenamna blir nok lagt til lista mi;) kvar for seg vel aa merka)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...