Gå til innhold

Er så fornøyd med at jeg begynte å lage ukemeny :)


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Etter at jeg så at husholdningsbudsjettet fløt ut, og at det vi brukte "ekstra" ble båret ut i søppelkassa altfor ofte, bestemte jeg meg for at vi måtte ta grep.

 

Nå planlegger jeg middager for flere dager framover, og lager handleliste ut fra dette. Passer også på at vi har brød, pålegg, frukt og meieriprodukter for de dagene fram til neste handlerunde. Det er ikke alltid menyen går ei uke av gangen, men en 4-5 dager. Jeg får tilbudsavisen til Mega på mail søndagen, og har gjordt det til en vane å se etter hva som er på 40% tilbud før jeg planlegger menyen. Sjekker også ut på torsdagen hva som er ukas go' helgprodukt på kiwi, slik at vi får utnyttet det tilbudet. Deretter setter jeg merke på de varene jeg skal ha på Mega i handlelisten min. Jeg handler først på Kiwi, siden det er den billigste butikken her vi bor, deretter går turen til Mega, der jeg handler tilbudsvarene samt det de ikke hadde på Kiwi. Husholdningsbudsjettet er slanket med en 1000-lapp, og vi spiser slettes ikke dårligere enn tidligere. Det blir fullverdig middag hver dag.

 

Tvert imot har familiens kosthold blitt mye bedre. Tidligere ble det å skulle komme på middag etter å ha kommet hjem etter en lang dag og ikke hadde ork til noe som helst. Fisk to dager i uka var en målsetning som sjelden ble oppfylt fordi vi har en forestilling om at det tar lang tid, og det var mye det samme som gikk igjen uke etter uke.

 

Nå passer vi på at menyen er variert, vi spiser en middag med mager fisk og en med fet fisk. Det er mye større variasjon i grønnsaker, og også mer varierte tilberedingsmetoder. Det blir også mye mer mat laget fra bunnen, fordi vi med den lille tiden vi bruker på planlegging har ingredienser tilgjengelig. Tidligere har vi stått i butikken og kjøpt toropakke med lasagne osv fordi vi ikke husker i farta om vi har det vi trenger i skapet hjemme. Det tar ikke lenger tid å gjøre jobben skikkelig. Og vi kaster så godt som ingen ting. Siden vi oppdaget at bossbøtta ofte inneholdt et halvt brød, har vi begynt å skjære opp brødet i butikken og stappe i fryseren.

 

Målet var å kaste mindre og spare penger, det vi oppnådde var å i tillegg til dette spare mye tid, middagene er bedre på smak enn noen sinne og også sunnere og mer varierte. Vinn-vinn-situasjon de luxe. Anbefales på det varmeste :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det har jeg tenkt på i mange år uten å gjøre noe med det. Kan du ikke legge ut et ekempel av en ukesmeny da? Kanskje flere kan gjøre det, så får vi flere tips... :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eksempel på ukemeny:

 

Mandag: Biff stroganoff med ris og salat

Tirsdag: Torsk i paprika/creme fraiche-saus, potetbåter og broccoli

Onsdag: Spaghetti og kjøttsaus

Torsdag: Laksegrateng med gulrøtter og kokte poteter

Fredag: Kylling bakt i ovnen med paprika og mais, med couscous

Lørdag: Taco

Søndag: Svinefilet med epler, løk og svisker med potetstappe

 

Det fine med menyer, er at en kan planlegge å bruke opp hele pakken når man kjøper noe. Her går ett beger creme fraiche, 1/3 i stroganoffen, 1/2 i torskemiddagen og resten til tacoen (ikke mange som vil ha rømme/creme fraiche på hos oss). Det som ikke brukes av tomatpurè i stroganoffen går i spaghettiretten, gulrøtter blir brukt i 2 middager denne uka, restene av broccolien går i laksegratengen. Poteter bruker jeg 2-3 ganger i uka, så jeg kan fint kjøpe store sekker. Lager alle potetretter selv, både stappe og potetbåter er kjemperaskt å lage.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...