Gå til innhold

Jordmor VS fastlegen

Mariatrond

Anbefalte innlegg

Hei :)

Jeg er veldig usikker på om jeg skal gå til jordmor eller fastlegen under svangerskapet. Jeg er førstegangsgravid i uke 8. Hva er deres erfaringer? Noen sier at man MÅ gå til lege første gangen, stemmer dette?

Gjerne kom med fordeler og ulemper ved å gå til jordmor og lege :) Jeg vet jeg vil gå til en og samme person gjennom svangerskapet.. vet bare ikke hvem enda.. TAKK jenter :)

Fortsetter under...

Hei

Jeg er også førstegangs gravid og var veldig usikker på dette. Jeg tror man må til lege første gangen for da tar man alle prøvene hvor de finner ut om du har noen sykdommer o.l Etter dette legebesøket så får du brev tilsendt i posten over resultatene de har funnet ut,som du skal ha sammen med helsekortet som du skal ha med deg til hver kontroll.

Jordmor har bedre tid enn leger, hos leger så er det man ferdig i løpet av maks 15 min og da får man ikke snakket så mye om ting du lurer på. Jordmor setter jo av en time på første samtalen i uke 16 hvor man går gjennom informasjon samtidig som man måler og kontrollerer. De har også mer kunnskap om selve fødselen og forbredelser til dette. Det er jo kun gravide som de tar seg av og dermed så har de jo mye mer kunnskap om dette en de fleste leger.

Jeg går annen hver gang til lege og jormor. Noe av dette grunnet at det er for få jormødre her hvor jeg bor, men også fordi da er legen min klar over min situasjon ved eventuelt en sykemelding.

Jeg vet om mange som har gått bare til jordmor etter den første kontrollen eller bare hos lege. Det må man nesten finne ut selv, men jeg synes det er veldig trygt å ha begge deler :)

Ville anbefalt deg å prøve begge. Jeg personlig er storfornøyd med fastlegen min, han tar seg god tid, og jeg føler meg godt ivaretatt. Har vært hos jordmor en gang, men dette var en skuffende opplevelse. Dårlig kjemi, og mye svadaprat, samt at hun spurte og gravde om masse detaljer rundt forholdet til meg og mannen min, og svært problemskapende, ikke problemløsende. Var både irritert og sint etter timen hos henne. Tenker videre å gå kun til fastlege, men er satt opp på kontroll i uke 36 hos jordmor, og tenker dette er greit, da jeg hører de er best på å bestemme leie til babyen. Prøv deg frem, det avhenger like mye av personlige egenskaper hos den enkelte, velg den du føler deg tryggest og mest ivaretatt hos, da er det så mye lettere å spørre når du er usikker på noe!

Det vanlige er å gå annenhver gang til lege og jordmor. Her er det iallefall slik at man må til lege for å slå fast graviditet, få svangerskaps helsekort og sette menstermin. Det blir normalt gjort i uke 8-10, så ny lege time mnd etter. Så kommer ul i uke 18 og jordmor kommer på banen etter uke 20. Så er det annenhver gang. Slik er det i alle fall gjort her.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...