På'n igjen! Skrevet 20. september 2011 #1 Skrevet 20. september 2011 Et godt råd til alle prøvere, og spesielt til de som har uregelmessig EL/mens, er å benytte temping som verktøy. EL-tester er veldig nyttige for å finne ut når/om EL er i anmars, men de sier ikke noe om EL faktisk har funnet sted. Dersom du måler basaltemperaturen hver morgen, vil den stige mellom 0,2 til 0,5 grader etter at EL har funnet sted (pga hormonforandringene i syklusen), slik at du kan være helt sikker på at du har hatt EL. Det er en del som tester negativt selv om TR er forsinket, og det kan rett og slett være på grunn av at det ikke ble noe EL (selv om man har positiv EL-test hender det at det ikke blir noe av). I tillegg kan tempen fortelle deg om TR er i anmars, fordi tempen vil synke igjen når TR starter (enten rett før eller rett etter). Veldig nyttig, selv om det kan være litt pes å måle tempen hver morgen! Mer info finnes på www.pernille.info
Hali Skrevet 20. september 2011 #2 Skrevet 20. september 2011 Jeg òg anbefaller det!! Det er så greit, for da slipper jeg å lure om jeg i det hele tatt har hatt EL og om det har faktisk klaffet eller ikke. Slipper å bruke masse penger på tester òg. Genialt metode for min del. Det var mye styr i starten med å måle hver morgen men ble vant til det etterhvert. Nå stikker jeg termometeren i munnen med en gang alarmen har ringt, og noterer tempen på et ark - og så registrerer jeg den inn på fertillityfriend.com (gratis) på kvelden. Å måle tempen hjalp forrige svangerskap, så jeg håper og regner med at det vil hjelpe denne gangen òg
På'n igjen! Skrevet 20. september 2011 Forfatter #3 Skrevet 20. september 2011 Ja, glemte å nevne fertilityfriend.com, veldig kjekk nettside, jeg har brukt den masse! Og som du sier, man slipper å teste forgjeves og kaste bort masse penger på tester. Dessuten kan også tempen si noe om hvorvidt man er gravid, fordi tempen vil forbli høy (og noen ganger høynes ytterligere, det har jeg opplevd i mine svangerskap) dersom man er gravid. Altså forbli høy utover forventet mensdag, men man bør jo teste i tillegg, selvsagt!
Maya86 Skrevet 20. september 2011 #4 Skrevet 20. september 2011 Helt enig. Temping er genialt! Anbefales.
Mamma89*Gravid Skrevet 20. september 2011 #5 Skrevet 20. september 2011 Hvordan tar dere tempen? Har prøvd å ta det med vanlig tempmåler i munnen, men får forskjellig resultat hver gang. Fungerer øretermometer? Eller tar dere tempen i rumpa med vanlig termometer?
På'n igjen! Skrevet 22. september 2011 Forfatter #6 Skrevet 22. september 2011 Tempen måles med et digitalt termometer (helst to desimaler, sies det, men jeg har greid meg med et som har 1 desimal). Spesielt basaltemp-termometer kan bestilles på nett. Øretermometer funker ikke, for unøyaktig. Tempen måles til omtrent samme tid hver morgen, før du står opp, fordi bevegelser får tempen til å øke. Er jo ikke alltid like enkelt med små barn, men...prøv så godt du kan! Du kan måle i munnen (stikk termometeret godt under tunga), men hvis du får for stor variasjon kan det lønne seg å måle i skjeden eller endetarmen. Det er faktisk ganske så fascinerende å følge temperaturendringene gjennom syklusen!! Som nevnt finner du mye bra info her: www.pernille.info og www.fertilityfriend.com
Maya86 Skrevet 23. september 2011 #7 Skrevet 23. september 2011 Her selger de basaltempertur målere; http://www.billige-tester.no/basal_termometer-c-39.html Ellers så et det dyrere alternativ som ladycomp og babycomp. De koster rundt 5000-6000 kroner tror jeg. Mens de første jeg nevnte er 100-150 kroner. Har ladycomp selv, men låner den bare så har kjøpt inn et til 100 kroner.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå