Gå til innhold

Forb%#¤!(/& j%#)(=!#%vla gartnere!


2romogKjøkken

Anbefalte innlegg

Takk skal dere f**n meg ha, gartnerlosje - nå har dere fått meg hektet også. Stiklinger, løkplanting, fineste busk, smugkikking på naboens hage for tips, og ikke mindre en liten formue lagt igjen på hageland. Jeg har ikke grønne fingre - jeg burde ikke drive med planter - og nå er jeg (nesten) mer glad i den fine løkplantespaden min enn i mannen...

 

Og så har jeg fått et kjempe problem: gikk bonanza på hageland i helgen og kjøpte løk til det tøyt ut av ørene mine. Faktisk mer løk enn det er plass til i hagen.... Så nå forventer jeg svar på hvordan man løker i potter, for det har jeg nemlig; potter i bøtte og spann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Man løker der man kan, og vi ønsker en motvillig nyfrelst velkommen. Skal også løke i potte hos meg sjøl for første gang, og har derfor ikke så mye erfaring, bare noen mer eller mindre velfunderte ideer:

 

Løk i potte bør stå under tak, ellers blir det vannballong i potte, med påfølgende råtning (muttern ble belemret med mitt overskudd sist høst, alt råtna og ingenting kom opp av det som havna i krukker).

 

De bør nok ha relativt romslig potte å løke seg i, om du ikke kan beskytte dem på annet vis. Jeg skal ha løkpotte nedi putekassa, faktisk, og har hamstra gamle filleryer på loppis samt leter etter et gammelt liggeunderlag til isolasjon.

 

Hvis du planter dem i flere lag får du lenger blomstring.

 

Forøvrig - menn er oppskrytt. De er løker de fleste av dem også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en nydelig vår du har foran deg!

Et annet tips om du planter i flere lag, er å plante noen opp ned, da bruker de lenger tid på å spire og du får forlenget blomstringen. Har du plen kan du ellers gjøre som jeg gjorde for noen år siden, kastet en neve løk i luften og gravde dem ned der de landet. Kanskje ingen løsnig om du har tellekanter, men hos meg har det resutltert i en nydelig plen full av krokus. Merk: Hos meg er det kjemisk fritt for tellekanter utenom på kjøkkenhåndklærne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...