Gå til innhold

Hvilken hunderase har minst lukt, sikkel, røyting og gneldring?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Da bør du velge en stor puddel. De røyter ikke, sikler sjelden og har et rolig gemytt (små pudler blir fort gneldrete).

Selv foretrekker jeg labrador, som røyter masse, eller boxer, som sikler en god del, hehe.

Det var da en voldsom positiv måte å stille et spørsmål på?

Jeg vil anbefale deg å først og fremst se på gemytt og helse, og evt bruksområde for hunden, og ikke, tenke så mye på tingene du nevner, som faktisk er relativt uvesentlige. IKKE kjøp en arbeidende hund hvis du skal ha den som selskapshund, for eksempel. Gemytt er utrolig viktig, både for rasen generelt og for foreldrene (sjekk! gemytt er en egenskap med høy arvelighet!). Det hjelper ikke at hunden ikke sikler eller røyter, hvis den er et mareritt å ha i hus.

Selv liker jeg cavalier veldig godt som selskapshund - passe stor, herlig gemytt, fin for førstegangskjøpere. MEN den har mye helsetrøbbel, først og fremst med hjertet, det er noe man må ta med i betraktningen.

Lite lukt: Se etter en relativt liten hund med kort pels. Jo større hund med tykkere pels = mer lukt.

Sikkel: Unngå store hunder med tunge lepper/tungt hode.

Røyting: Alle hunder røyter, du må i tilfelle skaffe deg en hårløs hund. Jo større hund, jo mer hår. Langhårete raser røyter lange hår, mens korthårete raser røyter korte hår - dette virker kanskje banalt, men korte hår kan være vel så irriterende og vanskelige å få bort som lange hår!

Gneldring: Unngå vakthunder, i tillegg er mange små raser kjappe til å bjeffe.

http://www.google.no/search?q=mellomschnauzer&hl=no&sa=N&biw=1366&bih=643&prmd=imvns&tbm=isch&tbo=u&source=univ&ei=Zbd5Tq9a0YqzBpWr6O4P&ved=0CDsQsAQ

Mellomchnauzer er en nydelig hunderase, digger både utseende og gemytt. De nappes ned et par ganger i året og røyter minimalt, slipper den veldige "blaut bikkje" lukta og seige pelsen som kan bli på "mykere" hunder.

Men har du virkelig lyst på hund? Du hørtes ikke så veldig begeistret ut...

Annonse

Da vil jeg anbefale deg en Irish softcoated wheaten terrier:) Mine foreldre har en slik hund og er veldig fornøyd! Hun hårer ikke, sikler ikke og gneldrer svært lite:) Litt lukt er det vel av henne når pelsen er våt, men ikke den der vanlige hundelukta.

Ser ei over her skriver at det ikke finnes hunder som ikke hårer, men det stemmer jo ikke. Denne rasen hårer på lik linje med oss, noe som vil si at det er minimalt med hår etter henne. Aldri hår på klær, møbler eller gulv, men hunden må til gjengjeld klippes i ny og ne. Enten selv, eller hos en hundefrisør.

Google hunden du så får du opp bilder. En kjempefin hund, med myk pels. Ikke se på bildene av de som er kortklipte, da disse bildene viser hvordan rasen skal se ut om man ønsker å bruke hunden til utstillinger. Rasen er myyye finere med litt lengde på pelsen.

Hentet fra Wikipedia:

"Wheatenterrierer en allsidig, selvstendig, modig og energisk hund som kan forsvare uten å være aggressiv. Den bjeffer ikke i utide og blir gjerne regnet som en hengiven familiehund. Den er snill, tillitsfull og leken mot sine egne, mot fremmede er de også kjent for å være tillitsfulle og veldig glad i å gi alle rundt seg et kyss. Rasen kan være noe aggressiv mot andre hunder. God sosialisering er følgelig viktig! Rasen er og kjent for å ha en tendens til å hoppe på folk av ren lykke. Som sådan passer rasen best for aktive mennesker, som vet å gi denne hunden fysiske og mentale oppgaver. Hunden krever mye aktivisering. Pelsen må stelles regelmessig. Dette innebærer både klipping og børsting. Wheatenterrieren er samtidig en allergivennlig hund. Dette innebærer at rasen ikke røyter. Hunden er svært leken, og leker langt inn i alderdommen."

Mine foreldres hund er ikke aggressiv mot andre hunder, men det kan jo ha med denne hundens lynne å gjøre. Hunden deres er lydig og leken, og veldig sosial, snill, tillitsfull, leken osv som det står ovenfor. Veldig glad i mennesker, og veldig glad i kos. Virkelig en hund å vurdere! Pris ligger på rundt 10 000,- tror jeg.

Lykke til med letingen!:)

Du blir nedprioriter dersom du nevner dette til hundeselgeren. Hund som blir våt lukter. Da blir det naken hund. Men så blir kroppsfette til hunden og solkremmer. Ja Ja kva blir det til. Du stiller store krav til ein hund.

Er da vel mange som stiller krav til hva de vil ha i hus! Kan vel ha dyr selv om man vil sette visse krav...Hvis en ikke skal være kritiske med sine valg kommer en ikke til å ha full glede av hunden heller, så jeg synes det er supert at du er ærlig først og fremst ovenfor deg selv, ikke bare velger "den søteste" (i dette tilfellet da for en annen person om jeg forsto det rett?!).

Er oppdretter av Chinese crested/kinesisk nakenhund, og har hår-fobi! Selv om jeg har miniatyrhunder selv ville jeg aldri anbefalt det til andre småbarnsfamilier. Heller ikke til gamle bestemødre, da hunden vil komme til å sette seg som "bestemors beskytter" og lett blir en "baby". Samme hva folk sier vil disse hundene alltid prøve å finne en vei til å hevde seg og forsvare seg. I tillegg er ofte miniatyrhunder skvettne og nervøse. JADA de er det, selv om ganske mange av dere har en tante på Gjøvik som har verdens snilleste lille dott!

Mitt råd, hvis du/denne personen har et stort ønske om hund, er å velge en i mellomstørrelse. Finn en hundebok - plukk ut de du kan tenke deg å undersøke nermere - søk etter oppdrettere på nettet (IKKE FINN.NO!!) - opprett kontakt med noen av dem...... Ja og så videre.. Oppdrettere blir bare glad for at du vil spørre og grave før du kjøper hund (de seriøse vel og merke!).

Hvis jeg skulle foreslå noen som dekker alle kriteriene dine ville jeg gått for: Stor puddel, Portugisisk vannhund evt. en større spanieltype, men den røyter jo en del.

Vi har hatt portugisisk vannhund...og har vært kjempefornøyd!

Det er en såkalt allergivennlig hund. Den har ikke underull - og røyter derfor INGENTING! Grunnen til at jeg skriver såkalt allergivennlig...er det at det er ikke sånn at alle tåler den likevel - og vi måtte desverre omplassere vår pga allergi :-(

Han siklet ingenting heller.

Lukt tror jeg kommer med alle hundraser uansett - MEN denne rasen lukter ikke like kraftig som mange andre raser. Pga min allergi badet jeg og vasket hunden 2. hver uke - og dermed holdt vi denne hundelukten ganske bra i sjakk...

Gneldring ligger kanskje mer til enkelte raser - men også oppdragelsen til hunden. Jeg vil si at det meste kan man trene bort på en hund! Men den første tiden i hjemmet er viktig på hunden... Det er viktig at hundeeieren setter seg inn i hundens språk - så hund og eier forstår hverandre. Det er også mange ting du som hundeeier bør være konsekven med helt fra begynnelsen.

Selv er jeg stor fan av Turid Rugaas sin teori om hunder og opplæring av hunder. Alle nye hundeeiere bør lese hennes bok " På talefot med hunden" før de skaffer seg hund!

Portugisisk vannhund er en fanatastisk hundevenn - men den trenger fysisk og mental trening hver dag! Det gjør jo såklart alle hunderaser. men denne rasen trenger nok mer enn gjennomsnittet! Får den hodebry og fysisk trening hver dag har du den perfekte hund. Det er også en særdeles klok hund- som er veldig lett å lære!!!!

Pelsen er krevende, og om du ikke velger å holde den kortklipt, må man ukentlig stelle og greie pelsen!

Anbefaler å kontakte noen via denne nettsiden om det er av interesse:

http://rpvh.dinstudio.se/text1_18.html

• 4 år senere...

Jeg anbefaler deg en hundebamse. En hund lukter hund, de har spytt i munnen og kan sikle på varme/aktive dager. Alle trenger pelsstell, en ikke-røytende hund krever som regel MYE av dette, og det du kaller gneldring er vel det samme som når ungene dine maser; det er en form for kommunikasjon. Bjeffing er en del av hundens språk.

Anonymous poster hash: 15eb1...ef0

Annonse

Kun seriøse svar. Er ikke dyrehater, spør for en annen jeg mener ville hatt stor glede av en hund. Verdens snilleste.

Synes du fikk mange dumme svar her. Jeg er selv et hundemenneske å har hatt hund hele livet. Og jeg tenker ganske likt som deg. Ingen av mine hunder gneldrer,lukter eller sikler. Og det er helt vanlige hunder. Men de krever selvsagt oppdragelse, stell og aktivisering. Da får man glade problemfrie hunder.

Vi har langhåret Dachs, sikler aldri, ikke litt en gang, gneldrer aldri (eller jo, om det kommer ukjente, så boffer han litt), lukter aldri vondt, selv ikke når han blir våt. Men... Han røyter som en løve! Uansett, med hund i hus, pga sand, søle og alt annet de drar inn, må man vaske og støvsuge flere ganger i uka, så spiller ingen rolle om de røyter eller ikke (om man ikke er veldig allergisk da, og kanskje ikke burde hatt hund i det hele tatt)

Anonymous poster hash: 584b0...b0d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...