DenTredje Skrevet 20. september 2011 #1 Skrevet 20. september 2011 Endelig er fødselen overstått! Dette var min 2. fødsel, og jeg var veldig spent da den første fødselen var veldig vond og lang. Men denne gangen gikk alt "som smurt", kan nesten kalle det en drømmefødsel!! På fredag 10 dager etter termin var jeg på overtidskontroll. Det ble konstatert 2 cm åpning men at jeg var helt umoden. Legen strippet meg (ikke så vondt), og samme kvelden merket jeg noen små tak i magen og rygg og trodde ting var igang. Våknet lørdag morgen skuffet over at det ikke fortsatte. Midt på lørdagen gikk slimproppen - en lang stor lilla-aktig klump, litt ekkel! Og jeg begynte å kjenne disse takene igjen, utover kvelden var det ca 7 min mellom de og de varte i 40 sekunder. Vi la oss til å sove, og jeg våknet rundt 0100 av at takene begynte å bli litt vondere. Jeg ville da holde ut ut natten slik at mannen min og 2-åringen fikk en normal natts søvn, men jeg greide ikke å sove. Jeg lå i sengen og tok tiden på takene og de kom ved 0500 tiden med 5 minutters mellomrom og varte i 1 min. Det gikk greit å ligge i sengen med de. 06.30 vekte jeg mannen og gutten og vi spiste frokost rundt 7. Da var riene blitt såpass vonde at jeg måtte puste meg gjennom de. Jeg tok tiden og det var 3 min mellom og de varte i 30 sekunder. Vonde, men greide fint å puste meg gjennom, måtte ikke henge over en krakk eller noe slikt. Da ringte jeg føden og i de 5 minuttene jeg snakket med de kom det ingen rier så de mente at om riene var sterke nok så hadde de nok hørt det på meg gjennom telefonen og de syns jeg burde vente hjemme litt til. Da la jeg meg i badekaret og ble der i 1.5 time, og da måtte jeg også plutselig veldig på do med masse diare, ble så glad for at jeg slapp klyster (selv om jeg hadde bestemt meg for å ikke ha det), og at kroppen ordnet dette selv. Etter badingen var klokken 08.30, da kom riene tettere og jeg gadd ikke ringe sykehuset for å overbevise de om at jeg hadde rier. Måtte kjøre 20 min til sykehuset, I bilen kom riene ca hvert 2. minutt, vi leverte gutten hos farfar. Riene var ikke sååå vonde som ved 1. fødsel så jeg anslo at det maks kunne være snakk om 6 timer før barnet var ute. Men da vi kom til sykehuset kunne jeg knapt gå. Gikk ca 20 skritt mellom hver ri. Jordmødrene ble raskt enig om at jeg bare måtte rett opp på føden. Fikk rier og måtte sette meg på gulvet i heisen og mens vi gikk til føderommet. Fikk av meg klærne og jordmor sjekket åpning, da var det 8 cm!! Og jeg lo og grinte omhverandre av glede! Det begynte å bli veldig vondt nå, og jeg greide ikke ligge i senga, fikk en rie på gulvet og splæsj- der gikk vannet av seg selv. Ble kommandert rett oppi sengen igjen, og jeg ble liggende på siden og hyle, rope, og hadde de verste smertene ever, og fikk lyst til å presse med en gang for å få det over. Da tok det bare ca 3 pressrier og jordmora sa at hodet til barnet stod i åpningen, jeg kjente med hånden, og det var veldig rart! Fikk så en ri til og presset barnet rett ut, det skle ut etter at hodet var ute, en fantastisk følelse! Vi visste ikke kjønnet på forhånd og vi så det sammen da jordmoren holdt henne opp for oss! Ble så glad og lettet for at alt var over, gråt og lo om hverandre. Og så ble vi så glade for at det var ei jente. Presset ut morkaka raskt, og måtte sy 4-5 sting overfladisk. Vi ankom sykehuset 09.40 og barnet var født 10.00!!, så her var det bare flaks at vi rakk frem i tide!! Hun var 3430 g og 50 cm lang, og 10-10-10 på apgar score. Hun suger i vei, og melkeproduksjonen er i full gang. Alt ved denne fødselen var annerledes enn ved den første, så all den gruingen jeg gjorde i forkant var helt bortkastet! Jeg syns det var vanskelig å forberede meg psykisk til fødsel, men 2 gode tips som jeg tok til meg fra dette forumet og syns virket bra for meg var: Å telle pust ut og pust inn når man har ri. Dette gjorde at jeg virkelig greide å tenke på at jeg pustet, og at jeg kunne følge riene med pusten min, da jeg visste sånn ca hvor mange pust hver ri ville ha underveis. Det andre tipset var hva slags holdning man skulle ha til riene. Det er lett å føle at man ikke har kontroll over kroppen når riene setter inn, så jeg prøvde hele tiden å tenke at det er jeg som har kontroll og at jeg aksepterer og hjelper riene med å gjøre klar til fødsel. For hver rie er det en mindre, og kroppen blir enda litt mer klar til å få ut babyen. Nå har vi kommet hjem og koser oss som nybakt 4 manns familie. Sender fødestøv til dere som venter, og særlig dere på overtid! Der er lange dager, men plutselig sitter dere der med det lille nurket!
81-Mamma<3<3 Skrevet 20. september 2011 #2 Skrevet 20. september 2011 ahhh... herlig fødselshistorie Kos deg masse med prinsessa di
2 Mini oss Skrevet 20. september 2011 #3 Skrevet 20. september 2011 Gratulerer så mye Hvordan tok storebror det? har selv en på snart to som skal bli storesøster.
ღLykkelig mღmmღ til to:) Skrevet 20. september 2011 #4 Skrevet 20. september 2011 Gratulerer så mye:) Kose dere masse:)
♥ Min engel ♥ Skrevet 20. september 2011 #8 Skrevet 20. september 2011 Gratulerer så mye, utrolig fin fødselshistorie Kose dere masse
Septemberknøttet Skrevet 21. september 2011 #9 Skrevet 21. september 2011 Herlig historie:-) gratulerer masse! Jeg ligger hjemme i badekaret og jobber meg igjenom mine rier, Ca 7-8 min ml hver og varer i alt fra 40-60 sekunder! Fortsatt ikke vondt nok føler jeg men tar seg vel opp:-) kanskje vår lille prinsesse er rett rundt svingen også! Kos deg masse hjemme med nurket og resten av familien!
DenTredje Skrevet 21. september 2011 Forfatter #10 Skrevet 21. september 2011 Å så spennende! Ja da er det nok ikke lenge til dere treffer henne! Lykke til på veien! Takk for alle gratulasjonene! Koselig forum det her.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå