Gå til innhold

Utdrivingssmerter, eller hva?

Anbefalte innlegg

Jeg skjønner ikke helt hva dette er..

Barn nummer to er snart 7 mnd og jeg har ammet på begge bryst hele tiden. (Ammet førstemann i et år). Har de siste dagene fått noe ubestemmelig ømhet påyttersiden av venstre bryst, og delvis i høyre. Etter å ha gått litt uten BH virker det som ømheten er borte. Men siste gangene jeg har ammet har jeg nå fått sterke smerter i venstre bryst. Det er mest i brystvorta og litt innenfor. Det er mest i starten, og særlig ved utdrivinga. Det minner forsåvidt om smertene jeg hadde ved amming de første ukene etter fødsel.

Når den verste utdrivinga har gitt seg og han bare fortsetter å suge så er det ikke vondt. Det er ikke vondt etter amming. Det er ikke noe særlig vondt i høyre bryst. Jeg kan ikke finne noen spesielle kuler i brystene eller se noe rødt. Brystvortene virker normale og ikke spesielt røde. Muligens noe mer ømme og "sprengte" innimellom, jeg er ikke sikker. Jeg var noe plaget med Reynauds fenomen på høyre bryst særlig med første barnet, men dette er jo feil bryst og jeg syns ikke det ligner helt heller.

Dette venstre bryst som jeg nå har vondt i virker for å ha en mye sterkere utdriving enn det høyre. Har hatt problemer med at barnet ikke klarer helt å svelge unna, derfor har jeg i de siste månedene alltid ammet på høyre bryst først. Når jeg da ammer på venstre rett etterpå har det gått fint.

Nå de siste dagene har jeg nok ammet først på venste noen ganger, og det virker som det da er mest vondt ved utdrivinga. Jeg skjønner likevel ikke hvorfor jeg får slike smerter nå, når jeg ikke har hatt smerter på mange måneder.

Jeg har de siste dagene/ par ukene vært veldig forkjøla med sterk hoste, har tatt noe paracet og diverse hostesaft for å få sove. Er nå nesten bra av hosten. Har også hatt noe dårlig mage, mulig llitt dehydrert, og tenker at jeg kanskje jeg hadde litt lite melk for et par dager siden. Barnet har vært mer urolig på natta og diet oftere, dette er mest pga halsvondt og tenner på vei, tror jeg.

Det er for øvrig mye mindre melk i dette venstre brystet enn høyre, lurer litt på om jeg skal kutte ut å amme på det etterhvert.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143598236-utdrivingssmerter-eller-hva/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vanskelig å si hva det kan være, men kan barnet ha sugd ekstra hardt på brystet og at det er derfor det er ømt? Tenker på det siden du mener du har hatt litt lite mel, barnet har diet oftere osv, og også når du har tilbudt venstre før høyre. Om det kommer lite melk så kanksje ungen suger litt iltrere? Det kan også hende at sugeteknikken er litt annerledes pga halsvondt, at det blir ubehagelig å suge, men at det hjelper å snu hodet litt eller noe sånt. Har du forsøkt en annen ammestilling, feks. tvillingstilling? Se http://www.ammehjelpen.no/video for eksempler.

Om barnet har begynt å spise mer fast føde så vil det ofte føre til behov for mindre melk, som igjen kan gi problemer med brystspreng etc. Da øker sjansen for tette melkeganger og brystbetenelse også, men da "burde" du kjent kuler i brystet.

Det kan også hende at forkjølelsen har ført til at du er litt øm i huden og at det gjør at det kjennes ekstra ubehagelig.

Pass på å spise og drikke nok, Biola er ofte bra mot dårlig mage, og om du virkelig sliter med å få i deg nok næring så kan energidrikker fra apoteket hjelpe.

Vær litt forsiktig med smertestillende, de kan maskere symptomer fra feks brystbetennelse (feber, sykdomsfølelse), så ta iallfalll pauser slik at du vil kjenne smerter/feber. Bakteriell mastitt trenger ikke gi kuler i brystet, men man blir som regel veldig fort veldig syk. (Men du høres ikke SÅ syk ut.)

Takk for svaret! Mye gode poenger der.

Jeg tror nå at det er tette melkeganger.

Onsdag kveld var brystet temmelig ømt og mye større/ hardere enn vanlig. Jeg amma litt sent på kvelden men fikk ikke tømt mye av den grunn (han var ikke sulten, vekket han). Etter lang tid med pumpa løsna det endelig, jeg fikk ut 125 ml bare på det brystet. I går virka brystet bra, bare ørlitegrann vondt å amme.

I dag tidlig var venstre bryst igjen ømt å komme borti og litt vondt å amme. Mener jeg kunne ane noen ømme områder, men det er vanskelig å kjenne. Fikk amma lenge og vel istad og det virker mye bedre og ganske tømt. Ikke vondt å amme nå, men fortsatt litt ømt.

Virker som dette kommer og går. Men jeg skjønner ikke helt hvorfor jeg får dette nå, har ikke vært plaget med det før.

Jeg har også skikkelig dårlig mage idag, men får i meg greit med mat. Skal prøve biola.

Jeg er ikke syk med feber, så kan ikke tro det er mastitt.

Smertestillende har jeg ikke tatt på flere dager nå.

Jeg skal prøve å kle meg varmere og få tømt brystet skikkelig ofte nok, så går det forhåpentligvis over.

Ullinnlegg er bra. Amm/pump ofte (kutt evt litt ned på fast føde i et par dager om han ellers ikke vil suge ofte og lenge nok, og du ikke får pumpet), og så kan du prøve lecitin - det skal hjelpe mot tette melkeganger (forebyggende). Se http://ammehjelpen.no/artikkel/103/Tette-melkeganger-forebygging

Tipper det kommer fordi han kanskje vil ha litt mindre melk pga innføring av fast føde eller pga sykdom? Altså motsatt økedøgn, enten midlertidig eller permanent. Men ikke la være å pumpe av den grunn, når er det jo viktigere å forebygge brystbetennelse. Det går seg nok til over noen dager.

Takk igjen!

Problemet forsvant ganske fort etter mitt forrige innlegg. Nå er alt som normalt. Har brukt ull ammebh, ullsinglet og ulltrøye siste dagene. Gikk en periode uten ull, det kan også ha gjort utslag. Har for det meste hatt ett eller annet i ull, som regel bh.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...