Gå til innhold

Hvor gjør dere av sprøytene etter bruk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei jenter

Jeg lurer på en veldig praktisk ting:

Etter at dere har satt sprøytene deres, hvor gjør dere av de brukte sprøytene. Jeg har til nå samlet dem i den ene av eskene jeg fikk levert Menopur i. Jeg har tenkt at jeg kanskje bør levere dem på apoteket, for jeg får meg ikke helt til å kaste dem i søppelet.

Hva gjør dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg kaster dem. En gang samlet jeg gammel medisin som jeg leverte på apoteket. Og den gangen hun dama så rart på meg og kastet i vanlig søppel!!!

Skrevet

Hei!

Sprøytene kan du kaste i vanlig søppel. Spissene kan du samle på en 0,5 liters brusflaske (i hard plast) eller kjøpe risikoavfallsboks på apoteket. Når flaska/boksen er full kan den leveres på apoteket. Gamle medisiner kan selvfølgelig også leveres på apoteket.

Ikke kast spissene i vanlig søppel, noen kan stikke seg på din brukte sprøytespiss!

Skrevet

Hei

Du kan også kaste sprøytespisser i vanlig søppel så lenge det er ikke mulig å stikke seg. Putt dem i eska eller i en flaske som nevnt overfor.

Apotek tar normalt kun i mot gamle legemidler.

Skrevet

Tusen takk for svar, alle sammen. Jeg er jo helsepersonell selv, så det er derfor jeg ikke får meg til å kaste det i søppelet. Jeg er vant til å kaste sprøytespisser i risikoavfall. Det er bare det at nå jobber jeg et sted hvor vi ikke har laboratorie el.l. og dermed har jeg ikke mulighet til å feks ta med meg spissene på jobb og kaste dem der.

Tror nok jeg tar dem med på apoteket ja. Eller til fastlegen neste gang jeg skal dit kanskje. DE har jo risikoavfallshåndtering...

Skrevet

He he -jeg også, Soon to be mum. Får litt åndenød av tanken på å kaste sprøytespisser i vanlig søppel.

Jeg kan ikke skjønne at apoteket ikke skal kunne ta i mot dette - jeg har levert "gule bokser" dit tidligere.

Skrevet

Hei

Jeg kastet nålene i en tom brusflaske, som jeg kastet i søpla da den var full. Det er veldig vanlig for blant annet diabetikere å gjøre det, så da valgte jeg å "ofre" en krone for å kaste dem trygt.

Hvis du leverer dem på apoteket, så pass på at ikke de ansatte der kan stikke seg på nålene de heller.

Skrevet

Hei!

Jeg spurte på apoteket, og de sa at de ikke tok imot brukte sprøyter... Ble litt overrasket av det.

Jeg fikk beskjed om å legge de i f.eks et tomt syltetøyglass og kaste det med vanlig søppel. Da er de i lukket "forsegling" og folk kan da ikke stikke seg om de roter i søppelet. :)

Skrevet

Jeg skrev jo at dei tar ikke imot noe der.... har opplevd det samme

Skrevet

Jeg trodde du mente gammel medisin Dincene, ikke brukte sprøyter. Har opplevd å bli sett rart på jeg også når jeg skulle levere gamle, utgåtte medisiner.

Det står jo i alle pakningsvedlegg at ubrukte/utgåtte medisiner ikke skal kastes i søppelet, men leveres inn på apoteket. Men jeg gjør ikke det en gang til. Ble jo sett på som om jeg var helt på bærtur.

Skrevet

Har en mann som tar insulinsprøyter hver dag. Han altid har kasta spissene i søpla uten å vurdere noe en gang. Man setter jo den plastdingsen på. Så da er jo sprøytene ikke helt "åpne" på en måte.

Noen nevnte det har at det går an å kjøpe sånne gule bokser på apoteket hvor man kan kaste dem oppi... hmm, aldri hørt om dei. Skal undersøke men antar at han er vant å kaste i søpla at det blir vel bare ståendes hvis jeg kjøper noe sånt til ham.

Skrevet

Hvis han likevel kaster dem i søpla ville jeg tatt det i en tom brusflaske. Jeg ville aldri kastet spissene bare rett i søpla, selv med plasthetta på. Jeg har stukket meg på brukte insulinspisser på jobb, og det skal følges opp med blodprøver (i flere mnd etterpå) og skademeldinger når noe sånt skjer. Jeg regner med det er tilsvarende oppfølging for de som henter husholdningsavfall som for de i helsevesenet? Av hensyn til andre, synes iallefall jeg at spissene må embaleres skikkelig før de evt går i søpla.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...