4-søte-små Skrevet 21. september 2011 #1 Del Skrevet 21. september 2011 Av mine 4 barn, er det 3-og 5åringen som ganske ofte kan være "en håndfull" og litt til! De er mestre i å krangle og pirke i hverandre, og kan trasse/spille opp for den minste ting, og også teste grensene på det utroligste! Dessverre mister jeg hodet litt når det koker som verst, og det blir mye kjefting... Prøver å fokusere på positive ting/oppførsel, men er ikke like lett det heller alltid, når jeg får sure svar og respons på noe som skulle være kjekt. Lurer på å lage sånne belønningsskjema med klistremerker.. men hva skal jeg fokusere på, gi klistremerke for...? Hvor mye forstår de? Mine tanker er f.eks at de skal gjøre noe når de blir bedt om det (nå skal vi gå, du må komme å ta på sko/jakke) og ikke dra ut tiden/la være å reagere sånn at jeg må si det 5 ganger... (det samme gjelder da å komme til middagsbordet, gå på badet for kvelden etc). Jeg har et håp/mål om å redusere kranglingen og "stygt snakk" dem i mellom, men syns den er vanskeligst å finne ut av.. hvor "fint" kan jeg forvente at de skal oppføre seg og hvordan belønne? Eldstemann på 7år har aldri vært i noen trassalder og er veldig pliktoppfyllende. Er det greit å da belønne de andre to for noe som han gjør hver dag uten belønning? Etter et visst antall merker vanker det en liten premie eller en gode tenker jeg, og det kan jo også eldste ta del i. Men for 3 og 5 åringen kan det ta litt tid å fortjene dette,mens han hadde jo klart det på en dag liksom... men han forstår nok gjerne tanken bak det og godtar at det er sånn... (mannen min syns dette kan bli litt urettferdig nemlig..). Ble visst langt dette, men er glad hvis noen har tips og erfaringer å dele! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143598955-erfaringer-med-klistremerkeskjemalitt-lang/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Merethe ♂ ♀ ♂ ♀ Skrevet 21. september 2011 #2 Del Skrevet 21. september 2011 Vi har hatt sånne skjemaer for begge våre på 2,5 og 4 år. (Minstemann er 3 mnd, skulle gjerne gitt han klistremerke for å sove om natten, men tror ikke det hjelper, gitt! :-) Hos oss fikk de klistremerker for forskjellige ting. Minste holdt på å slutte med bleie og fikk do- klistremerker. Eldste hadde det med å komme inn i vår seng om natten og fikk klistremerker for å sove i egen seng. Så hadde han en annen rekke med rydde-klistremerker. jeg synes godt man kan tilpasse det alder og utvikling.En syvåring har jo andre utfordringer enn en 4 åring uansett. Kanskje han kan få klistremerker for å hjelpe til med maten/sette inn i oppvaskmaskinen etc.? Så får alle en liten premie når de er ferdige med sitt skjema/ark. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143598955-erfaringer-med-klistremerkeskjemalitt-lang/#findComment-143598971 Del på andre sider Flere delingsvalg…
lille sprelle Skrevet 21. september 2011 #3 Del Skrevet 21. september 2011 Jeg tror det er en skummel vei å gå å bruke klistremerker og premier for alt mellom himmel og jord. Det gjør at barna lærer at de for å oppføre seg helt normalt skal få noe. Og 7-åringen? Hvis du absolutt må disse belønningsgreiene. La ham få noe han virkelig ønsker seg den dagen du begynner med styret og si til de andre at de også kan få noe de ønsker seg når.... bla bla bla.. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143598955-erfaringer-med-klistremerkeskjemalitt-lang/#findComment-143600163 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hufsla Skrevet 21. september 2011 #4 Del Skrevet 21. september 2011 det er en kjempefin måte å fokusere på det positive på. Men start med en ting av gangen, og utvid etterhvert til en ting til, før du fader ut den første osv. De må vite helt konkret hva du forventer. F.eks ved legging. Gå på badet, pusse greit, ikke komme opp osv. Men du kan også gå litt i deg selv ved å tenke etter om du gir gode beskjeder? Ikke stå i et annet rom og rop, men gå bort til de, ta på de (På skulderen), snakk kort og konkret (Middagen er ferdig, kom til bordet NÅ, er du grei/ Ta på deg jakken NÅ, er du grei) og ros når h*n gjør som du sier. Bare et kort flott eller noe. Husk at de trenger av og til lang tid på å reagere, gi de 10 sek før du gjentar beskjeden, denne gangen uten "er du grei" Ikke diskuter, vent 10 sek, og gjenta. Et visst anntal klistremerker bør kunne byttes inn i noe, men det kan være f.eks piknik, brettspill, lesestund osv. Om der finnes kurs i PMTO i nærheten så gå gjerne på det, det er kjempebra! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143598955-erfaringer-med-klistremerkeskjemalitt-lang/#findComment-143601001 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå