Cybele Skrevet 20. september 2011 #1 Skrevet 20. september 2011 Hei=) Begynte superforsiktig med smaksprøver da han var 5,5 mnd. En liten t-skje her og en ny dagen etter. Han grøsset, lagde voldsomme grimaser og snudde seg bort. Regnet med det kom seg. Har vært laaangsom i innføringen. Nå, en måned senere, er det søren meg ikke mye fremskritt å skimte. Begynte med grøt litt før han var 6 mnd. En teskje første dagen. Kom ut som oppkast med hylgråt. Fortsatte laaangsomt og har prøvd ulike fruktpureer oppi, banan, ulike typer grøt med masse morsmelk, med bare vann, men litt morsmelk, med mme etc. Han spytter det rett ut og smågråter og viser tydelige tegn på mistrivsel. Kniper igjen munnen og småsutrar. Gape opp etter skjeen har han aldri gjort. Uansett hva den har inneholdt (gulrotpure (hjemmelaget, nestle sin for 4 mnd etc), søtpotet, aprikospure, sviskemos, pæremor, eplemos, ulike fruktpureer fra butikk, ulike middagsglass, ulike grøter, etc etc etc). Eneste som gikk fint var blandingen av avokado og banan og morsmelk mikset i stavmikser. Jeg ble vill av begeistring og lagde mase og frøs ned i små porsjoner. Fikk i løpet av 3 kvarter i ham alt mellom 4-10 t-skjeer. Sånn har det vært en liten uke. Han har imidlertid aldri vist interesse for mer, jeg må lure det i ham når han tilfeldigvis åpner munnen . Ser han skjeen kniper han igjen. De siste tre dagene har det blitt verre igjen. I kveld følte jeg meg som en overgriper. Det er absolutt ingen hyggestund hverken for meg eller ham. Han må distraheres veldig med leker og når han tror han skal putte leken i munnen, så lirker jeg inn litt mat. Som regel spytter han den ut igjen, eller innholdet bare ramler ut av seg selv. Min skjønne sønn som er tidlig motorisk og alltid blir og søt, er åpenbart svært seint ute med å forstå konseptet svelging av annet enn mm. Han virker skikkelig lite klar for dette her. Han legger fint på seg, og er en stor gutt på 74 cm og 8,6 kg. Så er ikke begymret sånn sett. Den faste føden har imildertid hatt fin innvirkning på nattesøvnen. Fra amming hver 2-3 time, har jeg de siste nettene kun ammet kl 22 når jeg legger meg, så 03 og igjen 06 =) !!! Og ut fra avføringen hans (ÆSJ! hehe), så ser jeg jo at det kommer noe i magen, selv om det ofte virker som om alt kommer ut igjen. Men. Hva ville du gjort i en lignende situasjon? hatt is i magen og fortsatt mating og håpet på at han en dag plutselig begynner å like det, gape opp og trives i matsituasjonen? Tilbudt ham mat hver dag, men lagt det bort om han ikke gaper opp/viser at han vil ha? Eventuelt vært fornøyd med bare en teskje? Eller lagt hele greia på hylla i et par uker og begynt igjen med små smaksporsjoner og økt langsomt, altså alt på nytt, og i håp om at han denne gangen vil være mer moden og klar for fast føde? er jo redd han skal forbinde matsituasjonen med bare negativt... Skal på 6 mnd kontroll fredag, men hun helsesøstra jeg har liker jeg ikke. Hun anbefaler ferber skrikekur og er utrolig gammeldags og ikke min type i det hele tatt. Vil heller høre på råd og tanker fra dere! På forhånd takk for hjelp. Føler meg litt hjelpesløs her=/ PS: maten er passe temperet, altså ikke for kald/varm. Pappaen jobber rompa av seg frem til jul og kan ikke ta matingen/tilvenningen. Dessverre. Lille har aldri tatt flaske. Prøvd alt mulig. Så velling etc går ikke. Han forstår heller ikke bæret av tutekopper. har prøvd mange ulike. Hann gir jeg ham fint med vanlig kopp. Men kan altså ikke bruke flaske/tutekopp til å gi ham fast føde med.
Cybele Skrevet 20. september 2011 Forfatter #2 Skrevet 20. september 2011 Han får heller ikke vondt i magen av maten. Det er jeg rimelig sikker på.
Super-Mish Skrevet 20. september 2011 #3 Skrevet 20. september 2011 Har du prøvd smaksnetting med frukt og annet? Eller små biter av f eks kiwi eller noe annet mykt, men forholdsvis fast, som han kan plukke og smatte på selv? Evt bare la ham leke med skjea, uten noe mat på, eller med litt mat på tuppen? Å la ham styre litt sjøl kan kanskje gjøre at situasjonen ikke blir bare negativt ladet. Kan prøve med brød også, f eks fin baguett med sånn seig skorpe, da er det vanskelig å få av biter, blir mest til å suge på. (Hvis du ikke deler opp baguetten i det hele tatt, mener jeg.) Det er ikke sunn baby-mat, men her er det ikke akkurat snakk om mengder ... Og trøst deg med at det finnes få 18-åringer som lever på mme...
lillenims Skrevet 20. september 2011 #4 Skrevet 20. september 2011 Om barnet ikke vil ha fast føde så er det ingen krise å vente noen uker til. Det skjer MYE utviklingsmessig på kort tid, så fra den ene dagen til den neste kan du risikere å nesten ha en unge som kun vil ha pupp for så å spise en brødskive dagen etter. Derfor trenger du ikke å stresse med det, og som du selv sier så blir det ikke noen positiv situasjon ut av det med tvang. Jeg synes du skal fortsette å tilby mat som du gjør, om det blir 0.5 eller 10 teskjeer (10 ts er forøvrig minst 50-60 ml, og det er ikke en liten porsjon sånn i starten) spiller ingen rolle. Varier gjerne hva du tilbyr, det er bare å fryse ned miniporsjoner av ferdige pureer og glass når de er åpnet, eller du kan mose deres egen mat. Husk også at morsmelka tar smak av det du spiser, så han er veldig vant med forskjellige smaker allerede Om du synes det blir for mye stress med denne matingen så ta noen dagers pause. I tillegg kan du gjerne tilby samme mat som du selv spiser, dvs brødbiter, pålegg, kokte grønnsaker, potet, ris osv. La han gjerne ta fra din tallerk om han er interessert, eller så kan du legge litt forskjellig på en egen tallerk foran ham. Det er snakk om små mengder her så du trenger ikke bekymre deg for melk, salt osv i maten når du tester hva han vil ha. Etterhvert som han finner ut at han liker dette bør du ungå salt i maten, og ikke gi for mye kumelk (fordi det fortrenger jernrik mat fra kosten, samt hindrer jernopptaket). Mange barn spiser mer om de selv får bestemme hva og hvor mye de skal spise, og får spise maten selv. Dette kalles babystyrt tilvenning - baby lead weaning på engelsk, du finner masse informasjon om det på nettet. Mange er redd for at barnet skal sette maten i halsen, men det viser seg at barn som selv putter maten i munnen mens de sitter ved bordet sjelden setter noe i halsen. (Selvsagt skal de aldri sitte alene, da.)
Gjest Madolyn Skrevet 20. september 2011 #5 Skrevet 20. september 2011 Hva med fruktnett? Da blir det særdeles lite høytidelig for ham å prøve ut nye smaker. Bare en liten eplebit eller pærebit i fruktnettet, mens han ligger på gulvet? Håper det kommer seg, jeg vet ikke nok til å kunne anbefale deg hva du bør gjøre.. Skjønner at det er kjempeslitsomt for deg
Gjest Madolyn Skrevet 20. september 2011 #6 Skrevet 20. september 2011 Ja - er han interessert i hva du spiser/drikker om du har han på fanget ditt? Her kan vi rett og slett ikke ha gutten på fanget mer om vi spiser eller drikker noe, for han griper etter absolutt alt vi putter inn i munnen.. Virker som om det er VELDIG spennende med hva mamma og pappa putter i munnen ja... Så begynn å ha ham på fanget mens du spiser/drikker, og om han viser interesse så tilby en ørliten smakebit?
Februarmamma 2011 og 14? Skrevet 21. september 2011 #7 Skrevet 21. september 2011 Jeg har en på drøyt 7 mnd og var tidlig tilhenger av "baby lead weaning" som lillenims skriver om. Men jeg må si dette med overgang til fast føde er en tålmodighetsprøve. Hadde jeg hatt all tid i verden så har jeg etterhvert blitt innstilt på å amme så lenge det trengs, men nå skal far ta over her hjemme om 4,5 uker, og jeg blir lissom litt stressa når poden klart foretrekker pupp. Han smaker og syns alt er spennende, men sånn tid det tar. Eneste han spiser bra av er kveldsgrøten (småfolks kveldsgrøt m ris & pasta), ellers hender det han sluker nesten et helt glass fruktmos eller babyyoghurt, men den meste middagsmaten er blæ. Trur matlysten hans er større de dagene han har sovet bra om natta (ikke spist) og han stappet munnen full av potetbiter og broccoli her de dagene tann nr 3 kom igjennom (ville vel mest bite på noe). Ellers syns jeg det går trått ja. Men vekta hans er så fin atte, selv om han er svært aktiv (krabber og står). Så vill bare uttrykke litt sympati med dere. Vi begynte forresten med grøt ved 4 mnd (tok en liten måned før vi var oppe i en porsjon på kvelden) og her tas heller ikke flaske eller kopp, men han elsker vann på Imsdalflaske.
Erill Skrevet 21. september 2011 #8 Skrevet 21. september 2011 da min sønn lå syk ville han ikke spise noen fårm får mat i det hele tatt. så jeg gikk til innkjøp av medisin sprøyter. slike man gir barn medisin rett i munnen med. jeg fylte dn med tynnflytende grøt også gav jeg han litt og litt om gangen dette fungerte veldig bra. da han fikk både veske og næring i seg på en gang. er vært å prøve
Cybele Skrevet 21. september 2011 Forfatter #9 Skrevet 21. september 2011 Nydelige mammaer=) Takk! For at dere tok dere tid til å svare:) Jeg har nok gått i en typisk førstegangsmamma-felle hvor jeg har prøvd å være "korrekt" i for stor grad, uten å ta hensyn til lilles signaler:/ Heretter blir det ikke mere mating uten glede på en god stund. Ga ham nevestore eplebiter når jeg spiste frokost. disse lekte ham med og smakte på med lyst og glede! Ikke mye næring som kommer inn på dne måten, men heldiggrisen får jo så mye pupp han bare vil, så fast føde kan godt bare være "for syns skyld" en liten stund fremover. De er jo så ulike utviklingsmessig på alle andre måter disse små, så at noen er seine i matveien må da også være greit. Frukt liker han, både i fruktnett og i biter som han kan holde selv (større biter, så han ikke får de i halsen). Skjeen får ligge i skuffen litt, til de dumme assosiasjonene har gitt seg. Lillenims: vet at 10 t-skjeer svarer til ganske "mye". Har laget opp avokado-banan-morsmelkporsjoner på ca 50 ml, og noen ganger har jeg altså fått ham til å spise dette opp. Men da altså uten glede og egenvilje:/ Har vært låst i oppfatningen av at "nå må vi komme oss opp i en hel porsjon snart". =/ Takk igjen. Svarene hjalp masse. Håper bare ikke jeg har ødelagt for mye for lillemanns matopplevelser i fremtiden=(
Super-Mish Skrevet 21. september 2011 #10 Skrevet 21. september 2011 Det har du nok helt sikkert ikke
Februarmamma 2011 og 14? Skrevet 21. september 2011 #11 Skrevet 21. september 2011 Så bra! Her prøver jeg å lage middagsmat som alle kan spise, dvs jeg sørger for at alt er mykt nok å tygge uten tenner (fisk er ypperlig sammen med rotfrukter, feks søtpotet og krydre gjerne med hvitløk og urter, bare utelat salt. Pugg hva du skal gjøre hvis han setter i halsen så føles det litt tryggere. Og sørg for at han ikke er skrubbsulten når du serverer biter som er litt vanskelige å få tak i. Dette er kjempebra trening av pinsettgrepet også. Gutten min plukket opp blåbær fra brettet sitt igår .-). En fordel om du kan få i ham vann på en eller annen måte, så blir det ikke så tørrt å svelge.
lillenims Skrevet 22. september 2011 #12 Skrevet 22. september 2011 Du har helt sikkert ikke ødelagt noe. Les denne tråden om en måneds tid, du Gi han biter og finn ut hva han liker, så finner du plutselig ut at han spiser mye mer enn du tror av det Jeg er stadig overrasket over hvor lite jenta mi kan spise og likevel vokse ut av klærne sine :-P
petrine71 Skrevet 23. september 2011 #13 Skrevet 23. september 2011 Jeg ville tatt en dag eller to med pause, og prøve igjen. Og så ville jeg brukt avocado siden han tydligvis liker dette, og blandet vekselvis med grøt, grønnsaksmos og evt banan, eple, melon.... I tillegg ville jeg blandet inn 1 ts kaldpresset olje i mosen, slik at baby holder seg mett litt lenger. Hos oss er avocado suksess. I begynnelsen likte han den ikke bar, men jeg har blandet inn alt mellom himmel og jord, og han bare ELSKER maten. Han får avocadomos sjeldent raskt NOK! Avocado er dessuten supersunt! Det er noe av det sunneste du kan gi til din baby! Jeg serverer det hver dag.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå