Gå til innhold

Når var du på første svangerskapskontroll?

Anbefalte innlegg

Jeg har enda ikke vært, har fått time neste onsdag, jeg vil da være i uke 14+5 siden jeg nå er i uke 13+4

synes dette høres ut som det er ganske seint i svangerskapet eller?

når var dere på første svangerskapskontroll? eller når har dere time?

Fortsetter under...

Jeg var 8+6 da jeg var på første kontroll hos legen. Jeg skal ha tettere oppfølging denne gang,derfor såpass tidlig. Vært på to ultralyder også i forbindelse med bedre oppfølging (siste i dag).

Har også hatt time hos jordmor (12+3) :)

Er 13 uker i dag og skal på andre kontroll hos legen til torsdag, andre kontroll hos jordmor er når jeg er 16 uker:)

Var innom legen en kjapp tur i uke 8, bare for å bekrefte svangerskapet egentlig men da fikk jeg ikke stort til sjekk eller noe. Det første virkelige kontrollen hadde jeg rundt uke 13.. Men det er ikke noe problem å ikke ha første kontroll før i uke 14. Hadde i grunn trodd første kontroll skulle være mer spennende men det var stort sett en masse blodprøver og fylle ut det grønne skjemaet. Varierer sikkert hvor interessant den første kontrollen er avhengig av hvordan fastlegen er men:)

uke 12 var jeg på første kontroll (barn nr 2). Tror de prøver å få inn de fleste mellom uke 8 og 12, men noen kommer før og noen etter. Det spiller egentlig mest rolle om man vil ha plass på et "populært" sykehus, da er det jo førstemann til mølla.

Men man kan ha flaks der og, jeg var på "sen" 1 kontroll og fikk alikevel plass på Riksen som var håpet :))

Første legekontroll uke 12+4.

Var hos jordmor første gang i uke 15+3.

Hos legen ble det ikke gjort annIet enn å ta blodtrykk, spørre om barnefar, høyde, vekt og siste mens, før blodprøver. I går var jeg inne hos jordmor i 50 minutter, det var satt av enda litt. Så jeg kunne fint bedt om mer informasjon om jeg ønsket det. Fikk med meg en masse brosjyrer, samt to svangerskapsbøker (reklamebefengte, men nyttige ifølge jordmor), og fikk høre hjertelyden til babyen. En fin opplevelse :)

Annonse

Gjest Trollmor og trollungene ♥

Jeg hadde ul på Riksen i uke 8, fordi jeg skal følges nøye opp i dette svangerskapet.

Etter det var neste kontroll hos jordmor i uke 14. Var på ordinær ul denne uken (uke 19) og skal også på kontroll på Riksen igjen i uke 20.

Her var det masse kontroller, gitt!! Jeg forstår godt dersom det er kontroll av førstefødende eller et problematisk svangerskap. Men det er virkelig ikke nødvendig å renne inn på kontroller hele svangerskapet dersom alt virker ok, mener jeg.

Jeg hadde imidlertid første ordinære svangerskapskontroll i uke 20, og skal ha neste kontroll i uke 29.

Vi har IVF-spire på vei, og fikk derfor tidlig ultralyd både i uke 5 og uke 12 - men altså ingen blodtyping eller kontroll før uke 20.

Så lenge alt føles ok, så er det ikke så mye å bekymre seg for. Det eneste legen kan gjøre ved kontroll før uke 14 er blodtyping og kontroll av urin. Livmoren er ikke spesielt stor, og det er ikke alltid lett å finne hjertelyd. Altså, veldig lite spennende å løpe til kontroll tidlig. Og absolutt ikke nødvendig de første 12 ukene.

For dem som er litt ekstra nervøs kan en kontroll likevel være betryggende, så det finnes selvsagt ingen fasitløsning på dette. Gjør det du føler for, - men stol samtidig på legen/jordmoren når de setter opp tidspunkt. De fleste kan jobben sin!

Lykke til!

Jeg skal på første kontoll 12+3 hos legen. Regner med å følge vanlig kontrollmønster, om det ikke blir noe spesielt. Er ikke spesielt bekymret og har ikke kjent på at jeg trenger mer kontakt med lege/jordmor. Regner med det er litt opp til hver enkelt, om man vil ha tettere oppfølging, men at man vanligvis har kontroller ca 1 gang i mnd fra uke 12.

Var i uke 12. Skal igjen i uke 25. De gjør uansett ikke så mye på første kontroll. Her er det inge måling eller noe slikt. Tar litt personopplysninger. Laboratoriet tar blodprøver og sjekker urinen, ellers er det lite moro ;-)

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...