Gå til innhold

Dere som ''bare'' gir 150-200 kr i verdi til jul...

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

BARE? Jeg er ung alenemamma, er ikke noe BARE bare å gi for 200kr pr person i gave til hele min store familie. Hvis du ganger det med x antall mennesker, i mitt tilfelle mange, så blir sluttsummen STOR. Kan ikke sulte før og etter jul bare fordi folk har blitt utrolig kresne på gaver!!

Tenk før i tiden var såpe og sjokolade nok.

Kjøper det til oldeforeldre jeg..de ønsker ingenting....enten så får de noe spiselig eller så kjøper jeg kalendere av barna, koster kanskje litt mer enn 150 kr..men under 200 kr...

Gir også 200-300 kr til søsken

Min mamma samler på gamle fine bokser. Her om dagen fant jeg en fin til 100kr. Tenkte jeg skulle fylle den med noe godt og gi den til ho til jul. Tror det er gave som er perfekt for ho, men koster ikke mer enn rundt 200kr.

Annonse

Klarer fint å finne fine ting til under den prisen. Mange eldre i familien som blir "småsur" om vi sløser pengene bort på dyre gaver.

Ting til huset: duk, lysestaker, ildfast form, biffbestikk...

Ellers: vin, likør, badeskum, "forundringspakke" med kaffe, sjokolade, drops osv., julehefter til en voksen, men barnslig lillebror, garn til en strikkeglad bestemor, en remse med griseflax (10 kr. pr. stk.)

Noe personlig til far (for en gang skyld): gode sigarer, cognac, tippekupong, turkopp, julehefter (igjen), klippekort til svømmehall...

Synes det morsomste med å gi gaver er å være kreativ, og finne noe som passer til mottakeren :)

helt enig at det er vanskelig. Men vi kjøper til 40 stk (med mange bursdager i desember) så må gi 200-300. Foreldre og barn får mer.

Spør om ønskeliste.

maskara

rimelige sko

dvd

cd

singler og genser

sokker og truser

Samle service

duker

sengesett

bilder (som er ønsket)

merke glass ol fra Kitchen, tilbords (ofte tilbud)

neglelakk

perleøredobber (150kr for ekte sølv og saltvansperler)

perlearmeband (treng ikke være ekte)

flaxlodd

sjokolade

blad, kryssordblad (kjøper til min single tante så hun har noe å styre med i romjul, Hun ønsker det)

bøker (hør hva de liker)

julepynt (engler)

klokke (mange til 199- 250 kr :)

jeg kjøper heller en skikkelig ting som f.eks en genser/body på Polarn O. Pyret, som jeg vet de blir glad for, enn masse billig skvip, som de kanskje ikke blir så glad for. Jeg liker å gi kvalitet fremfor kvantitet! Det er mange som er veldig opptatt av at de syns det er så lite å gi bare en body, men igjen, jeg ville heller hatt en med gof kvalitet, enn 3 med dårlig kvalitet.

Veeel.. Garn er jo billig om man lager et par tøfler/sokker, luer, skjerf eller lignende =)

Og det er jo noe NOEN blir glad for ihvertfall..

Eller kanskje bestemor/farmor/mormor/oldemor liker å få garn i flotte farger, eller en koselig idèbok som kan være selvlaget billig =)

Greit å ha råd til god mat i jula, og salt i maten etter jul også. Personlig synes jeg det er ubehagelig å få kostbare gaver, spesiel siden vi ikke kan kjøpe gaver igjen til tilsvarende beløp. Holder i massevis med en fargerik body fra Lindex. Trenger ikke kvalitet som varer i 5 år, når den likevel kun passer i noen mnd. Tror heller ikke det er bedre kvalitet på merkeklær enn kjede-klær. Bortsett fra bodyer og pyjamaser fra Europris. Blir gjerne kort og vid etter vask.

Annonse

Jeg kjøper gjerne smykker (ikke fra gullsmed) eller skjerf/tørkle/belte el lign til mine søstre.

Til mine foreldrer er det ofte en bok og bilder av barna.

Ellers har jeg gitt gavekort på kinobilletter, vannkoker, matkurv m noe i, morsomme småting fra gadgets.no, vinglass, hårpleieprodukter.

Det er det jeg kommer i tanke om akkurat nå.

Jeg lager ofte selv til voksne jeg gir gaver til. Det er ikke mange, men der ligger mye omtanke og arbeid bak :)

Lager kurv med hjemmebakt flatbrød, remulader, konfekt og slike ting :) Så har de å kose seg med i julen :)

Det går an å kjøpe mye fint på salg=) Det gjør jeg av og til..

Dra på butikker som glassmagasin, bohus osv. Se der de har alltid noe fint til halv pris 70% halv av halv pris... Da får du gaver som egentlig er dyrt, til en billig penge=) og DESSUTEN er det ikke! prisen det kommer an på, det er tanken bak gaven som teller=)

Du kan også gå på en delikatessebutikk og kjøpe noen matvarer som holder seg. Gode oster, oljer eller andre ting som holder seg, til voksne som liker å lage mat f.eks. Det ville jeg ha satt pris på selv.

Gaver med mening...Går inn på ReddBarna, Care, Unicef eller andre organisasjoner jeg støtter og kjøper en gave hvor pengene i sin helhet går til organisasjonen. Men vi gir ikke gaver til hverandre,- sånn egentlig..Men alltid ble det en liten "tinger", ei flaske vin, nips etc,- så da fant jeg ut at med det samme jeg likevel er ufornuftig så kan jeg være litt fornuftig. ReddBarna har nye bøker hvert år,. morsomme bøker av kjente forfattere som jeg har kjøpt til søsken og svogre/svigerinner:o) Anbefaler og sjekke deres gavesider :o)

Voksne

Vin

Snodige ting fra loppemarked/bruktbutikk (jepp, kjenner faktisk folk som foretrekker å få en brukt gave, men her må man kjenne sin mottaker, passer ikke for alle)

Tilbehør som smykker, skjerf, strømper, sokker osv.

Husflid, enten jeg lager selv eller støtter sanitetsforeningen eller klassebedriften på julemesse.

Lokalprodusert mat fra bondens marked, eller en skikkelig fancy matolje, krydder, etc fra spesialbutikk, eller fra din egen krydderhage om du begynte på julegavene i mars engang ;)

Spleis. Gå sammen med noen andre i familien/vennekretsen og slå sammen pengene. Da blir det færre, men flottere gaver.

Hmm, var vel det jeg kom på i farta. Tross alt ganske langt fra julemodus i ennå noen måneder...

Jeg er student og det er sjeldent jeg kan bruke 200 kr på gave til en person, så her blir det ofte for eksempel:

- Pose med kjeks jeg har bakt selv

- Søt truse + en sjokolade, eller et par sokker + lipgloss

- Håndkrem / fuktighetskrem / ansiktsmaske etc.

- Har også noen venner som er interiørinteresserte så da finner jeg noe til de på loppis eller fretex som de leter etter (for eksempel gammel bilderamme osv.)

- Skjerf /votter / hansker

Må se an hvem jeg kjøper til og hva de ønsker seg da :)

Til besteforeldre kjøper jeg enten kremer, shampoo, sjokolade, krydder (i fine pakninger) og sånne ting de kan bruke. Kanskje hvis jeg er på besøk og ser at vispen er ødelagt eller noe sånt, så kjøper jeg det:) Og den ene bestefaren min elsker parafyme og deodoranter.

Til søsken kjøper jeg f.eks t-skjorte med gøye motiver. Brødrene mine liker veldig godt nintendo. Så fant noen kule t-skjorter med mario og zelda på (på nettet). Og sokker! Det vet jeg at de setter pris på:) For det er sånn som er så kjedelig å kjøpe selv:P

Ellers om de har fiskestang, så passer jo fiskekroker.

Og mamma elsker fine juletre-kuler/pynt. Typisk som er litt "dyrt og flott" som en ikke kjøper selv;) Og så kjøpte jeg en gang en fin sølv-ramme på en interiør butikk, og ramma inne et fint bilde av ungene.

Hvis de intriserer seg for noe, feks jakt og fiske, sport, matlaging, håndtverk o.l. Så er kanskje ei god bok om det noe de hadde satte pris på?

Hvis du har noen søstre som liker og pynte seg, så kanskje neglelakk, neglelakk-fjener og en neglefil.

Og brettspill:) sånn typisk familie-spill. Det hadde jeg satte pris på. Det er jo veldig gøy og samles rundt et slag..:) Det vet jeg broren min liker også. Vi møtes av og til for å spille, oss og ektefellene våre. Og det er moro:)

Og hvis du har noen søsken som er i "etablerings-fasen", så er det vel noe småteri de trenger. Kanskje mer julepynt, kjøkkenutstyr, osv.

Har de badekar, kan du jo kjøpe badeskum.

Hva med en skritt-teller? Det er jo litt gøy.

Å så er det jo noen som kjøper feks en kasse med kaffe, hvis det er noen som drikker det.

Mmmmm...ja det var det jeg kom på i farta:)

Jeg er hjemmemamma, og lever på kontantstøtten. Jeg bor sammen med min kjære, så gaver til våre barn "spleiser" vi på.. men på min side er jeg tante til 16 barn... og kan selvsagt ikke kjøpe dyre ting til de, ei heller til mine søsken.

mine søsken får en vinflaske, sjal, topp eller lignende... mine tantebarn får småleker.... mye fint til en billig peng.. vanskeligs er det for min nevø som har blitt 15, så det blir ofte med en cd eller lignende...

Handler jo ikke om gavene heller.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...