Gå til innhold

Trenger operasjon, men har blitt gravid!

Anbefalte innlegg

Jeg er 100% sykmeldt, og har vært det siden januar i år. Kontrakten på jobben jeg hadde har også gått ut, så er kategorisert som arbeidsledig. For å bli frisk må jeg ha en operasjon. For å få den operasjonen må jeg først ha utredning, ved innleggelse på sykehus og narkose. Denne skal jeg ha i høst.

Det er altså ingen fysiske bevis enda på at jeg må ha den operasjonen, før utredningen er utført, men kirurgen jeg er i kontakt med mener at jeg må det.

Nå ser det ut til at jeg har blitt gravid, noe jeg selvfølgelig er glad for :) Er veldig tidlig enda, så alt kan jo skje, men jeg lurer veldig på hvordan ting blir fremover, økonomisk. Jeg kan jo ikke ha verken utredning eller operasjon så lenge jeg er gravid...

Samboer og jeg har kjøpt hus sammen, og er nå redd for at vi kan slite med å få endene til å møtes med en liten en i hus...

Noen som vet hva jeg har krav på av hjelp fra nav?

Fortsetter under...

En del større operasjoner går faktisk an å ta i lokalbedøvelse.

Min far skiftet hofte, og var våken(med spinalbedøvelse, litt som epidural). Og da påvirkes ikke foster, dersom du er gravid.

Problemet med narkose er at også fosteret får narkose. Jeg fikk nemlig det da jeg fikk eldste. Og det gikk max 3 minutter fra de satte narkosen, til han var ute.

Det med NAV vet jeg ikke noe om. Tenkte jeg bare skulle opplyse deg om alternativ til narkose :) Er det et kne eller noe, så går det nok helt greit :)

15:15 leste nok litt feil, bare..

Når det gjelder å gå med ubehandlet "hjernefeil" (er ikke noe feil i hjernen min, men må ha ut noe som ikke skal være der ;)), så vet jeg ikke hvordan det blir. Ble helt frem til nå i august fortalt av inkompetente (i mine øyne) leger at jeg kom til å bli frisk av meg selv, og at dette ikke var noe farlig, men fikk altså bekreftet av kirurg nå at jeg trenger en operasjon for å bli frisk.

Siden jeg liksom skulle bli frisk av meg selv, har vi bare fortsatt å prøve på barn, og rakk ikke begynne på prevensjon etter å ha fått beskjed om at jeg trenger operasjon.

Litt dårlig timing, men nå er det gjort, og barnet er uansett veldig ønsket :)

Annonse

Hva du har krav på av fødselspenger blir jo beregnet ut fra inntekten din de siste månedene før fødsel. Sykepenger og arbeidsledighetstrygd blir vel regnet som vanlig inntekt, så da har du krav på tilsvarende (100 % eller 80 % alt etter som).

Men det lureste er vel å ta en telefon til NAV, samt snakke med legen mtp operasjonen.

Lykke til!

Er bare det at jeg går over 1år med sykmelding før jeg føder. Da skal man egentlig være under utredning/frisk og i gang med jobbsøking for å få arbeidsavklaringspenger. Derfor jeg er litt nervøs nå, med tanke på at jeg kanskje mister denne retten..

Ja, jeg får vel ta kontakt med både lege og nav etterhvert, men ville bare høre her inne om noen visste først. Hadde en sa nå i sommer, og for alt jeg vet går det sånn denne gangen også, så orker ikke involvere nav før jeg føler meg litt mer sikker på at det sitter denne gangen :)

Takk for det :)

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...