Valiana Skrevet 20. september 2011 #1 Skrevet 20. september 2011 Har såvidt begynt å gi jenten min (5 mnd i dag) smaksprøver av frukt og grønnsaker, dvs 1-2 t-skjeer om dagen. Tenker ikke øke dette opp i mengde før hun blir seks måneder siden hun legger godt på seg på mm. Så langt har hun fått prøve blåbærpure og sviskepure fra glass, most banan og hjemmelaget potetmos. Alt har falt i smak :-) Men, et par spørsmål har dukket opp i den forbindelse; 1. Må man koke frukt som gis? I så fall hvilke frukter, og når kan man slutte med det? 2. Når kan man begynne med fruktnett, og hvordan blir det med dette i forhold til spørsmål 1? 3. Har ikke oppdaget problemer med magen med det hun har fått så langt, men kan virke som potetmosen har fått henne til å gulpe mer. Fikk potetmos i går og i dag, og begge dager har hun gulpet ganske tykt gulp i timene etter mosen ble gitt, men ikke før. Er dette normalt? Bør jeg kanskje vente litt før jeg prøver mer potet? Alt man skal lure på....
Busy_bee Skrevet 20. september 2011 #2 Skrevet 20. september 2011 Hei, 1. Hvis frukten er godt moden, så er det normalt ikke nødvendig å koke den. Men, noe frukt er hardere for magen enn andre og det kan derfor lønne seg og koke i starten. Her har vi f.eks. kokt mye eplemos og fersken/nektariner får også et lite oppkok før det moses. Fordelen da er også at det holder lenger i kjøleskap og fryseboks. 2. Du kan fint gi godt moden pære f.eks. i nettet. Her fikk han også etterhvert litt fersken (kjempehit), melon, kiwi etc. Men ville nok begynt med pære eller banan (nettet blir skikkelig ekkelt av banan), og så gått videre til andre ting litt etterhvert. Vannmelon kan gi en del mageknip, så det bør en være litt forsiktig med. 3. Her vet jeg dessverre ikke, men det kan jo selvfølgelig hende at magen jobber litt ekstra og at hun gulper av det. Du kan jo prøve andre liknende grønnsaker og se hvordan reaksjonen er. F.eks. gulrot og søtpotet. De er naturlig søte i smaken og de fleste babyer liker disse grønnsakene. Er du som meg, så kommer du til å lure på mye mer i månedene fremover også. :-)
Valiana Skrevet 21. september 2011 Forfatter #3 Skrevet 21. september 2011 Tusen takk for godt svar! Da tror jeg vi skal forsøke oss på pære eller kanskje gulrot i dag :-)
petrine71 Skrevet 21. september 2011 #4 Skrevet 21. september 2011 Potet er ikke så veldig mild for fordøyelsen - desverre. Selv om mange tror det. Jeg ville prøvd søtpotet og gulerotmos først.
Valiana Skrevet 21. september 2011 Forfatter #5 Skrevet 21. september 2011 Prøvde gulrot i dag, og det gikk iallefall mye bedre. Ikke noe gulp - og det var godt også :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå