Gå til innhold

Svigermor har påvirket manne min -lar ungen ligge å skrike

Anbefalte innlegg

Vi har en datter på 6 uker som er ganske rolig og snill, men som alle babyer så gråter hun jo av og til, fordi hun vil noe, enten mat eller kos som regel.

Svigermor kommenterer alltid at vi tar henne opp med en gang hun begynner å gråte, og mener hun bare har godt av å ligge å gråte litt for seg selv. Jeg mener såklart hun skal tas opp, så små babyer kan ikke bli bortskjemt, men da ler hun av meg, og mener at alle nybakte mødre har noen begynnerfeil...

Nå har hun sagt dette så ofte at mannen min har blitt påvirket, og han lar henne nå ligge der om hun gråter, så hun ikke skal bli bortskjemt, slik svigermor har sagt...

Jeg blir så oppgitt, synes så synd på jenta, og tør snart ikke mannen ha henne alene, jeg vil ikke at hun skal ligge der alene og gråtende...

Hvem har rett her?

Fortsetter under...

Hei

Jeg er enig med deg.

Da min lile var spedbarn var hun rolig og gråt sjeldent. Bare litt når det var noe. Jeg tok henne fort opp og holdt henne mye. Mamma småertet meg litt innimellom om det, bare søt småerting.

Vi snakket litt om det og begge var enig i at man kan ikke skjemme bort så små barn. Vesla er nå 1,5 år og er ikke bortskjemt på det området. Men kos det får hun alltid når hun vil ha. Nå når det er dager hun ikke vil legge seg, lar vi henne gråte..

Jeg skjønner veldig godt hva du mener, er akkurat lik selv;)

Du har selvfølgelig rett!! En baby på 6 uker kan ikke bli bortskjemt og en baby på 6 skal IKKE ligge alene og gråte / skrike. Stakkars liten:(

Ta mannen din med på besøk til helsesøster og så kan kanskje hun forklare ham hvordan dette med babyer og trygghet fungerer.

Ta hun opp.

Hadde selv litt dilemma da mine var små, alene med tvillinger.

Våknet den ene tok jeg han/hun opp og feks skiftet bleie, da var det garantert at den andre begynte...

Så i noen tilfeller måtte en av mine vente litt:(

Annonse

Men du lot jo ikke babyen(e) ligge å gråte av vrangvilje og fordi du mente at det var greit å ta det skrike. Og det er forskjellen. Så at en ene måtte vente litt gjor nok ingenting og du skal ikke tenke for mye på det;)

Tidligere trodde man det var sånn at det var bra for lungene til babyen at de lå og gråt, nå har man funnet ut at det er bare tull og at så små babyer ikke bør ligge alene å gråte. Fortell mannen og svigermor at anbefalingene har endret seg mye siden svigermor hadde små barn selv og at babyen deres ikke skal ligge alene å gråte. Hvis mannen fortsatt ikke hører på deg, så ta han med på helsestasjon å få helsesøster til å fortelle han at babyen ikke bør ligge alene å gråte.

Du får minne mannen din på at i svigermors tid var det også "greit" å både røyke og drikke når man var gravid, og at tidene forandrer seg.

Og så kan du jo spørre ham om han tør å ta sjansen på å få et barn som er utrygg fordi hun ikke har fått dekket basisbehovene sine?

Og så kan du også argumentere med at det blir annerledes når barna blir større og forstår mer, da kan min i enkelte tilfeller la de gråte, men han må huske på at alderen på barnet spiller en stor rolle.

Ta opp barnet ditt! Står også om dette i spedbarnsboken, som du sikkert har fått? Fortell mannen din dette, dere lager selv rammene rundt deres familie.

Mitt inntrykk er at dagens bestemødre generasjon inkl deres venninner skal være så tøffe i trynet og kommentere at man skjemmer bort barnet, skifter for ofte bleie osv osv, vi må uansett få sjansen til å modnes med barnet uten at det skal kommenteres i mente.

Kos deg med nurket!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...