novembergutten:) Skrevet 21. september 2011 #1 Skrevet 21. september 2011 Sto v kassene til lindex idag med noe babytøy til minsten, vanskelig å ikke kjøpe noe, når de har fått inn så mye fint newborn tøy! damen i kassa så på meg og sa at " nei, nå er det ikke lenge igjen tenker jeg!?" også fortsatte hu med : "siste innspurt dette tenker jeg?!", og ja, nå er det i grevens tid eller?!" og "venter nok veldig nå?!".. Alt dette rakk hu si bare idet jeg sku betale varene og at hu la det i posen for meg.., poengene er at hu va heelt fremmed for meg!, selv om det ikke hadde hjulpet at hu va ei venninne av mamma engang!, og jeg har termin 25(!) november, dvs 9 uker igjen:-( , så ble så sjokket over at det var litt veel mye på en gang at jeg rakk bare smile tilbake( da jeg er så høffelig som jeg er...) huttemegtu, var dette "rett" av damen? Og har jeg mulighet her te å si noe tebake??:-/ litt sent nå, men gnuer på dette enda.. HORMONER??:-(
jontob Skrevet 21. september 2011 #2 Skrevet 21. september 2011 Huff, hehe henne rakk å si mye ja :-D Mamma ringte meg for to dager siden og lurte på om jeg hadde kjent noe enda. Har riktignok termin 4 oktober, men vent til jeg er godt på overtid... Måtte ringe tilbake litt senere og si i fra at henne kan ikke begynne enda :-D
Lille diamant Skrevet 21. september 2011 #3 Skrevet 21. september 2011 Er utrolig hvor mange kommentarer en gravid dame skal tåle! Jeg fikk spørsmål om når jeg hadde termin av bibliotekaren (en mann)her for noen uker siden, og når jeg svarte 9.november, så utbrøt han: "nei er det såååå lenge til, jeg som trodde du var dagsventende!!" grrrr....da bare smilte jeg fint og gikk...gikk flere dager før jeg kom over den ja.. Så kan vel si meg enig med deg at slike kommentarer ikke er ok, og spesielt ikke av helt fremmende mennesker! Har ikke sagt noe tilbake selv, men mener det må være lov å komme med ett litt forfriskende svar dersom vedkommende tar helt av...og det synes jeg hun i butikken gjorde ja! Men at det er hormonene våre som løper litt løpsk, er jeg ganske sikker på...hehe. Men må da gå an å bruke sunn fornuft selv om man snakker til en gravid kvinne...tror ingen liker at fremmede kommenterer kroppen deres..
mom-to be Skrevet 21. september 2011 #4 Skrevet 21. september 2011 Jeg hadde en lignende opplevelse på en matbutikk..utrolig irriterende!! Jeg blir skikkelig flau & satt ut når folk begynner å kommentere kroppen min og spørre meg ut om alt mulig,altså fremmede folk! Selv om vi har mager som vokser & naturligvis blir lagt litt ekstra merke til,så er vi jo de samme personene for det..Det skjer ikke en automatisk modning av åpenhet og lyst til å legge ut om seg selv til fremmede, selv om man blir gravid... Selv om folk bare mener vel,er det irriterende..Man får bare overse kommentarene til de man ikke kjenner, vi har ingen plikt til å svare på personlige spørsmål fra fremmede folk.
idagravida Skrevet 21. september 2011 #5 Skrevet 21. september 2011 Kunne ikke vært mer enig. Ei fremmed dame sa til meg her om dagen: "Sikker på at det ikke er tvillinger inni der? HA HA HA!" Jeg ble jo kjempebekymret og spurte legen min da jeg var der i dag, men hun målte magen og konstanterte at den var helt normal og faktisk akkurat på den grønne streken! Tror det er mange som glemmer at man faktisk skal ha stor mage og hvor stor den blir! Tydeligvis mange som ikke har peiling!
Mamma 04 06 + novemberbaby Skrevet 21. september 2011 #6 Skrevet 21. september 2011 Jeg får også høre daglig om hvor stor mage jeg har, utrolig irriterende! Jeg har fortsatt 7 uker til termin......
Linella75 Skrevet 21. september 2011 #7 Skrevet 21. september 2011 Hei Jeg har litt det motsatte problemet og det kan være like sårende. Jeg har liten mage og har vært på UL grunnet veldig lavt symfysemål (ligger godt under det grønne området). UL viste en helt normal baby, som tydeligvis har valgt å følge sin egen kurve. SIden jeg har ordentlig pærefasong med brede hofter ligger jenta mi laaangt ned i bekkenet. I tillegg er jeg ganske høy. Er i uke 30+0 nå og når folk sier ting som :" er du kommet sååå langt", "ser jo ikke gravid ut jo", "hvor er ungen?" osv så er det utrolig sårende. Parrerte en i dag som kom med en lignende kommentar. Jeg svarte:"Jeg ville sjekket ut den uregelmessige føflekken på nesa mi hvis jeg var deg". Han skjønte hintet. så... man er sårbar som gravid. Og bekymra. Derfor er det sers viktig at folk passer seg selv og heller sier ting som: "du ser godt ut" istedet for personlige kommentarer uten mening.
Lusketusk Skrevet 21. september 2011 #8 Skrevet 21. september 2011 Gravide er virkelig fritt vilt altså. Både med tanke på magestørrelse og vekt. Jeg synes ikke det er kult at fremmede spør meg hvor mye jeg har lagt på meg! Man må nok bare telle til ti og smile falskt. Og ja, gravide er kanskje litt ekstra hormonelle. Men det bør ihvertfall damer vite! Og derfor passe på hva de sier til en gravid!
Håper_og_tror Skrevet 21. september 2011 #9 Skrevet 21. september 2011 jeg har også fått mange ulike kommentarer fra kjente og ukjente. tror man bare må ta på seg det "falske" smilet og telle til ti jeg. Men en ting er jeg ihvertfall sikker på, og det er at ingen mener noe vondt med det de sier! enten har de aldri vært gravid selv eller så har de glemt hvordan det føltes. =)
vaskedama+♂ 09 og 11 Skrevet 21. september 2011 #10 Skrevet 21. september 2011 Jeg får stadig vekk spørsmål om det er 2 stykker inni der. Blir jo til at jeg legger mitt eget speilbilde for hat når jeg ser hvor stor magen er. Ja, jeg er stor, og ja, det er andre gang på 2 år jeg er gravid. Så tror det er normalt at man er større da. Blir litt deppa jeg.. Ligger forøvrig midt på den grønne streken på symfysen..
Cado1 Skrevet 22. september 2011 #11 Skrevet 22. september 2011 Huffda, kan trøste deg med at en helt fremmed dame kom bort til meg da jeg var på jobb og sa "oisann, du kan ikke ha lenge igjen?" Jeg svarte at jeg hadde 3 mnd igjen, og fikk tilbake "åja 3 uker ja:) " det var ikke noe kjekt og få høre:-/ Har fått utrolig mange komentarer og blikk fra fremmede nysjerrige mennesker, er så utrolig lei av det nå!!
beccis'en Skrevet 22. september 2011 #12 Skrevet 22. september 2011 Er så enig. Jeg var gravid med tvillinger og fikk MANGE kommentarer. Jeg lå så klart LANGT over symfysemålene og hadde stor mage. Jeg fikk kommentarer som jeg synes ikke du er så stor jeg, og de må være veldig små for å være tvillinger. Og der gikk jeg rundt med tvillinger som var mye større en gjnnomsnittet, og var tung og diger. Visste ikke hva jeg skulle svare til slutt. På slutten av svangerskapet var magen virkelig stor og tung, og jeg følte jo meg "kriminell" hvis jeg var ute å gikk blant folk. Da mange tydligvis mente at det ikke kunne være trygt!!!! Ehhhh?!? (jeg ble irritert over alle som stirret og pekte også jeg. Som de tror man blir døv og blind når man blir gravid også???)
Skrømti Skrevet 22. september 2011 #13 Skrevet 22. september 2011 Jeg synes det er kjekt med litt ekstra oppmerksomhet jeg! Det er ikke ofte i livet folk spør hvordan det går meg deg, og man kan svare akkurat det man føler. Det gjør ialleall jeg... ( hadde kanskje gjort det uansett da) Har fått lite kommentarer på magen og sånn, men jeg synes det er viktig , som ei sa, å huske på at det er ingen som mener noe stygt med det! Gravide kvinner er utrolig vakre, og vekker noe i oss alle tror jeg. Vær stolt av den kroppen du har! Hurra!
MammaAskepott Skrevet 22. september 2011 #14 Skrevet 22. september 2011 Rart med det, kor alle liksom har lov til å kommentere oss gravide. Ikkje enkelt når me har alle desse hormonene i sving i tillegg. Men beste er å ta det med ei klype salt. For 3 mnder sidan var eg 20% i jobb (SM). Jobber i interiørbutikk. Stod bak kassa og holdt på med mitt, da ein fremmed kunde spurte om det ikkje var på tide at eg gjekk heim? Jooo..var jo egentlig ferdig med arbeidsdagen da, tenkte eg. Men så klarte ho å spørre om det virkelig var lov å jobbe så lenge i dag?!?! Då skjønte eg kva ho meina. Svarte at Jaja, eg har ikkje termin før om 4 mnder, så det er da ei stund til permisjonen begynner. Dama vart rimelig raud i ansiktet, og forsvant innimellom nokon hyller ;-) Var stor nok før svangerskapet, så ikkje det kjekkeste når alt og alle skal kommentere kor stor eg er, og no er det vel like rundt hjørna, venter du tvilllinger osv!?!?? Finn ein glimrende kommentar og to som du kan "ta igjen" med ;-) Eller ikkje sei noko ...Alle er me forskjellige, og veks forskjellig.
30kg opp, 2,5kg baby ut.. Skrevet 22. september 2011 #15 Skrevet 22. september 2011 det verste synes jeg er å bane seg gjennom alle kommentarene ved levering og henting i barnehagen HVER dag!
FrøkenLykkelig og 2 søte små Skrevet 23. september 2011 #16 Skrevet 23. september 2011 Enig med deg som nevner barnehagen.. jeg skulle på foreldre samtale denne uken, hun jeg sku prate med med sa da : Jah, vi får vel forte oss å komme igang her, før det blir fødsel! Jeg er i uke 37, men.. noen ting trenger man virkelig ikke å si!
Edelweis Skrevet 23. september 2011 #17 Skrevet 23. september 2011 Folk eier ikke skamvett. Ei i bhg til mine barn kom til meg og spurte når termin var, da var jeg 20 uker på vei og hadde akkurat tatt sommerferie. slutten av oktober sa jeg. Ohooi, da er du stor ja, kan vel være fordi du er så brei fra før av det da! TAKK OG FARVEL! Det er det værste jeg har hørt. jeg er helt normalvektig og overhodet ikke brei til vanlig. så sitter hu der og er feit sjøl da. I går var det foreldremøte i bhg og alle måtte jo spørre hvor lenge jeg hadde igjen, 5 uker til termin i dag svarer jeg. ååånei, du kommer nok ikke til å gå så lenge med den svære magen. Nå skal det sies at magen min er mye mindre nå med gutten enn hva den var da jeg gikk med jentene. tror folk glemmer litt hvor stor mage man faktisk får under svangerskapet jeg. og at den vokser i rykk og napp!
lillemorell1 Skrevet 23. september 2011 #18 Skrevet 23. september 2011 Hehe, de mener det bare godt da
nyttårsprins Skrevet 25. september 2011 #19 Skrevet 25. september 2011 En venninne av meg var skikkelig irritert over alle kommentarene hun fikk om størrelsen på magen da hun var gravid. Så da neste mann kommenterte magen, og spurte når termin var; satte hun opp en fornærmende mine og svarte: "Gravid? Jeg er ikke gravid. Synes du jeg er tjukk?" Ansiktsuttrykket til vedkommende med spørsmål var visstnok priceless!!! Hehehehe... Tenkte jeg skulle bruke den der selv...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå